کد خبر: ۳۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵ 05 November 2016
یک نماینده مجلس مطرح کرد:

تخصیص بخشی از خط اعتباری برنامه ششم به حمل‌و‌نقل ریلی

عضو كمیسیون عمران مجلس اعلام كرد: درصورتی شناخته شدن راه‌آهن به‌عنوان یكی از اركان و شاخص‌های مهم توسعه كشور از جانب مجلس، می‌توان قسمتی از خط اعتباری برنامه ششم به آن اختصاص یابد.
فرج‌اله رجبی عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع كه امروز كار كارشناسی مربوط به توسعه راه‌آهن به‌صورت جدی در دولت و مجلس پی گیری و اجرا می‌شود، اظهار داشت: با درك واقعی نیازهای راه‌آهن توسط دولت و مجلس و حمایت و پشتیبانی این دو بخش مهم، می‌توان پروژه‌های ریلی را با سرعت بالایی پیش برد.

وی افزود: خوشبختانه رابطه نزدیك و قابل‌توجهی بین عملكرد مجلس و نیازهای راه‌آهن ایجادشده است.

رجبی عنوان كرد: حمایت مجلس از این بخش حمل‌ونقلی كه صرفه‌جویی‌های اقتصادی بالایی را به همراه دارد، می‌تواند منابعی را كه از گذشته برای اختصاص به این حوزه مهم و اساسی مغفول مانده، برگرداند.

نماینده مردم شیراز در ادامه اظهار داشت: داشتن تصویر روشن از توسعه راه‌آهن كشور، نیازهای آن را برای دولت مشخص‌تر می‌کند.

وی با اعلام اینكه با حمایت نمایندگان كمیسیون عمران و دیگر نمایندگان مجلس می‌توانیم قسمتی از خط اعتباری برنامه ششم را برای آن اختصاص دهیم، تصریح كرد: درصورتی‌که مجلس راه‌آهن را به‌عنوان یكی از اركان توسعه و شاخص‌های مهم توسعه در كشور بداند به‌طور حتم اعتبارات بیشتری نسبت به دیگر بخش‌های حمل‌ونقلی برای آن در نظر گرفته می‌شود كه در همین راستا اقدامات خوبی توسط مجلس دهم در حال اجرا است.

گفتنی است، بر اساس برنامه‌های بالادستی سالانه باید هزار کیلومتر شبکه ریلی در كشور احداث شود. در سال‌های اخیر برای توسعه حمل‌ونقل كشور تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما بااین‌وجود از ایده آل‌ها فاصله زیادی داریم. 

در حال حاضر با توجه رشد و توسعه‌ای كه در حوزه حمل‌ونقل در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است باید اذعان كرد كه با این رشد حركت نمی‌كنیم. حمل‌ونقل ریلی در كشور مغفول واقع‌شده است. بر اساس برنامه‌های بالادستی باید سالانه بالغ‌بر هزار كیلومتر شبكه ریلی در كشور احداث كنیم. 

امروزه شبكه ریلی در دنیا به‌عنوان ارزان‌ترین  و ایمن‌ترین نوع حمل‌ونقل شناخته‌شده است. از سوی دیگر راه‌آهن  آلودگی صوتی و زیست‌محیطی اندكی دارد.  همچنین هزینه تمام‌شده مسافر و كالا  نیز در مقایسه با سایر بخش‌ها مانند خطوط هوایی و جاده‌ای بسیار كم است. 

تكمیل شبكه ریلی در كریدور شمال به جنوب باید در اولویت قرار گیرد چراكه در حال حاضر شبکه ریلی در كشور كامل نیست و این مسئله در حالی است كه مقام معظم رهبری  در این مورد تأکیدات بسیاری داشته‌اند اما ظاهراً منابع موردنیاز برای آن اختصاص نیافته است.

متأسفانه بودجه‌های اختصاص‌یافته برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل كافی نیست. به دلیل ناكافی بودن بودجه باید از راهكارهای مكملی مانند استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و فاینانس استفاده شود.