کد خبر: ۲۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ 26 July 2016
مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها:

رعایت استانداردهای فنی و مهندسی، اولین شرط توسعه صادرات

در شرایط امروز اقتصاد بین‌الملل که کشورها در پی دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و گسترش تولید و اشتغال هستند، روی آوردن به بازارهای صادراتی و تجارت بین‌الملل اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین در این زمینه کشوری موفق خواهد بود که علاوه بر اینکه مزیت‌های نسبی تجاری خود را تقویت می‌کند، سعی در ایجاد مزیت‌های نسبی جدید داشته باشد.

توسعه صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی ایران نیز یکی از پراهمیت‌ترین موضوعاتی است که مورد تاکید فعالان اقتصادی قرار می گیرد. در همین رابطه مدیران کل راه و شهرسازی استان ها در گفت و گو با «صما» به تشریح شروط و الزامات توسعه صادرات و تاثیرات جوایز صادراتی در راستا پرداخته اند.

تصاحب بازارهای بین‌المللی در گروی پشتوانه علمی

مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران با تاکید بر اینکه برای توسعه امر صادرات ابتدا باید استانداردهای لازم بین‌المللی را به طور جدی رعایت کنیم درخصوص اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی در دوره پساتحریم گفت: در بازارهای بین‌المللی بحث رقابت مطرح است و ما باید مسائل بین‌المللی را به طور کامل رعایت کنیم.

حیدر نوروزی در گفت‌وگو با «صما» با اشاره به ضرورت رعایت استانداردهای لازم در بخش فنی و مهندسی افزود: رعایت این مسئله اولین شرط لازم و اصلی برای توسعه صادرات است.

وی توسعه صادرات را یک امر الزامی دانست و گفت: ما نمی‌توانیم از روی این موضوع به سادگی بگذریم و توسعه صادرات در جهت کمک به بهبود اقتصاد کشور لازم است و به لحاظ حجم بالای جوانان فارغ‌التحصیل و دانشگاهی که به دانش علمی و فنی خوبی دست پیدا کرده‌اند، نیاز به این امر داریم.

نوروزی با بیان اینکه برای تصاحب بازارهای بین‌المللی باید ابتدا مسائل علمی را به دقت رعایت کنیم و در گام بعدی هم کیفیت اقدامات ما باید با استانداردهای بین‌المللی قابل رقابت و مطابقت داشته باشد گفت: با توجه به جو روانی مثبتی که در دوره پس از تحریم به وجود آمده، قطعا گسترش صادرات اثرات بسیار خوبی خواهد داشت و یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی همچنین با ارزیابی مثبت از اعطای جوایز صادراتی گفت: ارائه جوایز صادراتی یکی از عواملی است که می‌تواند به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کمک کند.

برگشت سرمایه، بهترین مشوق صادراتی

همچنین مدیرکل راه و ترابری استان سمنان با اشاره به اثرات صادرات در دوره پس از برجام گفت: اگرچه در پسابرجام وضعیت صادرات به طور کامل بهبود نیافته، ولی بستر مناسبی برای این منظور فراهم شده است.

سیدعبدالمجید نژاد‌صفوی در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه امروز نباید زمان را از دست بدهیم افزود: ما باید پیش از این در این زمینه ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی می‌کردیم و در پی اجرای برنامه های از پیش تعیین شده و تعریف شده می بودیم تا امروز به دنبال برنامه‌ریزی برای حل مسائل و مشکلات در رابطه با تحریم‌ها نباشیم.

وی همچنین درباره نقش جوایز صادراتی در توسعه صادرات تصریح کرد: حتی اگر جوایز صادراتی اعطا نشود، اگر صادرکننده امروز اطمینان خاطر داشته باشد که فعالیت وی برگشت سرمایه به همراه دارد، مطمئنا حتی بدون این گونه مشوق‌ها هم فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

نژاد‌صفوی افزود: یعنی باید در سطح کلان برای واحدهای تولیدی و صادراتی مشوق‌ اقتصادی در نظر گرفته شود و به آنها کمک شود. چون ممکن است بسیاری از آنها امکانات لازم برای صادرات را نداشته باشند.

