کد خبر: ۲۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ 08 August 2016
در چهارمین نشست كمیته مشترك تجارت مرزی دو كشور ایران و پاكستان صورت گرفت؛

امضا یادداشت تفاهم ایران و پاكستان در حوزه تجارت مرزی

سرپرست راه آهن جنوبشرق ایران كه در قالب هیئتی از مسئولین استانی به شهر كویته مركز ایالت بلوچستان پاكستان سفر كرده بود، در چهارمین نشست كمیته مشترك تجارت مرزی دو كشور ایران و پاكستان، یادداشت تفاهمی در زمینه تجارت مرزی امضا كرد.

مجید ارجونی سرپرست راه آهن جنوب شرق در این نشست مشترك كه با هدف توسعه مناسبات تجاری فیمابین از طریق بازرگانی، شبكه حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی برگزار شد اظهار داشت: مراودات بین المللی و منطقه ای در حوزه ریلی در چند سال گذشته به سبب تحریم ها علیه ایران كاهش یافته بود كه خوشبختانه پس از توافق هسته ای توانستیم برای نخستین بار حمل و نقل ریلی بین آسیای میانه و پاكستان را گسترش دهیم.

وی افزود: بارگیری برنج پاكستانی به سمت ایران و صدور سیمان، قیر و گوگرد از ایران به سمت پاكستان از جمله این مبادلات تجاری است.

ارجونی اظهار داشت: با توجه به عریض بودن خطوط ریلی پاكستان كه با استانداردهای بین المللی فاصله دارد، متاسفانه قطارهای جمهوری اسلامی ایران نمی توانند در این مسیر تردد كنند.
وی اضافه كرد: این مشكل موجب شده ایران برای انجام مبادلات تجاری از ناوگان ریلی پاكستان استفاده كند .

ارجونی پیشنهاد این اداره كل مبنی بر طراحی و كشیدن یك خط (خط تركیبی) بین خطوط ریلی با مشاركت دو راه آهن و تردد قطارهای ایرانی در خاك پاكستان را به طرف مقابل داد، چراكه با برطرف شدن این مشكل قطارهای ایرانی می توانند در این مسیر ریلی تردد كنند.

وی بیان داشت: براساس مذاكرات و توافق انجام شده مقرر شد ماهیانه بین ۴ تا ۸ رام قطار باری جهت حمل و نقل كالاها بین دو كشور در تردد باشند كه این مورد در نشست های قبلی ماهیانه ۲ رام قطار بوده است.

ارجونی ادامه داد: این قرارداد حتی در شرایطی كه باری از سوی طرفین وجود نداشته باشد نیز قابل اجرا خواهد بود.

وی در این دیدار تاكید كرد: بی تردید برقراری منظم قطار های باری بین ایران و پاكستان زمینه افزایش تجارت و نیز گسترش همكاری های اقتصادی بین دو كشور را فراهم می كند.

ارجونی اظهار داشت: اگر چه این یادداشت تفاهم بین دو استان همجوار امضاء شده است ولی منافع و مزایای آن شامل حال همه تجار در سطح دو كشور می شود و موجبات افزایش حجم تجارت فیمابین را فراهم می كند.

سرپرست راه آهن جنوب شرق خاطرنشان كرد: بازدید از قسمت های مختلف راه آهن كویته پاكستان، برگزاری نشست و جلسات متعدد با معاونان، پلیس و تاكید بر اعزام به موقع و ارسال واگن ها و دیزل های سالم به این منطقه، دیدار با سركنسول ایران در كویته پاكستان و بیان مسائل و مشكلات ریلی بین دو كشور، جلسه با تجار و بازرگانان منطقه و بیان بسته های پیشنهادی و حمایتی راه آهن و مزیت های راه آهن نسبت به جاده در جهت جذب و جلب آنان، نشست با سركنسول پاكستان در ایران در حاشیه جلسه و در اداره كل راه آهن كویته و غیره از دیگر محورهای این یادداشت تفاهم است.

گفتنی است؛ براساس این تفاهم نامه، طرف ایرانی و پاكستانی توافق كردند تا تردد قطار باری و كانتیربر بطور منظم بین استان سیستان و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاكستان تردد و از این طریق انجام فعالیت ها و همكاری های تجاری میان دو استان و دو كشور، با سرعت بیشتر و مشكلات كمتر انجام شود.

برچسب ها: شرکت راه اهن