کد خبر: ۳۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵ 18 December 2016

لب خط مدیر عامل جدید راه‌آهن را به شورای شهر می‌آورد

حدودا ۵ ماه از حضور مدیرعامل مستعفی شرکت راه‌آهن در جلسه شورای شهر تهران می‌گذرد و هنوز خبری از تفاهم بر سر تعیین تکلیف زمین‌های روسطحی و حاشیه‌ای خطوط ریلی در مناطق ۱۷ و ۱۸ پایتخت نیست.

به همين‌خاطر تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران خواستار حضور مديرعامل جديد شركت راه‌آهن در يكي از جلسات آتي اين نهاد شده‌اند. اينطور كه اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران در اين‌باره به همشهري گفت، اعضاي اين كميسيون پيگير اين مسئله هستند. به گفته وي، به‌نظر مي‌رسد شركت راه‌آهن موضوعات مورد توافق با مديريت شهري را از ياد برده است؛ درحالي‌كه مشكلات اهالي لب خط به‌خاطر وضعيت نابسامان حاشيه خطوط ريلي روزبه‌روز بيشتر مي‌شود.

22تير‌ماه امسال بود كه محسن پورسيدآقايي، مديرعامل پيشين شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران در جلسه شورا حضور پيدا كرد و قرار شد ظرف يك‌ماه مقدمات لازم براي واگذاري زمين‌هاي حاشيه‌اي خطوط ريلي تهران- تبريز و تهران- اهواز به مديريت شهري فراهم شود. در آن زمان رفع مشكلات شهروندان ساكن اطراف خطوط به‌خاطر رهاشدن زمين‌ها به حال خود، در وهله اول مورد تأكيد قرار گرفت. نكته‌اي كه باعث شد تا چندي بعد جلسه مشتركي ميان كميسيون عمران شورا و شركت راه‌آهن تشكيل شود.

در آن جلسه 2روش براي واگذاري زمين‌هايي به وسعت 27هكتار در طول 10كيلومتر به مديريت شهري، تعيين شد كه البته تاكنون هيچ‌يك از آن روش‌ها رنگ اجرايي به‌خود نگرفته است. روش نخست واگذاري زمين‌هاي تحت مالكيت راه‌آهن در پي پرداخت 750ميليارد تومان مبلغ كارشناسي زمين‌ها بود كه شهرداري تهران به‌خاطر تنگناهاي مالي آن‌را نپذيرفت. راه دوم هم تهاتر اعلام شد كه بيشتر موردنظر طرفين بود.

به‌هرترتيب اين اتفاق نيفتاد و حال پس از استعفاي پورسيدآقايي، شواهد نشان مي‌دهد كه گويا موضوع به طور كلي به فراموشي سپرده شده است. بر اين اساس اعضاي شوراي شهر تهران خواستار حضور سعيد محمدزاده، مديرعامل جديد راه‌آهن در جلسه علني شورا براي بررسي مجدد موضوع شده‌اند.

زمان براي رفع اختلافات هست
در اين ميان با توجه به وضعيت فعلي محدوده لب خط، به‌نظر مي‌رسد كه فعلا انجام اقدامات لازم براي ساماندهي حاشيه خطوط ريلي مهم‌ترين مسئله باشد. نبايد فراموش شود كه شهرداري تهران نيز در اين خصوص، طرحي را براي احداث فضاي سبز، مبلمان شهري، پاركينگ و پياده‌رو در بخش‌هايي كه خطوط ريلي به زيرزمين منتقل شده‌اند، آماده كرده است.

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران هم كه چندين‌بار از محله‌هاي همجوار خط راه‌آهن همچون محله خليج‌فارس شمالي، شادآباد، فتح و هفده شهريور بازديد داشته است، بر اين مورد ‌تأكيد كرد. پرويز سروري با بيان اينكه امنيت اين محله‌ها به حداقل رسيده، گفت:

«ابتدا بايد هرچه سريع‌تر، با يك‌تفاهم كلي، كار براي ساماندهي آغاز شود، سپس طرفين در فرصتي مناسب درخصوص جزئيات با هم بحث كنند.» اقبال شاكري نيز چنين نظري دارد. وي اينكه گفته مي‌شود مجلس شوراي اسلامي قصد پيگيري اين موضوع را دارد را براي حل اختلافات مناسب دانست اما در عين حال گفت كه وقتي مردم در عذاب هستند بايد اول كليات مورد توافق قرار بگيرد. وي با بيان اينكه زمان براي بررسي جزئيات به اندازه كافي است، افزود:

«مي‌شود در يك‌ توافقنامه ذكر كرد كه بين مديريت شهري و شركت راه‌آهن بر سر مبلغ واگذاري زمين‌ها، نحوه تهاتر و ديگر مسائل اختلاف است ولي به‌لحاظ اهميت رفع معضلات، دست شهرداري براي انجام كارهاي لازم باز است. وقتي كه شهرداري، در يك‌طرح نقطه به نقطه مشخص كرده كه كجاها بايد پاركينگ احداث شود، كجاها بايد فضاي سبز شود، كجاها بايد پياده‌رو شود و... چرا نهاد مقابل براي برقراري سلامتي و امنيت مردم، همكاري نمي‌كند؟»

مشكلات لب خط يك‌طومار است
مشكلاتي كه مدت‌هاست اهالي لب خط را در مناطق 17و 18 رنج مي‌دهند‌ آنقدر زياد است كه فهرست‌كردن آن يك‌طومار مي‌شود اما اگر بخواهيم خلاصه‌اي از اين مشكلات را ذكر كنيم، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

تجمع معتادان كارتن‌خواب و افزايش بزهكاري در ميان بلوك‌هاي سيماني و سوله‌هاي رهاشده در فضاي روسطحي تونل‌هاي راه‌آهن.
تخليه غيرقانوني زباله و نخاله در حاشيه خطوط ريلي و كوتاه‌بودن دست شهرداري براي ورود و جمع‌آوري آنها به‌دليل آنكه اين زمين‌ها در مالكيت راه‌آهن است.

وجود 24 تقاطع در منطقه18 كه چه روگذرها و چه زيرگذرها همگي داراي مشكل هستند و ساماندهي آنها بدون همكاري راه‌آهن امكان‌پذير نيست.

اجرانشدن شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در نزديكي خطوط ريلي ‌.‌
نبود ايمني كافي در زيرگذرهاي عابرپياده و افزايش سرقت از اهالي در اين مسيرها.
افزايش آلودگي صوتي محل تا 115دسي‌بل هنگام عبور قطارها آن هم در نبود ديوار صوتي. ‌

سلب آرامش اهالي محل‌ به‌ويژه در ساعات ‌ بين 3تا 9صبح در نزديكي ايستگاه نيك‌پسندي .
ركود نوسازي بافت فرسوده و پايين‌بودن نرخ املاك محله‌هاي همجوار ريل.
تنگ‌شدن برخي كوچه‌ها به‌دليل قرار داده شدن بلوك‌هاي سيماني و عدم‌دسترسي نيروهاي آتش‌نشان و اورژانس به خانه‌هاي اين كوچه‌ها حين انجام ماموريت.
منبع: همشهری
برچسب ها: شهری