کد خبر: ۳۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ 24 October 2016

بی‌انصافی شهرداری در مورد کاربرد شیشه در نمای ساختمان

یک کارشناس ساختمانی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده درست و استاندارد از شیشه تأثیری شگرف بر سبک‌سازی ساختمان دارد، گفت: استفاده صحیح شیشه‌ در نمای ساختمان باید بر اساس اقلیم هر منطقه کدگذاری و بومی‌سازی شود.
محمدحسن نوروزی با بیان اینکه شهرداری در مورد کاربرد شیشه در نمای ساختمان بی‌انصافی می‌کند، افزود: اگر شهرداری و نظام‌مهندسی می‌خواهند 30 درصد کل نما را به شیشه اختصاص دهند، پس باید برای مابقی آن یعنی 70 درصد ساختمان نیز که با چه کالایی پوشش یابد راهکار ارائه دهد.

مدیرعامل ونوس شیشه با بیان اینکه ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و باید ساختمان‌های کشور در برابر زلزله مقاوم باشد، افزود: استفاده از شیشه در ساختمان یکی از پارامترهای مهم در سبک‌سازی ساختمان محسوب می‌شود، مسئله دوم مقاوم بودن و کم‌خطر بودن در برابر زلزله برمی‌گردد که به دلیل سبک‌سازی ساختمان‌های در معرض زلزله، می‌توان با بهره گرفتن از شیشه‌های نوین و کم‌خطر از آسیب‌های ناشی از زلزله کم کرد.

وی در ادامه عایق بودن شیشه در ساختمان را یکی دیگر از مهم‌ترین پارامتر استفاده از شیشه دانست و تصریح کرد: شیشه علاوه بر تأمین روشنایی از محیط بیرون، به عایق بسیار مناسب حرارتی تبدیل‌شده و استفاده از شیشه‌های دوجداره استاندارد تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کاهش ضریب هدر رفت و اتلاف انرژی می‌گذارد.

استفاده از شیشه‌های دوجداره استاندارد بر کاهش ضریب هدر رفت اتلاف انرژی موثر است

نوروزی به کاربرد بومی‌سازی شیشه‌ها در ساختمان اشاره کرد و گفت: باید از شیشه درست و متناسب با شرایط اقلیمی شهرهای مختلف استفاده کرد و در تولید شیشه جهت مصارف ساختمانی در شهرهای مختلف باید شرایط اقلیمی و آب و هوایی مورد دقت قرار گیرد به طوری که برای عایق بودن شیشه‌ها در برابر انتقال انرژی در مناطق گرمسیر، یک تیپ خاص از شیشه تولید و نیز برای مناطق سردسیری در کشور نوعی دیگر از شیشه را تولید کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از شیشه در ساختمان مشروط رعایت ضوابط مربوط به مقاوم‌سازی و سبک‌سازی ساختمان است، گفت: امروزه در کشورهای پیشرفته جهان برای کاربردهای گوناگون شیشه در بخش ساختمان یک استاندارد تعریف‌شده‌ای وجود دارد و این استانداردها متناسب با شرایط خاص هر منطقه تغییر می‌کند، در حالی که ایران فاقد این استانداردهای ملی است.

کاربرد شیشه در ساختمان نیازمند دستور العمل‌های بومی

این فعال ساختمانی ادامه داد: ایران با شرایط آب و هوایی متفاوت و با خطراتی چون زلزله، سیل و توفان است لذا از تولیدکنندگان شیشه این انتظار است که متناسب با شرایطی که شیشه در آنجا مورداستفاده قرار می‌گیرد، اقدام به تولید کنند، در حالی که هنوز استانداردهای مربوطه تدوین نشده و متأسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر شهرداری‌ها، شوراهای شهر و مؤسساتی نظیر مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی توجهی به اهمیت این استانداردها نشان نمی‌دهند.

مدیرعامل ونوس شیشه افزود: باید ضوابطی در ارتباط با استفاده از شیشه در ساختمان تدوین و به اجرا گذاشته شود، به‌طور مثال باید از شیشه‌های لمینیت شده در نمای ساختمان استفاده کرد تا در صورت بروز زلزله، نمای شیشه‌ای ساختمان به‌صورت قطعات خردشده و جدا از هم فرونریزد.

وی همچنین تأکید داشت: باید اقدام به کدگذاری شیشه‌های کنیم به‌نحوی‌که در شهرهایی که تابش آفتاب مستقیم است از شیشه‌هایی استفاده شود که هم عامل انتقال نور به داخل ساختمان و مانع انتقال هوای درون ساختمان به بیرون باشد و ...قاعدتاً وقتی کدگذاری و استانداردهای اجباری تدوین و به اجرا گذاشته شود، یک بازار بالقوه‌ای برای تولید تخصصی شیشه‌های ساختمانی ایجاد خواهد شد و درنهایت منافع بسیاری از حیث سبک‌سازی ساختمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سطح ملی عاید کشور خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت تولید شیشه‌های متنوع برای مصارف و نیازهای متفاوت در ایران، گفت: دستگاه‌های مسئول هم در حوزه تصمیم‌گیری و هم اجرا باید استانداردسازی تولید شیشه‌های ساختمانی و کاربرد آن را با سه رویکرد سبک‌سازی ساختمان، استفاده درست از انرژی روشنایی نور خورشید و جلوگیری از هدر رفت انرژی، عایق بودن شیشه‌ها در برابر آلاینده‌های صوتی متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناطق مختلف را جدی‌تر بگیرند و دستورالعملی شفاف برای اجرای نماهای شیشه‌ای تدوین و به اجرا گذاشته شود.

وی با بیان اینکه در شهرهای زلزله خیز دنیا نظیر توکیو یا جاکارتا که همواره درخطر زلزله قرار دارند، از نماهای شیشه‌ای استفاده می‌شود، افزود: باید در این خصوص شهرداری تهران پیشگام شود و مقررات ناظر بر استفاده از شیشه در نمای ساختمان در شهرهای زلزله‌خیز جهان را دریافت و بومی‌سازی کند همچنین استفاده از شیشه برای نمای ساختمان نیازمند محاسبات فنی و مهندسی، زیرساخت نماها و نحوه اجرا و نصب بسیار تعیین‌کننده است که باید نظارت دقیق‌تری از سوی نهادهای ناظر صورت گیرد.
منبع: صما