کد خبر: ۲۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴ 10 November 2015

«خانه طبیب» در شوشتر هتل ـ رستوران سنتی می‌شود


سازه نیوز:رییس میراث فرهنگی شوشتر از ادامه حفاظت و مرمت خانه "طبیب شوشتری" با هزینه بخش خصوصی زیر نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی شوشتر خبر داد.

علی‌محمد چهارمحالی در مورد نوع عملیات حفاظت و مرمت این خانه گفت: در فاز اول روی گذر و یک اطاق و جاهایی که نیاز مبرم به حفاظت داشت کار شد. در فاز دوم اتاق‌های شمالی و فضای داخلی این عمارت تجدید بنا می‌شود.

چهارمحالی افزود: این خانه از سکونت‌گاه‌های سنتی مردمان شوشتر در دوران قاجار است که در حاشیه محله دلدل و گذر تاریخی سنگ‌فرش بنا شده و یکی از عناصر مجموعه تاریخی افضل محسوب می‌شود. این اثر فاخر در چهار طبقه (دو طبقه در بالا و دو طبقه در زیرزمین) با تزیینات خاص یکی از زیبا‌ترین عمارت‌های شهرستان شوشتر است. تزییات به کار رفته در این خانه گچ‌بری، چوب گره‌چینی، جحاری‌های فاخر، آجر و خوون‌چینی است.

وی خاطرنشان کرد: خانه طبیب شوشتری در سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۱۰۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این خانه قرار است به یک هتل ـ رستوران سنتی در شوشتر تبدیل شود تا برای گردشگران داخلی و خارجی سکونت‌گاهی زیبا با فرهنگ و تمدن مردمان شوشتر باشد.

نزدیک به ۵۰ درصد از آثار تاریخی ثبت ملی شده خوزستان در شهرستان شوشتر قرار دارد و به این دلیل این شهرستان از نظر تعدد آثار ثبت ملی شده در خوزستان دارای رکورد است. همچنین استان خوزستان دارای ۱۱ هزار اثر تاریخی است.

مرجع :ایسنا
برچسب ها: شوشتر ، یراث فرهنگی