کد خبر: ۲۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ 06 September 2016
مدیرکل تعاون و کار استان:

وضیت بیکاری در خوزستان نگران کننده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان این‌که ایران در دنیا در زمینه استخدام‌های دولتی رکورددار است، گفت: برای ساماندهی این وضعیت هیچ بخشی بهتر از تعاون وجود ندارد.
سیدنور محمدپور در همایش تعاونی‌های برتر که روز گذشته، 15 شهریورماه برگزار شد، با تأکید بر لزوم توسعه تعاونی اظهار کرد: در بخش اشتغال مشکلات بسیاری داریم و آمار و وضعیت بیکاری در استان واقعاً نگران‌کننده است و بخش دولتی و دیگر مراکز قادر به جذب این حجم از افراد بیکار جویای کار نیستند.

 وی با تاکید بر این‌که بخش تعاون بهترین راهکار برای حل مشکل بیکاری است، افزود: روزانه تعداد بسیاری از افراد جویای کار به مراکز کاریابی استان مراجعه می‌کنند اما دولت تا چه اندازه می‌تواند کارمند استخدام کند و کشور در بحث استخدام‌های دولتی رکورددار است. بنابراین چه بخشی بهتر از تعاون برای حل مشکل بیکاری وجود دارد؟

 محمدپور تصریح کرد: بخش تعاون می‌تواند این حجم از نسل جوان جویای کار را در قالب تعاونی‌های کوچک ساماندهی کند و این امر اشتغال خوبی در خوزستان که تمرکز ثروت در آن قرار دارد، ایجاد می‌کند.

 وی ادامه داد: اشتغال در خوزستانی که یگانه بنگاه اقتصادی دولت است و دولت برای نفت آن برنامه‌ریزی می‌کند با وضعیت کنونی نمی‌تواند توسعه یابد. به همین دلیل نرخ بیکاری به صورت روزافزون افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید با ارائه تسهیلات کم‌بهره جوانان را در تعاونی‌ها سازماندهی و برای آن‌ها اشتغالزایی کنیم زیرا تعاونی‌ها ظرفیت بالایی در اشتغالزایی دارند.

 محمدپور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی از جمله دسترسی به آب‌های آزاد، مجاورت با کشور عراق، بنادر و ... در خوزستان وجود دارد که این ظرفیت‌ها می‌توانند مورد استفاده تعاونی‌ها قرار بگیرند و این امر مستلزم همکاری تمام مسئولین در روند تخصیص اعتبارات و تسهیلات به بخش تعاون خوزستان است تا‪ سهم خوبی از این تسهیلات به استان تعلق گیرد.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با تأکید بر ارائه راهکار برای فعال کردن تعاونی‌های غیرفعال گفت: 50 درصد تعاونی‌های کشور غیرفعال هستند و این امر نگران‌کننده است. ظرفیت‌های خوبی برای توسعه تعاونی‌های استان وجود دارد که آنگونه که باید، مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

 وی با بیان این‌که اکثر تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی و مسکن فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: باید با جدیت در جهت رونق و توسعه تعاونی‌ها در سایر بخش‌ها گام برداشته شود و نظارت جدی بر فعالیت تعاونی‌ها صورت بگیرد. متأسفانه فرهنگ‌سازی در بخش تعاون بسیار ضعیف بوده است و باید نسبت به ترویج و رونق فرهنگ تعاون اقدام شود.

 محمدپور مدیریت در تعاونی‌ها را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: باید مدیریت تعاونی‌ها تقویت شود. در خوزستان بخش کشاورزی با 1500 تعاونی بیشترین تعداد تعاونی‌ها را به خود اختصاص داده است و بخش مسکن با داشتن 1100 تعاونی و بخش خدمات با 1050 تعاونی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

 وی با اشاره به وجود 5500 تعاونی فعال در استان خاطرنشان کرد: این تعاونی‌ها 2 میلیون و 450 هزار عضو و حدود 100 هزار فرصت شغلی دارند که امیدواریم با کمک نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی سهم خوبی از تسهیلات بخش تعاون دریافت کنیم.

 محمدپور اظهار کرد: مقام معظم رهبری تعاون را چشمه جوشان اشتغالزایی دانسته‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت تعاون به معنای اقتصاد مقاومتی، سپردن امور به دست مردم، توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

 همچنین در این همایش عبدالکریم انصاری، معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به وجود 14 تعاونی سهامی عام در کشور اظهار کرد: تعاونی‌های سهامی عام دارای بیش از 200 عضو هستند که خوزستان دارای 4 تعاونی سهامی عام است. همچنین 8 شهرک تعاونی از مجموعه 50 شهرک تعاونی کشور در این استان فعالیت می‌کنند.

 وی افزود: بخش تعاون کشور در سال 94 یک میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات به سایر کشورها داشته است که سهم بخش تعاون خوزستان از این رقم 170 میلیون دلار بوده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: منطقه خوزستان