کد خبر: ۲۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ 16 June 2016

ناوگان اتوبوس های شهری اهواز، نیازمند دگرگونی اساسی

حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد جابه جایی با اتوبوس را داشته باشید و در گرمای طاقت فرسای تابستان دقایق طولانی به انتظار آمدن اتوبوس نشسته یا شاید هم ایستاده باشید!انتظاری نسبتا طولانی برای سوار شدن بر اتوبوس هایی که بسیاری شان ظاهر فرسوده دارند و فاقد امکانات ضروری همچون سیستم سرمایشی برای سفر آسوده هستند.
حمل و نقل عمومی به سیستمی اطلاق می شود که در آن مسافران با وسیله ی شخصی خودشان جابه جا نشوند و سفر حتما به صورت دسته جمعی انجام شود.

به طور کلی هدف تمامی سیستم های حمل ونقل درون شهری،جابه جایی مسافران از مکانی از شهر به مکانی دیگر با صرف کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان می باشد.

سیستم های حمل و نقل شهری بسیار متنوع اند و هر شهر با توجه به ویژگی های جمعیتی،امکانات زیرساختی و اهمیت اش می تواند از یک سیستم حمل ونقل به صورت مجزا یا چند سیستم به صورت هم زمان باهم استفاده کند.

اتوبوس های شهری،ارابه های کم رمق!!!

کلانشهر اهواز با توجه به موقعیت ویژه ی اقتصادی،اهمیت،وسعت،جمعیت رو به افزایش و همچنین اقلیم خاص اش،به سیستم حمل و نقل عمومی گستره و کارآمدی نیاز دارد. این در شرایطی است که سیستم حمل و نقل در کلانشهر اهواز تنها به اتوبوس و تاکسی آن هم به شکل ناکارآمد بسنده کرده است.

به راستی سازمان اتوبوسرانی کلانشهر اهواز تا چه حد در انجام وظایف ذاتی خود و ارائه ی خدمات مطلوب به شهروندان موفق عمل کرده است؟!.

حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد جابه جایی با اتوبوس را داشته باشید و در گرمای طاقت فرسای تابستان دقایق طولانی به انتظار آمدن اتوبوس نشسته یا شاید هم ایستاده باشید!انتظاری نسبتا طولانی برای سوار شدن بر اتوبوس هایی که بسیاری شان ظاهر فرسوده دارند و فاقد امکانات ضروری همچون سیستم سرمایشی برای سفر آسوده هستند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط سازمان اتوبوس رانی،شهر اهواز با توجه به وسعت و جمعیت اش به 1200 دستگاه اتوبوس برای سفرهای درون شهری احتیاج دارد که در حال حاضر حداکثر350 دستگاه اتوبوس برای ارائه ی خدمات به شهروندان مشغول به کارند.اتوبوس هایی که40 درصد آنها فاقد سیستم خنک کننده و سرمایشی مناسب هستند و حداقل نیمی از این اتوبوس ها فرسوده اند.

با توجه به اقلیم و آب و هوای گرم شهر اهواز در بخش عمده ای از سال،قطعا برخورداری شهروندان از اتوبوس هایی با سیستم خنک کننده مطلوب از ابتدایی ترین حقوق هر شهروند به شمار می رود.این تنها یکی از موضوعاتی است که سبب می شود مردم رغبت کمتری برای استفاده از اتوبوس های شهری داشته باشند و به جای روی آوردن به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از اتومبیل های شخصی استفاده کنند و تنها شهروندانی اتوبوس را برای جابه جایی انتخاب می کنند که یا خودروی شخصی ندارند و یا اینکه با توجه به قیمت پایین کرایه ی اتوبوس نسبت به تاکسی ناچار به این انتخاب هستند.

اتوبوس هایی که به دلیل کافی نبودن تعدادشان اغلب با فاصله های زمانی طولانی تر از حد معمول در ایستگاه ها حاضر می شوند.

از دیر آمدن ها و رفت و آمدهای نامنظم اتوبوس ها،ظاهر نازیبا،صندلی های کهنه،درودیوارهای جرم گرفته و نبود سیستم خنک کننده(کولر) که بگذریم؛ایستگاه های اتوبوس در شهر اهواز هم با شرایط مطلوب فاصله ی چشم گیری دارند. ایستگاه هایی که از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند.

در شهر اهواز با توجه به وضعیت آب و هوایی خاص آن لازم است ایستگاه ها مسقف و دارای سیستم خنک کننده مناسب فضا باشند تا راحتی و آسایش شهروندان مهیا شود،همچنین ایستگاه ها باید مجهز به تابلوی اعلان اطلاعات باشند تا زمان دقیق رفت و آمد اتوبوس ها نمایش داده شود و وقت شهروندان بیهوده تلف نشود و برای برقراری امنیت در ایستگاه به خصوص مناطق خلوت بهتر است ایستگاه ها مجهز به دوربین های مداربسته ای باشند که با مراکز پلیس در ارتباط مستقیم هستند.

جدا از این ویژگی ها با توجه به زمانی که روزانه افراد در ایستگاه ها صرف می کنند بهتر است در ایستگاه محلی برای فروش روزنامه و نوشیدنی های متناسب با فصل وجود داشنه باشد و برای کنترل و حفظ پاکیزگی و نظافت ایستگاه ها لازم است در فضای اطراف آنها سطل های زباله تعبیه شوند .کافی است اندکی تامل کنیم و ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر اهواز را با استانداردهای آن مقایسه کنیم تا به عمق فاجعه پی ببریم.

ایستگاه هایی که در خوش بینانه ترین حالت ممکن تنها تعداد محدودی از آن ها از حداقل امکانات و تجهیزات یک ایستگاه استاندارد برخوردارند.

حال چه باید کرد؟

قطعا شهرداری اهواز به تنهایی توان جبران کمبود اتوبوس های شهری را نخواهد داشت و برای این مهم بهره گیری از توان بخش خصوصی و همچنین تبیین شرایط واقعی اتوبوسرانی اهواز به مسئولان کشور می تواند راهگشا باشد.

مشارکت شهرداری اهواز با شرکت های بزرگ بخش خصوصی فعال در کلانشهر اهواز - که از قبل فروش محصولاتشان سود سرشار دارند- به منظور ساخت ایستگاه های استاندارد در یک برنامه ی زمانی مناسب می تواند ایستگاه های اتوبوس را از وضعیت بغرنج فعلی خارج کند.

در این زمینه شهرداران مناطق می توانند خیابان های اصلی هر منطقه را در اولویت ساخت ایستگاه های مکانیزه قرار دهند و با شناسایی پررفت و آمدترین مناطق در هر مرحله اقدام به ساخت ایستگاه نمایند.

حال با توجه به ویژگی های خاص اقلیمی،جمعیت روزافزون و نقش انکارناپذیر اتوبوس های شهری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری میطلبد که مسئولان عزم خود را برای جبران کمبودها و تامین شرایط مطلوب برای استفاده ی شهروندان اهوازی از اتوبوس های شهری جزم نمایند.
مرجع:خوز نیوز-نگار نخلی
برچسب ها: اتوبوس ،اهواز