بیشترین رقم درآمد ملی کشورها از محل صادرات نیروی انسانی

این مسئول در عین حال حمایت و تسهیل امور برای صادرکنندگان را بهترین مشوق دانست و افزود: در بحث خدمات فنی و مهندسی و پزشکی هم به همین ترتیب است و اگر کشورهای شرق آسیا را در نظر بگیریم، بیشترین درآمد آنها از محل صادرات نیرو و تحصیلات است.

وی ادامه داد: در کشوری مثل فیلیپین که در آن تشکیلات بسیار وسیعی در حد یک وزارتخانه، برای تمام سطوح مختلف نیروهای انسانی این کشور حتی اقشار بی‌سواد، از خدمات رده پائین گرفته تا بالاتر، بازاریابی می‌کند و بسیاری از آنها خدمات خاورمیانه را اشغال کرده‌‌اند.

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان با بیان اینکه جامعه ایرانی با جایگاهی که دارد، اگر در این زمینه تفکر و سرمایه‌گذاری و راهکارهای آن احصا شود، می تواند از این امکان استفاده کند تاکید کرد: بیشترین رقم درآمد ملی در برخی کشورها از محل صادرات نیروی انسانی و تحصیلات است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود علیرغم نیروی تحصیلکرده بسیار در کشور، متاسفانه بسیاری از آنها بیکارند و با توجه به اینکه هر چه سطح تحصیلات بالاتر برود سطح توقعات جامعه افزایش می یابد، این وظیفه نظام سیاسی و اداری مملکت است که برنامه‌ریزی کند و بهترین جایزه برای توسعه صادرات، زمینه‌سازی برای تسهیل انتقال معلومات و خدمات در زمینه صادرات است.

نبود مدیریت واحد در بخش صادرات

علاوه بر این، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز با بیان اینکه هر چه بروکراسی‌ اداری در بخش صادرات کمتر شود، بسیار بهتر از اعطای مشوق‌های صادراتی است گفت: بهترین مشوق برای صادرات، حذف بسیاری از بروکراسی‌های زائد و اضافی است.

جلیل محبت‌خواه در گفت و گو با «صما» ادامه داد: مثلا در مرزهای کشور هم مرزبانی، هم گمرک، هم پایانه و هم حمل‌ونقل فعالند که هر کدام برای خود مستقل عمل می‌کنند، در حالی که این بخش‌ها همه یک مجموعه هستند و باید تحت مدیریت واحد کار کنند. اما به دلیل نبود مدیریت واحد یک سردرگمی در اینجا ایجاد شده است.

این مسئول با بیان اینکه در دوره پس از برجام برای بهیود وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی و فعالیت در این زمینه باید در تمام زمینه‌ها از آمادگی کامل برخوردار باشی اضافه کرد: در مرحله بعدی بعد از آنکه در این بخش جواب گرفتیم، می توانیم در زمینه صادرات هم فعالیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌ها در بعد از برجام هنوز ملموس نیست تاکید کرد: تمام خدمات مهندسی باید براساس اصول حرفه‌ای و اخلاقی این رشته مورد تاکید قرار بگیرد و در این راستا اگر سازمان نظام مهندسی هم بتواند در ارائه خدمات مهندسی و اخلاق حرفه‌ای، به طوری که انتظار می‌رود عمل کند، قطعا پیامدهای خیلی خوبی برای نظام مهندسی و ساخت‌وساز جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد داشت.

یادآور می‌شود نخستین همایش ملی صدورخدمات فنی و مهندسی با هدف توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای کسب موفقیت در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در تاریخ 8 و 9 شهریورماه سال جاری با همکاری اتاق ایران برگزار می‌شود.


منبع: صما