کد خبر: ۲۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ 14 September 2016

فرصتی دوباره برای ارتقای وضعیت پنجره‌های یو پی وی سی

اکنون ایران در صنعت در و پنجره سازی خودکفا است و در این مورد نیز می‌تواند صادرات خوبی انجام دهد؛ اما متأسفانه ایران به شاه‌راهی تبدیل‌شده که کشورهایی مانند ترکیه از طریق این شاه‌راه صادرات خوبی به کشورهای هم‌جوار ایران انجام می دهند.
وحید جلالی پور  افزود: یکی از تهدیدهای صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران، ضعف آموزش است به‌نحوی‌که به میزان رشد کمی تعداد شرکت‌ها و کارگاه‌ها، آموزش نیروهای خط تولید و نصب ارتقا پیدا نکرده و حتی بسیاری از کارگاه‌ها برای افزایش سطح مهارت و تخصص نیروهای شاغل درزمینه مونتاژ و نصب در و پنجره برنامه‌ و بودجه مشخصی ندارند و حتی بودجه‌های اختصاص‌یافته و برنامه‌های اجراشده توسط شرکت‌های عرضه‌کننده پروفیل یو.پی.وی.سی و یراق‌آلات و ماشین‌آلات به دلیل غیبت معنادار شاغلان بخش تولید و نصب و حضور سؤال ‌برانگیز نیروهای بخش‌های بازرگانی واداری شرکت‌ها دچار انحراف شده و کارایی و اثربخشی برنامه‌ها و بودجه‌ای آموزشی کمرنگ شده است.

وی با بیان این که انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو پی‌وی‌سی ایران 5 سال پیش فعالیت خود را شروع کرده است گفت: در حال حاضر این انجمن دارای چندین کمیته اعم از بازرگانی، حقوقی، رسیدگی به شکایت، کمیته آموزش و استاندارد است.تاکنون در قالب کمیته آموزش یک سری دوره‌های آموزشی در زمان برگزاری نمایشگاه این صنعت در تهران برگزار و همچنین چند دوره آموزشی نیز تحت عنوان مدیریت استراتژیک زبان بدن و مبحث دیگر در محل انجمن برگزار شده است.

جلالی پور گفت:در خصوص کمیته فنی و استاندارد نیز بیش از 40 آیتم استاندارد که قبلاً توسط مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ارائه‌شده بود بازبینی و اجرایی شد.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو پی‌وی‌سی ایران بابیان این‌که در حال حاضر انجمن 84 عضو حقیقی و حقوقی دارد گفت: در بین اعضای کسانی هستند که مواد اولیه را با استاندارهای مشخص به تولیدکنندگان ارائه می‌دهند. این انجمن علاوه بر فرهنگ‌سازی، نظارت، یاری‌رسانی و حل مشکلات اعضاء با داشتن شبکه شکایت می‌تواند جوابگوی مشکلات حاصل از پنجره‌های یو پی‌وی‌سی باشد.

وحید جلالی پور در این خصوص افزود: بدون تردید اگر مصرف‌کننده‌ای محصول را از طریق انجمن تهیه کند دچار ضرر زیان و مشکل نخواهد شد زیرا انجمن مواد اولیه را از شرکت‌هایی تأمین می‌کنند که عضو انجمن هستند. به‌طورکلی عمده شکایت‌های مردمی خارج از انجمن است این موضوع می‌تواند بیانگر این موضوع باشد انجمن در انتخاب اعضا بسیار دقیق بوده و با نظارت کامل این مورد انجام می‌شود.

وی در مورد مسئله شناسنامه‌دار کردن پنجره‌ها گفت: در حال حاضر مبحث شناسنامه‌دار کردن پنجره‌ها به‌صورت مکتوب و درج شده وجود ندارد.

جلالی پور در مورد محصولات زیر پله‌ای متذکر شد: کلمه زیر پله‌ای به کارگاه‌های کم تجهیزات اطلاق نمی‌شود بلکه کیفیت نامطلوب نشانگر زیر پله‌ای بودن محصول است در حال حاضر برخی از اعضای انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو پی‌وی‌سی ایران با کمترین امکانات بیشترین کیفیت رادارند.

وی در مورد مبحث 19 مقررات ملی ساختمان گفت: از زمان تدوین و تصویب برای در و پنجره یو پی‌وی‌سی جایگاه مناسبی دیده نشده است. باید مردم بدانند هر پنجره‌ای با شیشه‌های دوجداره عایق نبوده و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. صنعت در و پنجره یک مجموعه و سیستمی است که کلیه اجزا در کنار هم مولد یک واحد باشد. هر قطعه‌ای در این سیستم اگر دارای مشکل باشد نتیجه کافی ایجاد نمی‌کند و باعث بهینه‌سازی انرژی نمی‌شود. متأسفانه پنجره‌های بی‌کیفیت شامل سیستم یکپارچه نیست.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو پی‌وی‌سی ایران در مورد لزوم توجه به مبحث پنجره یو پی‌وی‌سی یادآور شد: متأسفانه عدم توجه به کیفیت بالا و ارزان‌سازی در مسکن مهر باعث شد این صنعت مخاطبان واقعی خود را از دست بدهد؛ و متأسفانه پنجره آلومینیومی جای گزین آن شود. به‌طورکلی در چند سال اخیر به‌واسطه طرح‌های مسکن مهر در دولت گذشته و اضافه شدن تعداد شرکت‌ها و کارگاه‌های تولید و نصب در و پنجره، حالا شاهد ریزش بسیاری از شرکت‌ها و تعطیلی کارگاه‌های تولید و مونتاژ در و پنجره یو.پی.وی.سی هستیم.

جلالی پور در این خصوص تصریح کرد: متأسفانه پنجره‌های آلومینیومی نیز در مسیر بی‌کیفیت پا گذاشته است؛ و این مورد راهکاری جز تعامل انبوه‌سازان و سازمان نظام‌مهندسی و انجمن‌ها ندارد. این سازمان‌ها با نشست‌های مشترک می‌توانند در مبحث شناسنامه‌دار کردن و افزایش کیفیت پنجره‌های آلومینیومی و یو پی‌وی‌سی گام‌های اساسی بردارند. البته انجمن با همکاری سازمان مقررات ملی ساختمان کتابچه‌ای را تحت آیین‌نامه اجرای و دستور عمل نصب پنجره یو پی‌وی‌سی را برای اعضا و مصرف‌کننده ارائه داده است؛ و در این مورد به فرهنگ‌سازی پرداخته است.
منبع: صما