کد خبر: ۲۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ 06 September 2016

انتقاد معاون استاندار خوزستان از نبود نقشه راه در بخش تعاون

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: به صورت کلی تاکنون برای بخش تعاون هیچ نقشه راهی تدوین نشده است که باید این امر را پیگیری کرد.
مهرداد نیکو در همایش تعاونی‌های برتر که روز گذشته، 15 شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در قانون اساسی و سیاست‌های کلی اصل 44 سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور 25 درصد تعیین شد اما در 10 سال اخیر بخش تعاون تنها سهم 5 درصدی از اقتصاد داشته و با توجه به اینکه این بخش‌ دارای پشتوانه و ظرفیت‌های قانونی است عدم دستیابی به سهم تعیین شده در اقتصاد حتما به نبود امکانات و شرایط لازم باز می‌گردد.

 وی با بیان این‌که تعاونی‌ها مصداق کار گروهی هستند، افزود: در کشور هیچوقت راهکار مشخصی برای حل مشکلات و ضعف‌های موجود در کارهای تیمی ارائه نشد و باید به نهادینه کردن فرهنگ کار تیمی در جامعه توجه کرد و این امر باید از اولین سال‌های تحصیل و در سنین قبل از 15 سال از طریق آموزگاران که ساعات بسیاری را با دانش‌اموزان سپری می‌کنند،‌ محقق شود.

 نیکو خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها مانند سایر بخش‌های اقتصادی در تأمین منابع مالی خود به شدت بانک‌محور هستند و این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند زیرا بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات، شرایط و خواسته‌های خاص خود را مطالبه می‌کنند و اکنون کشور به این نتیجه دست یافته است که برای پویایی اقتصاد باید از بانک محوری فاصله گرفت و به سمت تأمین مالی از طریق بورس سوق یافت.

 معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: بنابراین باید با فراهم کردن شرایط، زمینه فعالیت تعاونی‌ها را در بورس البته با رعایت ملاحظاتی فراهم کنیم.

 وی با بیان این‌که افراد در تعاونی‌ها باید دارای مهارت در دو بعد فنی و مدیریتی باشند، عنوان کرد: باید آموزش‌های کاربردی در زمینه مدیریت در تعاونی‌ها ارائه شود زیرا بازاریابی محصولات و تولیدات تعاونی‌ها و ماندگاری در بازار نیاز به دانش مدیریتی دارد.

 نیکو با تأکید بر تدوین یک نقشه راه در بخش تعاون بیان کرد: این موضوع که در ذهن یک مدیر تعاون برنامه‌هایی برای این بخش وجود داشته باشد و با تغییر آن مدیر، این برنامه‌ها رها شود، از آسیب‌های نظام اداری کشور است و این آسیب باید درمان شود.

 وی اظهار کرد: اقتصاد ملی هنوز تکلیف نقش بخش تعاون را تعیین نکرده، یعنی نقش این بخش در اشتغالزایی و تمهیدات کشور در بازار پول مشخص نشده است و در حقیقت نقشه و برنامه‌ای برای بخش تعاون که روی کاغذ درج شده باشد، وجود ندارد و این امر علت حرکات نوسانی در این بخش است.

 نیکو با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های برنامه ششم توسعه و گنجاندن موارد و بندهای پیشنهادی برای بخش تعاون گفت: در صورت از دست رفتن این ظرفیت باید 5 سال برای اجرای پیشنهادات خود صبر کنیم زیرا اعمال هر تغییری در این برنامه، بسیار زمان‌بر است.

 معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با ابراز نگرانی نسبت به آمار تعاونی‌های غیرفعال در کشور خاطرنشان کرد: بخش تعاون باید حوزه کاری خود را گسترش دهد و فعالیت خود را در حوزه‌های کشاورزی و مسکن محصور نکند و با توجه به این‌که سهم این دو حوزه از ارزش افزوده اقتصاد کشور، 16 یا 17 درصد است علت عدم دستیابی به سهم 25 درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور منحصر بودن حوزه کاری تعاونی‌ها در بخش‌های کشاورزی و مسکن است.

 نیکو گفت: با توجه به تنوع و تکثر در عرصه‌های مختلف اقتصادی در خوزستان، باید تعاونی‌ها به تمام عرصه‌ها نفوذ کنند که البته این امر مستلزم ارائه یک الگوی مناسب است و با توجه به اجرای طرح 550 هزار هکتاری که تولیدات کشاورزی استان را 9 میلیون تن افزایش می‌دهد، تعاونی‌ها باید از این فرصت حداکثر استفاده را کنند. 

وی ادامه داد: البته معتقدم حضور تعاونی‌ها در بخش کشاورزی که در حال حاضر تولیدات کشاورزی استان سالیانه 14 میلیون تن است، به حد کافی نیست و باید پررنگ‌تر شود اما لازم است تعاونی‌ها با داشتن یک برنامه معین حداکثر استفاده را از ظرفیت طرح 550 هزاری داشته باشند.

 نیکو دومین ویژگی بسیار مؤثر در اقتصاد آینده خوزستان را مجاورت با کشور عراق دانست و گفت: اگر چه در دو سال اخیر تلاش‌های خوبی در خصوص راه‌اندازی تعاونی‌های مرزنشینان صورت گرفته اما باز هم این وضعیت راضی کننده نیست و در این زمینه حتماً‌ باید برنامه و طرحی نو تدوین کنیم زیرا در شرایط فعلی، تعاونی‌های مرزنشینان دارای جایگاه و کارکرد اصلی خود نیستند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: منطقه خوزستان