کد خبر: ۲۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ 08 November 2015

معارضان؛ چالش جدی تکمیل مهم‌ترین پروژه ترافیکی دزفول


سازه نیوز:برای اجرای هر پروژه‌ای بروندی باید طی شود بدین‌صورت که شورای شهر مصوب می‌کند، نهاد مربوطه که شهرداری باشد تأمین اعتبار می‌کند، برای ابعاد مختلف پروژه پیمانکارانی گرفته می‌شود، کارگران مشغول کار می‌شوند، اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد و مردم نیز منتظر بهره‌برداری هستند.

چنین سناریویی دقیقاً برای اجرای پروژه ترافیکی کمربندی غرب دزفول که با هدف تسهیل در عبور و مرور، روان‌سازی و کاهش ترافیک شهری به‌عنوان یکی از معضلات دزفول در حال ساخته‌شدن و پیشروی است، نیز بیان شده است.

تا اینجا همه چیز روال برای اجرای این پروژه عادی است و تقریباً شمارش معکوس نیز برای پایان یافتن پروژه، آغاز می‌شود اما به یک‌باره ورق برمی‌گردد و واژه‌های خسته‌ کننده‌ای همچون «توقف چندین ماهه» و «زیان‌های مالی» بر روی پروژه سایه می‌اندازد.

پروژه بزرگ «کمربندی غرب دزفول» به‌عنوان مهم‌ترین پروژه ترافیکی این شهرستان با صرف چندین ماه زمان، هزینه کردن اعتباری بالغ‌بر ۱.۵ میلیارد تومان و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی اکنون با عدم سازش سه نفر از مالکان در دوراهی ساخته شدن یا نشدن معلق مانده است. سه مالکی که زمین‌هایشان دقیقاً در وسط پروژه است، چندین ماه است که از موضع خود کوتاه نمی‌آیند.

گویا قصد دارند ضرب‌المثل «هرچه کاشتیم، پنبه شد» را برای شهرداری مصداق کنند چرا که شهرداری هر چقدر هم که بخواهد ۲ سمت پروژه را به‌سرعت پیش ببرد، عدم سازش این سه مالک که موجب توقف قسمت میانی پروژه شده است، مانع اتمام و بهره‌برداری از این کمربندی می‌شوند.

هرچند اگر بخواهیم از بعد دیگری به ماجرا نگاه کنیم باید گفت که نبود برنامه‌ریزی مناسب شهرداری مبنی بر مصالحه نکردن با تمام مالکان از همان ابتدای کار و در نظر نگرفتن تمام جوانب و ریسک‌ها برای جلوگیری از عواقب این‌چنینی نیز تا حد زیادی در به وجود آمدن این مشکل تأثیرگذار بوده اما موضوع مهم، این است که این پروژه یک پروژه شهری و متعلق به مردم است که در نهایت پیشرفت و آبادانی شهر را به دنبال دارد. پیشرفتی که قطعاً نیازمند تعامل دوسویه مردم با ارگان‌ها و نهادهای متولی است.

ساخت قسمت میانی پروژه کاملاً متوقف است

شهردار دزفول  با بیان اینکه به‌منظور کاهش سطح ترافیک شهرستان، برنامه ترافیکی جامعی در نقاط مختلف در دست اجرا داریم، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه ملاصدرا با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال اجرا است. پروژه زیرگذر و روگذر میدان یعقوب لیث (فتح المبین) نیز با پیشرفت ۳۰ درصدی در مرحله ساخت زیرگذر است.

محمدرضا کرمی نژاد با اشاره به اینکه پروژه کمربندی شرق نیز از مناطق ولی‌آباد و مدرس به سمت خیابان روستا در حال پیشرفت است، عنوان کرد: در شورای شهر نیز کلیات اجرای پروژه یک کمربندی جدید از جاده شوشتر به سمت صفی‌آباد نیز مصوب شده که در صورت اجرای آن، تردد خودروهای اطراف میدان یعقوب لیث تا شهر صفی‌آباد کاملاً کنترل می‌شود.

