کد خبر: ۲۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ 08 May 2016

رویای ژول ورن واقعیت یافت

زمانی كه ژول ورن 20 هزار فرسنگ زیر دریا را می‌نوشت هرگز تصور نمی‌كرد كه این تخیل‌پردازی او زمانی به حقیقت بپیوندد اما بعد از گذشت سال‌ها این رویای نویسنده فرانسوی در قالب یك هتل زیر آب تجسم یافته است.
هتل زیر‌آب، یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی معاصر جهان

زمانی كه ژول ورن 20 هزار فرسنگ زیر دریا را می‌نوشت هرگز تصور نمی‌كرد كه این تخیل‌پردازی او زمانی به حقیقت بپیوندد اما بعد از گذشت سال‌ها این رویای نویسنده فرانسوی در قالب یك هتل زیر آب تجسم یافته است. هتل هیدروپلیس یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی معاصر جهان است كه بیش از 260 هكتار را دربر‌می‌گیرد یعنی اندازه‌ای معادل هایدپارك لندن.
رویای ژول ورن واقعیت یافت

هتلی باشكوه‌تر از رویای ژول ورن
خوآكیم هاوزر طراح و مجری ساخت این هتل می‌گوید: «این یك پروژه نیست بلكه یك عشق است.» 
هیدروپلیس كه در حال حاضر در حال ساخت است نخستین هتل لوكس زیر‌آبی جهان محسوب می‌شود. این هتل شامل سه بخش است: تالار اصلی كه مهمانان در آن مورد استقبال قرار می‌گیرند. تونل رابط كه به‌وسیله آن مهمانان از طریق قطار به بخش اصلی منتقل می‌شوند و 220 سوئیت كه درون مجموعه‌ای به‌صورت زیردریایی قرار دارند. این هتل كه در 20 متری زیرآب خلیج‌فارس ساخته می‌شود، شاید بسیار باشكوه‌تر از مجموعه رویایی زیرآب ژول‌ورن باشد. در حقیقت مناطق نادری در جهان هستند كه ظرفیت ساخت چنین مجموعه عظیمی را دارند. خبره‌ترین معماران از سراسر جهان گردهم آمده‌اند، بهترین طرح‌ها با استفاده از افرادی مجرب اجرا می‌شود و مصالح ساختمانی فوق‌العاده‌ای در آن به كار گرفته شده است. 
هاوزر می‌گوید: ما می‌خواهیم این كار عظیم و منحصر‌به‌فرد در خاورمیانه و در دوبی به بهترین شكل انجام شود به واقع این هتل فقط می‌تواند در دوبی ساخته شود. 


هیدروپلیس بازتابی از بدن انسان 

در ساخت این هتل خلاقیت زیادی به‌كار رفته و این سبب می‌شود یك كار كاملا ویژه باشد.زمینی كه هیدروپلیس در آن ساخته می‌شود متعلق به امیر دوبی است كه آخرین دارایی او در این ساحل به‌شمار می‌رود. او با حمایت خود چندین شركت بزرگ را در این كار سهیم كرده و حدود 150 پیمانكار در ساخت آن شركت كرده‌اند. 
در واقع قرار است داستان‌های تخیلی را به واقعیت بدل شوند. «هاوزر» وجه تمایز این هتل را در این می‌داند كه قرن‌ها آرزوی بشر زندگی زیر آب بوده اما هیچ‌كس نتوانسته به این آرزو جامه عمل بپوشاند. ژول ورن، ژان گاستو و چندین آرشیتكت ژاپنی این آرزو را در سر پرورانده‌اند اما هیچ یك موفق به انجام آن نشدند. ایده اولیه هیدروپلیس از علاقه وافر هاوزر به آب و دریا نشات گرفته و این علاقه بسیار عمیق‌تر از ساخت یك هتل زیر آب و كنجكاوی در این زمینه است. او خود می‌گوید: وقتی به تعمق در چیزی مشغول می‌شوید هرچه پیشتر می‌روید از غرق شدن در آن ناگزیر می‌شوید و می‌خواهید كه به مسائل مربوط به آن پی ببرید، علاوه بر این به‌یاد داشته باشید 80 درصد وجود انسان و كره زمین را آب تشكیل می‌دهد و بدون آب زندگی معنی ندارد. هیدروپلیس بدن انسان را در طرح معماری بازتولید می‌كند. شباهت مستقیمی میان فیزیولوژی انسان و این معماری وجود دارد. 
خانه دائم را در آب می‌سازم 
برای ورود به این فضای سوررئال، بازدیدكنندگان از قطاری بی‌صدا استفاده می‌كنند كه به‌صورت تمام اتوماتیك مسافران را به هیدروپلیس می‌رساند. یك سیستم لحظه‌ای نیز برای تامین نیازهای مهمانان فعالیت خواهد كرد. 
در طبقات بالای تالار اصلی كلینیك جراحی زیبایی، لابراتوار تحقیقات دریایی بیولوژیك و سالن‌های كنفرانس تعبیه شده است. در طبقات پایین نیز فروشگاه‌های متعدد و هتل و فضای پارك وجود دارد. همچنین در این تالار سینمایی با استفاده از فناوری پیشرفته ساخته شده كه به تحول زندگی در اقیانوس و تاریخ معماری زیر آب می‌پردازد. 
طرح هاوزر مبتنی بر مشاركت عناصر مختلف مرتبط با آب است، لوازم جراحی زیبایی همه از محصولات اقیانوس هستند، سینما به نمایش فیلم‌هایی از زندگی زیر آب و آنچه مربوط به آب است می‌پردازد و كودكان به جهان به‌عنوان آموزگاری سرگرم‌كننده نگاه می‌كنند. در واقع او به‌دنبال این بوده كه با این طرح به كسانی كه تنی به آب نمی‌زنند و از دنیای زیر آب آگاهی چندانی ندارند فرصت دهد آرامش و سكوت و الهام بخشی دریا و زیر آب را تجربه كنند. بنابر اظهارات هاوزر، قرار است مجموعه‌ای از هتل‌های زیر آب ساخته شود و 9 كشور نیز برای این كار ابراز علاقه كرده‌اند. هاوزر كه تصمیم گرفته خانه دائم خود را در دوبی بسازد، می‌گوید: زیرساخت‌های این شهر بسیار خوب است و پس از خاتمه این كار دوبی را ترك نمی‌كنم. 
به عقیده من ساخت این هتل در دوبی علاوه بر زیبایی این منطقه نتیجه مثبتی در افزایش گردشگر خواهد داشت و علاوه بر آن از محاسن اینجا این است كه به ندرت باران می‌بارد. 
این هتل كه زیرآب‌های خلیج‌فارس ساخته می‌شود شاید بسیار باشكوه تر از رویاهای ژول‌ورن باشد.
برچسب ها: هتل زیر‌آب