کد خبر: ۲۷۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ 13 June 2016

دعوت از دانشگاهیان برای محقق کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی

مرتضی باقری دستیار و مشاور وزیر راه و شهرسازی از دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی خواست تا برای به انجام رسیدن مطالبات مرتبط با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی وارد عمل شوند.

مرتضی باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل» از دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی برای مطالعه در خصوص این موضوع و تأثیر آن در حوزه راه و شهرسازی دعوت به عمل آورد.

وی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید نسبت به دو رویکرد افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها اقدام و عمل کرد٬ گفت: از دو سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی کارهای خوبی در راستای دو رویکرد نام برده انجام شده است و ما از دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی دعوت می‌کنیم تا روی این موضوع‌ها و حتی موضوعات مرتبطی که در این حوزه به نظر خودشان می‌رسد٬ کار تحقیقاتی انجام دهند.

باقری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بخش افزایش درآمدها مطرح بوده میزان بار عبوری از کشور یا میزان ترانزیت چه از طریق جاده و چه از ریل است که این موضوع می‌تواند یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی باشد. همچنین با توجه به اینکه آسمان ایران٬ آسمانی امن است می‌توان از این ظرفیت و ظرفیت فرودگاه‌های ۵۰ گانه کشومان نیز بهره برد. همچنین می‌توان میزبان بسیاری از هواپیماهای دنیا برای ارائه خدمات و سوخت‌رسانی بود که این بخش نیز برای کشور درآمدهای جداگانه‌ای به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در خصوص کاهش هزینه‌ها نیز موارد بسیاری در حوزه راه و شهرسازی است که می‌توان روی آن کار کرد٬ افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوع‌ها انتقال کالاهای ریل پسند از جاده به ریل است که اگر این اقدام صورت بگیرد در واقع علاوه بر کاهش تصادفات٬ ترافیک و آلاینده‌های زیست محیطی٬ صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف سوخت خواهد شد.

مشاور و دستیار وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همچنین می‌توان در بخش مسافری نیز با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای مسافر او را به استفاده از حمل و نقل ریلی در بخش‌های برون‌٬ درون و حومه شهرها تشویق کرد تا موارد ذکر شده در بخش مسافری نیز محقق شود.

وی با بیان اینکه پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری نکته دیگری است که باید به آن توجه شود٬ ادامه داد: چنانچه مطالعاتی درباره اهداف سفر مسافران صورت گیرد در می‌یابیم که مسافرت‌ها در شبکه شهری و غیرشهری با اهداف مختلفی از جمله آموزش٬ کار٬ امور اداری٬ بهداشت و درمان و تفریحی انجام می‌شود در چنین شرایطی استفاده از IT می‌تواند میزان این سفرهای غیرضروری را کاهش دهد.

باقری اظهار کرد: در حوزه مسکن نیز در ساخت مسکن‌های جدید می‌توان با رعایت مقررات ملی ساختمان در مصرف سوخت صرفه‌جویی و برای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

وی با اشاره به تأثیر رعایت ایمنی در تحقق اقتصاد مقاومتی٬ تأکید کرد: چه اقدامی از این مهم‌تر که ما با رعایت ایمنی مقداری از ۷ درصد تولید ناخالص ملی که در تصادفات جاده‌ای به هدر می‌رود را جبران کند. همچنین در حوزه مسکن نیز می‌توان با رعایت ایمنی و استحکام ساختمان‌ها به ویژه در بافت‌های فرسوده ایمنی این خانه‌ها را حفظ کرد.

مشاور و دستیار وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی به موازات امور اداری و عمرانی که در حال انجام است٬ مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی نیز باید روی موضوعاتی که به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند٬ کار کنند.

برچسب ها: راه و شهرسازی