وی به پروژه کمربندی غرب اشاره کرد و افزود: این پروژه که در کاهش ترافیک شهرستان تأثیر چشمگیری دارد و از مصوبات سال ۹۴ است نیز در حال اجراست که از پل پنجم آغاز و با مساحتی ۶ کیلومتری تا کارخانه آسفالت شهرداری ادامه دارد.

شهردار دزفول تصریح کرد: اگر این پروژه انجام شود، ترافیک جاده‌های «محمد بن جعفر» به اندیمشک و صفی‌آباد - اندیمشک و ترافیک اطراف میدان تره‌بار کاملاً برطرف می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر چهار رمپ ورودی و خروجی ۱۵ خرداد، منطقه راهنمایی و رانندگی، سنجر و مهرشهر، یک ورودی دیگر نیز باید به این پروژه اضافه شود.

پیشرفت ۸۰ درصدی

کرمی نژاد با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی این پروژه و صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۱.۵ میلیارد تومان افزود: در حال حاضر عملیات آسفالت و سنگ جدول قسمت‌هایی از این طرح نیز تا حد زیادی پایان یافته است.

اگر این پروژه انجام شود، ترافیک جاده‌های «محمد بن جعفر» به اندیمشک و صفی‌آباد - اندیمشک و ترافیک اطراف میدان تره‌بار کاملاً برطرف می‌شودوی عنوان کرد: اکنون چندین ماه است سه نفر از افرادی که زمین‌هایشان در این پروژه است به‌هیچ‌عنوان با شهرداری مصالحه نمی‌کنند و با وجود پیگیری و درخواست‌های مکرر ما مبنی بر ورود آنها به مذاکره، دست به چندین شکایت زده‌اند و کار را برای ما سخت کرده‌اند این در حالی است که ما از ابتدای این پروژه که از منطقه سنجر آغاز می‌شود با مالکان بسیار زیادی به شکل‌های مختلف مصالحه کرده‌ایم که واقعاً تعامل این مالکان با شهرداری جای تقدیر دارد چرا که آنها به ارزش و اهمیت این پروژه پی برده‌اند.

شهردار دزفول با بیان اینکه سه مالک مذکور هیچ طرح و پیشنهادی ندارند و صرفاً قصد مخالفت دارند، گفت: اکنون ما اجرای طرح قانون تملک را درخواست داده‌ایم و دادستانی نیز به این موضوع ورود کرده است اما این امر بسیار زمان‌بر است هرچند ما هرگز قصد ضرر رساندن به این سه مالک را نداریم و قطعاً در صورت ارائه پیشنهاد‌های منطقی، با آنها تعامل خواهیم کرد.

توقف پروژه در بخش میانی

کرمی نژاد بیان کرد: در حال حاضر دو طرف پروژه در حال پیشرفت است اما قسمت میانی طرح که مربوط به این زمین‌های این سه مالک است، متوقف شده که موجب متوقف شدن پنج‌ماهه پیشرفت پروژه شده و ضررهای مالی زیادی را نیز به شهرداری تحمیل کرده به‌طوری که اکنون وسط پروژه به‌طور کامل قطع شده است.

وی با تأکید بر اینکه پروژه کمربندی غرب به نفع شهرستان است و باید برای این منافع از برخی مسائل عبور کرد، گفت: مشکل اصلی این است که این مالکان نه پیشنهادی می‌دهند و نه کوتاه می‌آیند تا حداقل تکلیف ما مشخص شود هرچند ما به‌شدت از طریق دادستانی در حال پیگیری هستیم چرا که پروژه کمربندی غرب واقعاً یک طرح ارزشمند و غیرقابل چشم‌پوشی است.

شهردار دزفول با بیان اینکه عملیات خاک‌ریزی، سنگ جدول، لوله‌های آب بر و کانال‌های این پروژه نیز انجام پذیرفته است، عنوان کرد: این کمربندی یک جاده خوب و استراتژیک است که فقط عملیات آسفالت آن تا حدودی باقیمانده است هرچند راه و شهرسازی استان قول تأمین قیر را به ما داده است چرا که این پروژه به راه و شهرسازی نیز مربوط می‌شود.

