کد خبر: ۲۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ 31 August 2016
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی

ادعای خروج مسکن از رکود مستدل است

معاونت مسکن وساختمان وزارت راه وشهرسازی با اشاره به اینکه ادعای دولت درباره وجود نشانه های خروج از رکود مسکن کاملا صحیح و بر مبنای داده‌های آماری مستدل است گفت: نباید انتظار رفتارهای هیجانی از بازار مسکن داشت و سیاست وزارت مسکن نیز بر این امر استوار است که رونق بخشی به این بازار به دور از افزایش و جهش هیجانی قیمت‌ها باشد.

در نشست رسانه‌ای شانزدهمین همایش سیاست‌های مسکن حامد مظاهریان در پاسخ به این سوال مبنی براینکه علی رغم تاکید وزارت راه شهرسازی مبنی بر وجود علائم و نشانگرهای خروج از رکود اما شرایط و قراین درجامعه به گونه‌ای دیگر است به طوری که سازندگان از فروش نرفتن واحدهای خود حرف می‌زنند و مردم نیز رغبتی در خرید مسکن از خود نشان نمی‌دهند و با این شرایط دلیل این مغایرت را چگونه ارزیابی می‌کنید تاکید کرد: به هرحال اخباری که از وضعیت بازاری مسکن مخابره می‌شود از روی دقیق‌ترین سامانه‌ها استخراج می‌شود و برمبنای داده‌های آماری موجود دراین سامانه، نشانه‌های رونق مسکن وجود دارد.

وی تاکید کرد: شاید واکنش و انتظار مردم از رونق صحیح نباشد و آنها تصورکنند که این رونق باید به صورت ناگهانی و ملموس اتفاق بیفتد و بازار مسکن واکنشی هیجانی داشته باشد.

معاون مسکن وساختمان وزات راه وشهرسازی با تاکید براین امر که اساسا سیاست وزارتخانه راه وشهرسازی برمبنای این است که بازار مسکن دچار رفتارهای هیجانی نشود تاکید کرد: افزایش معاملات مسکن بیانگر وجود رونق در بازار مسکن است و نشان دهنده آن است که این بازار درآستانه خروج از رکود قرارگرفته است.

مظاهریان سینگنال‌های خروج از رکود دربازار مسکن را کاملا واقعی دانست و درعین حال افزود: افزایش آمار معاملات مسکن ونیز تعداد خریداران همگی مهر تاییدی خروج بازار مسکن از رکود است.

به گزارش خبرنگار «صما» درادامه این نشست مظاهریان همچنین به تاثیر مسکن در رونق اقتصاد اشاره کرد و افزود: نیمه مهرماه سال جاری شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن برگزار می شود.

وی افزود: بر اساس روال سال‌های پیش این همایش در یک مکان دانشگاهی همچون دانشگاه تهران برگزار می‌شود و نقد سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ترسیم افق پیشرو را از اهداف مهم این همایش است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در پایان ۳ سال از دولت یازدهم رونق به بازار معاملات مسکن بازگشته است و این نوید خوبی برای سال‌های پیشرو است و تلاش می‌کنیم تا با مهیا کردن زمینه‌های بیشتری را برای صاحب خانه شدن خانوارهای ایرانی فراهم کنیم.

درهمین حال در ادامه این نشست خبری تیمور رحمانی، دبیر علمی این همایش نیز گفت: همایش امسال بر محورهای نظیر سیاست‌ها‌ی زمین، مسکن اجتماعی، واسطه‌گری بخش مسکن، بانک توسعه‌‌ای بخش، معماری مسکن و مالیات‌های بازار مسکن متمرکزاست.

این استاد دانشگاه درهمین حال نقش مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی بشر را یادآورشد و گفت :با این رویکرد دولت‌ها همیشه در سیاست‌گذاری تامین مسکن مناسب برای جامعه نقش مهمی داشته‌اند .

وی افزود: از این رو دولت با مداخله در حوزه مسکن علاوه‌ بر تامین مسکن مناسب، افزایش رفاه اقتصادی جامعه، اهداف دیگری از جمله تحریک رشد اقتصادی را نیز دنبال می‌کند.

دبیر علمی شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران عنوان کرد: نگاه بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی به این همایش به عنوان اتاق فکر برای نقد سیاست‌های یک‌ساله گذشته است.

وی همچنین درباره قیمت مسکن نیز گفت :در زمان افت قیمت مسکن افراد به وجود رکود در این بازار اعتراض دارند، اما زمانی هم که بازاررونق گرفت و شاهد افزایش قیمت ها می شویم مجددا این اعتراض‌ها ادامه دارد.

به باور این استاد دانشگاه لازم است که قیمت مسکن معادل نرخ تورم رشد یابد که طی دو سال گذشته این امر محقق نشد و به نظر می‌رسد رشد نسبی قیمت مسکن از نشانه‌های خروج از رکود کنونی باشد، اما چون نرخ تورم شدید نیست انتظار افزایش قیمت شدید را هم نداریم.

منبع: صما
برچسب ها: مظاهریان ، مسکن