کد خبر: ۲۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ 25 August 2016

هشدار جهت بازخواني طرح اشتباه تعريض پل سوم اهواز

طي سنوات گذشته با تصميم شهرداري اهواز پروژه تعريض پل سوم كليد خورد.پروژه اي كه هدف آن به گفته مسئولين شهرداري تكميل مسير گذر شرق به غرب اهواز و رفع موانع ترافيكي آن بود.
*نوید قائدي :شهرداري ادعا داشت با تعريض اين پل يكي از موانع بزرگ ترافيكي در مسير برطرف خواهد گرديد.لذا تصميم بر اين شد تا سازه ي چهل و اندي ساله پل را تعريض نمايند.در اين تعريض عرض 12 متري پل تا 30 متر افزايش  و تعدادي گذر كناري يا همون لوپها اتصال اجرا گرديد. طي برآوردهاي اوليه  مقرر بود حدود 17 ميليارد تومان هزينه گردد كه گويا بيشتر از اين مبلغ هزينه شده است. سازمان آب و برق بعنوان متولي نگهداري رودخانه از انجام مطالعات اين كار ابراز بي اطلاعي و گفته بود در طراحي سازه جديد مطالعات مهندسي رودخانه كه جز اصول اوليه طراحي پل هاي رودخانه اي است ديده نشده است  كه از شهرداري اهواز به مراجع قضايي شكايت نمودند.در خصوص الزام اجراي طرح بايد گفت به موازات اين طرح از سال ها قبل پروژه احداث پل نهم در جريان بود كه متاسفانه بدليل كمبود بودجه، اجراي آن انجام نشده است. همچنين بدليل نبود جاده كمربندي شمال اهواز تمامي خودروهاي سنگين از اين محور عبور و مرور مي كردند كه خوشبختانه بعد از سالها پيگيري مسئولين اين كنارگذر تكميل و عملياتي شد و تا حدود زيادي توانست بارترافيك خودروهاي سنگين در اين محور شهري را كاهش دهد.البته بدليل عدم كنترل دقيق عوامل نظارت و يا شايد عدم فرهنگ سازي و اطلاع رساني دقيق هنوز تعدادي از خودروهاي سنگين در ساعاتي از روز از اين محور تردد دارند كه در ساعات هاي شب افزايش چشمگيري مشاهده مي گردد.
    اكنون اين پل تكميل و زير بار ترافيكي رفته است و نوشتن در باب اولويت اجراي اين طرح و يا طرح هاي جايگزين و ديگر مسائل محلي از اعراب ندارد و اين بحث هاي كارشناسي بايد قبل از اجراي پروژه در شوراي ترافيك استان مطرح و تصميم گيري مي شد.اما دو موضوع لاينحل باقي مانده است كه بسيار مهم و اساسي مي باشند و بايد مورد بررسي دقيق قرار گرفته و شهرداري اهواز در اين زمينه به شهروندان گزارش دهد.موضوع اول طراحي سازه پل است زيرا سازه قبل كه حدود 50 سال پيش طبق آيين نامه و ضوابط قديم سازه هاي بتني پل ها طراحي شده است چگونه باز طراحي  و شبيه سازي و  با سازه فولادي جديد(تير ورق ها) تلفيق شده است . و چگونه تمامي اين محاسبات دقيق و بارگزاري ها انجام شده كه تا بتواند در سالهاي افق طرح جوابگوي عبور و مرور خودروها باشد.موضوع تنش سازه فولادي و بتني چگونه مورد بررسي قرار گرفته كه با هم همخواني لازم را داشته باشند.سازه بتني قبل كه عمري بالا 40 سال داشت و بطور مداوم طي اين سنوات زير بارهاي سنگين ترافيكي بود شايد لازم بود خود مورد بازبيني طرح مقام سازي قرار گيرد و  شايد مشخص مي شد نياز به اصلاح و مرمت سازه اي دارد. 
     اما موضوع دوم اينكه لاين هاي عبوري پل افزايش يافته است و به طبع آن سرعت حركت خودروها افزايش مي يابد و گفته مسئولين شهرداري مبني بر اينكه عرض لاين ها را كاهش داده اند تا سرعت طرح كاهش يابد نمي تواند دليل منطقي باشد. زيرا در بازديدهاي ميداني عملاً مشاهده مي گردد خودروها به محض ورود به عرشه سرعت خود را افزايش مي دهند .شهرداري جهت نظارت بيشتر دوربين هاي نظارت تصويري را نصب و فعال نموده است اما اين دوربين ها تا كنون نتوانسته اند به اهداف خود يعني عدم ورود خودروهاي سنگين و افزايش سرعت خودروها جامه عمل بپوشانند.لذا با عبور خودروهاي سنگين خصوصاً زمانيكه سرعت حركت آنها بالا مي باشد براحتي مي توان تنش هاي وارده بر سازه جديد فولادي را حس كرد كه نياز است اين موضع توسط مهندسين مشاور خبره مورد بازرسي فني قرار گيرد.همچنين سرعت عبور خودروها خارج از عرف است و بدليل نداشتن لاين جدا كننده وسط هر  لحظه ممكن است با بروز كوچكترين تصادف و انحراف خودروهاي روبرو به لاين مخالف وارد و تصادفات زنجيره اي و خطرناكي رخ دهد كه چه بسا تلفات جاني يا حتي پرتاب به رودخانه در آن رخ دهد.
    اين دو چالش مهم و اساسي هستند كه بايد مورد بازرسي و بازبيني قرار گيرند.بررسي پل هاي با عرض زياد در دنيا و كشور نشان مي دهند چنين پل عريضي حتماً نياز به لاين ايمن جدا كننده وسط دارد و تا كنون چرا شهرداري اهواز از اجراي آن دريغ داشته است مشخص نيست.همچنين اگر موضوع عبور خودروهاي سنگين و تنش هاي ايجاد شده مورد بازرسي قرار نگيرند طي سنوات آْينده در عرشه پل مشكلاتي بوجود خواهد آمد.
     اميد است شهرداري اهواز گوش شنوا داشته باشد و بررسي اين دو موضوع مهم را در دستور كار خود قرار داده و گزارش آن را به شهروندان ارائه دهد.البته اين نظارت و تذكر از وظايف كميسيون عمران شوراي شهر كلانشهر اهواز است كه بايد بعنوان نهاد ناظر بر كار شهرداري تا كنون اقدام مي كرد.
*روزنامه نگار