کرمی نژاد گفت: امیدوار هستیم این سه مالک با نگاه به اهمیت پروژه و منافع شهرستان با ما وارد مذاکره و تعامل شوند چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد علاوه بر کندتر شدن روند پیشرفت طرح، ضررهای مالی دیگری نیز عاید شهرداری می‌شود که این موضوع به‌هیچ‌عنوان خوشایند نیست.

مالکان تعامل لازم را داشته باشند

دادستان عمومی و انقلاب دزفول نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرداری اجرای ماده هشت لایحه تملک را درخواست داده که این لایحه به شرایطی از جمله توافق مالکان احتیاج دارد در حالی که در جلساتی که با این افراد داشته‌ایم، توافقی صورت نگرفت.

احمد قهرمانی افزود: ما اکنون مر قانون را اجرا کرده‌ایم و مقرر شده تا یک کارشناس از سوی مالکان، یک کارشناس از سوی شهرداری و یک کارشناس نیز از ناحیه دادستانی به این قضیه ورود کنند.

وی گفت: این هیئت کارشناسی باید با حضور در محل پروژه به انجام کار کارشناسی و تعیین قیمت اصولی زمین این مالکان بپردازند که پس از انجام این مرحله، شهرداری و نهاد متقاضی مکلف به پرداخت قیمت اعلام شده است تا در نهایت این تملک انجام بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب دزفول با بیان اینکه اگر این روند با موفقیت پیش برود احتمالاً ظرف دو ماه آینده این مشکل برطرف می‌شود، افزود: امیدوار هستیم تا مالکان در این امر تعامل لازم را داشته باشند تا چیزی که به صلاح مردم شهرستان است انجام شود.

احداث کمربندی وظیفه شهرداری نیست

فرماندار ویژه دزفول نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر پروژه از ابتدا باید دارای مصوبه در تمام زمینه‌ها باشد، گفت: هنوز ما در فرمانداری نمی‌دانیم که آیا این پروژه مصوبه دارد که شهرداری باید در این زمینه شفاف‌سازی کند.

حبیب‌الله آصفی با اشاره به اینکه به‌طور معمول هر پروژه عمرانی دارای مدعیانی است، افزود: هر شهرداری دارای یک بخش متشکل از کارشناسان حقوقی است که در موارد تملک باید برای رفع مشکل و موانع ورود کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که فرمانداری برای رفع مشکل مذکور چه تعاملی با شهرداری داشته است، عنوان کرد: تاکنون در این خصوص بحثی به فرمانداری ابلاغ نشده چرا که این مسئله ارتباط مستقیمی به فرمانداری ندارد و مربوط به شهرداری است ضمن اینکه احداث کمربندی به‌طورکلی وظیفه راه و شهرسازی است و شهرداری نباید در این پروژه‌ها نقشی داشته باشد.

در سالی که شهرداری دزفول همانند سال قبل در لیست سیاه تخصیص اعتبارات قرار گرفته و برای تأمین مخارج خود به راه‌های مختلف از جمله افزایش قیمت عوارض و صدور پروانه روی آورده است، ادامه این روند و سازش نکردن مالکان این پروژه قطعاً خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری را برای شهرداری به دنبال دارد.

خسارت‌هایی که قطعاً مانع اجرای مناسب دیگر طرح‌های عمرانی و حتی شهری خواهد شد. قطعاً اگر مالکان این زمین‌ها که به هر دلیلی مخالف مصالحه هستند با نظر به این مشکلات اعتباری و در نظر گرفتن منافع و نیازهای شهر به مسئله نگاه کنند می‌توان تا حد زیادی به رفع مشکل امیدوار بود.

اینکه شهرداری در پروژه‌هایی فراتر از وظایف خود ورود کرده را باید به فال نیک گرفت، فال نیکی که اگر با همراهی دیگران همراه نباشد به تلخی کشیده می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که پایان این داستان شیرین رقم می‌خورد یا به‌نوعی کمر کمربندی غرب بریده می‌شود و این پروژه به‌عنوان یک رویای دست نیافتنی در لیست آرزوهای شهرداری جا خوش می‌کند.

مرجع:مهر
برچسب ها: دزفول ، پل