کد خبر: ۳۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ 06 November 2016

خروج دولت از ساخت و ساز به رکود دامن زد

اگرچه به عقیده بسیاری از صاحب نظران، مسکن مهر خود عاملی بود که رکود را در بخش مسکن و ساختمان کشور کلید زد؛ اما در مقابل به عقیده گروهی دیگر از کارشناسان در طول اجرای مسکن مهر، صنایع و تولیدات ساختمانی در سطح کشور فعال بودند و به تناسب آن اشتغال زایی در سراسر کشور وجود داشت. اما با توقف مسکن مهر رکود بر صنعت ساختمان و تولید مسکن حاکم شد.
حال در شرایطی که طبق جدیدترین اظهارات مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور، عنوان بیماری حال حاضر اقتصاد ایران دیگر «رکود» نیست، بلکه عنوان درست برای بیماری اصلی اقتصاد ایران، «رشد اندک» است؛ پرسش این است که در بخش مسکن و ساختمان ما تا چه اندازه شاهد خروج از رکود بوده ایم و آیا اساسا این اتفاق افتاده است یا خیر؟
هیچ نشانی از تحرک در بخش تولید مسکن وجود ندارد

در همین رابطه معاون وزیر سابق بازرگانی در پاسخ به ادعای خروج از رکود اقتصادی گفت: اقتصاد کشور دارای لایه‌ها و بخش‌های متفاوتی است که یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها صنعت مسکن و ساختمان است. اما در حال حاضر علائمی از تحرک در بخش تولید مسکن مشاهده نمی شود.

حمید علیخانی با بیان این مطلب افزود: مگر چه اتفاقی برای بخش مسکن افتاده که بتوانیم بگوئیم رونق بر این صنعت حاکم است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ساخت ‌و ساز مسکن در کشور صورت نمی‌گیرد ادامه داد: این در حالی است که نزدیک به چند صد شغل وابسته به این صنعت است و از همین رو ما باید عبور از رکود را در رشد اشتغال، بهبود نرخ اقتصادی، فعال شدن بنگاه‌های اقتصادی و بهبود وضعیت آنها ببینیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پیش بینی خود از وضعیت بازار مسکن در سال بعد تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در پی سیاست‌های دولتی و مجموعه وزارت راه و شهرسازی برقرار است، بعید است که تا نیمه دوم سال 96 هیچ اتفاقی در بخش مسکن اتفاق بیفتد.

وی رونق بخش مسکن را امری بعید دانست و اظهار داشت: اگرچه در هشت ماهه سپری شده از سال جاری، اجرای چند طرح در بخش مسکن پیشنهاد و مطرح شده، اما هیچ تحرکی در بازار مسکن وجود ندارد.

علیخانی دلیل این مسئله را فراهم نبودن زیرساخت‌ها دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نقدینگی لازم را در این بخش ایجاد نکنیم، بازار مسکن تحرک لازم را نخواهد داشت. ارائه وام از موضوعاتی است که اگر انبوه‌سازان و خریداران دست به دست بدهند، می تواند موجب رونق در این بخش مهم اقتصادی شود.

مسکن مهر، محرکی برای تولید مصالح ساختمانی بود

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: سابق بر این، دولت در حوزه صنعت ساختمان فعالیت های زیادی انجام می داد، کما اینکه ساخت مسکن مهر هم محرکی برای تولید مصالح و کالاهای ساختمانی و نیز ایجاد اشتغال بود.

علاءالدین میر محمد صادقی با بیان اینکه هم اکنون مسکن مهر نیز تقریبا متوقف شده و یا به صورت بسیار ناچیز اجرا می شود، افزود: اگر دولت چنین طرح هایی را اجرا کند، تا حدود زیادی می تواند از رکود صنعت ساختمان جلوگیری کند.

وی در پیش بینی خود از وضعیت بازار مسکن در ماه های باقی مانده از سال جاری و سال آینده تصریح کرد: رونق بازار مسکن بستگی به قدرت خرید مردم دارد، چرا که در حال حاضر قدرت خرید بسیار پایین است و اگرچه مالکان و سازندگان تمایل به عرضه آپارتمان ها و املاک خود دارند؛ اما خریدار وجود ندارد به دلیل اینکه مردم توان خرید ندارند.

صادقی رونق بازار معاملات مسکن را در گروی ارائه وام های مناسب به خریداران دانست و تاکید کرد: اگر دولت به ارائه وام به خریداران، در خرید مسکن به آنها کمک کند، سازندگان نیز به فکر تولید مسکن می افتند و همین عاملی برای رونق بازار مسکن می شود.

وی خاطرنشان کرد: ظاهرا دولت به فکر این است که رکود اقتصادی را برطرف کند اما هنوز به آن حد ایده آل نرسیده و در این مسیر به طور کامل موفق عمل نکرده است.

وزارت راه برای تحرک در بخش مسکن سیاست گذاری کند

همچنین رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی با تاکید بر لزوم عملکرد کارآمد وزارت راه و شهرسازی جهت رونق بخش مسکن، در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی اتخاذ چه راهکارهایی برای خروج بخش مسکن از رکود الزامی است و در این زمینه باید چه اقداماتی صورت بگیرد گفت: وزارت راه می تواند با فعال کردن بخش عمران و مسکن، به رونق اقتصادی و عبور از رکود و ایجاد اشتغال کمک کند.

محمدحسین روشنک  افزود: در حال حاضر بخش مسکن و عمران که می تواند بخش های صنعت، معدن وتجارت را هم فعال کند، در رکود قرار دارد و این رکود مدت هاست که در بخش مسکن قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی می توانست با اعمال سیاست های خاص در بخش عمران و مسکن کشور تحرکی ایجاد کند که درنهایت، تحریک این بخش موجب حرکت بخش های دیگر تولیدی و تجاری شود عنوان کرد: ما امروز در بخش مسکن و ساختمان در خودکفایی کامل به سر می بریم .

روشنک تشریح کرد: به این معنا که در پروسه ساخت یک ساختمان، اکثریت مصالح و کالاهای مورد نیاز توسط صنایع داخلی قابل تامین است و نیروی انسانی لازم نیز به طور کامل از داخل کشور تامین می شود؛ لذا مسلما با خروج از رکودی که با شکستن خط مقدم تحریم ها اتفاق می افتد، چرخ بدنه اقتصادی و اشتغال کشور به حرکت در می آید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی با انتقاد از اینکه این اتفاق در کشور نیفتاده است تصریح کرد: ضمن اینکه اقدام نادرست دولت قبل در ادغام وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، که امروز در دولت یازدهم تبعات و نتایج منفی آن را مشاهده می کنیم، از دلایلی بوده که منجر به ضعف کارآیی در وزارت راه و شهرسازی شده است.

روشنک با اشاره به رکود حاکم بر بخش مسکن و ساختمان کشور در طول چند سال اخیر بیان کرد: این در حالی است که بخش مسکن و عمران کشور ارتباط چندانی با تحریم ها نداشته و ضعف مدیریت ها در این بخش موجب بروز این معضل شده است.
منبع: صما