کد خبر: ۲۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ 25 August 2016
مديركل ارتباطات و علائم الكتريكی راه آهن خبر داد؛

افزایش شش برابری پروژه‌های هوشمندسازی ریلی در دولت یازدهم

مدیركل ارتباطات و علائم الكتریكی راه آهن گفت: طی سه سال گذشته راه آهن كشور به سيستم های جديد و هوشمند به منظور كاهش خطای انسانی روی آورده و اداره كل علائم الكتريكی و ارتباطات ، سيستم های نوين و بروز دنيا جهت تمركز تمامی سيستم های مشابه و اجرای بهتر پروژه‌ها را به كار گرفته است.

 مازیار یزدانی مدیركل ارتباطات و علائم الكتریكی راه آهن با بیان اینكه این اداره كل در ۲ حوزه ارتباطات و سیگنالینگ (علائم الكتریكی) فعالیت های قابل توجهی را انجام داده است، عنوان كرد: همزمان با آغاز هفته دولت، در بخش سیستم های ارتباطات، توانستیم شبكه دیتا سوئیچ و party line)تلفن تصویری) را در تمام ایستگاه های راه آهن نصب و آماده برای بهره برداری كنیم.

وی افزود: این پروژه، امكان ارتباط صوتی و تصویری و داده ای بین ایستگاه های مختلف ایجاد كرده و قابلیت ضبط مكالمات جهت افزایش ایمنی در سیر و حركت را امكان پذیر می سازد. همچنین پروژه پوشش رادیویی نیز در داخل تونل های راه آهن مسیر جنوب، نواحی لرستان و زاگرس و همچنین تمامی تونل ها و فواصل بین تونل ها اجرا و آماده بهره برداری است.

اضافه كرد: پروژه فوق ۹۹ در صد پیشرفت فیزیكی دارد و در مرحله تحویل قطعی است.

مدیر كل ارتباطات و علائم الكتریكی راه آهن  با اشاره به پروژه دی ام آر (سیستم پوشش رادیویی دیجیتال) در مسیر شرق كشور گفت: این پروژه به طور كامل برای محورهای بافق تا كاشمر نصب و راه اندازی و آماده بهره برداری است.

یزدانی افزود: تجهیزات فوق از كشور نیوزیلند خریداری شده و برای مسیر تهران – مشهد نیز در دست اجرا است.

وی عنوان كرد: در بحث علائم الكتریكی، پروژه  ATC )كنترل اتوماتیك قطار) در مسیر بافق – بندرعباس انجام شده و آماده بهره برداری است وهمچنین پروژه تراك بندی (افزایش ظرفیت و تردد بیش از یك قطاردر فواصل دو ایستگاه متوالی) برای بلاك های بحرانی و طولانی نیز تا سه ماه آینده در مسیر فوق نیز به بهره برداری می رسد.

مدیر كل ارتباطات وعلائم الكتریكی راه آهن به پروژه سیستم علائم الكتریكی مسیر تهران – اهواز- بندرعباس اشاره كرد و گفت: تاكنون ۲۰ ایستگاه مجهز به سیستم فوق شده اند و همچنین مركز CTC مستقر در اهواز تكمیل و امكان مانیتورینگ و كنترل ایستگاه های جدید درآنها به وجود آمده است.

وی بیان‌داشت: پروژه علائمی كردن ۱۸ ایستگاه نیز در حال اجرا است كه تاكنون ۱۲ ایستگاه به مرحله بهره برداری رسیده و مابقی تا پایان امسال تكمیل و راه اندازی می شود.

یزدانی تاكید كرد: پروژه فوق از مرحله تولید تا نصب و راه اندازی توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.

به گفته یزدانی در راستای دستور مدیر عامل راه‌آهن مبنی بر تجهیز كل شبكه ریلی به سیستم  ATC )كنترل اتوماتیك قطار)، اقدامات لازم در خصوص طراحی و تولید سیستم صورت گرفته و عملیات اجرایی در مسیر تهران – مشهد و بافق‌–‌بندرعباس پایان یافته و در نواحی یزد و شرق كشور نصب و راه اندازی شده و مابقی شبكه، شهریور سال آینده به این سیستم مجهز می شوند.

وی از ۶ برابر شدن حجم پروژه ها و اعتبارات و عملكرد هزینه‌ای در ۳ سال گذشته خبر داد.