کد خبر: ۳۳۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ 02 February 2017

رییس جمهور گرد و غبار خوزستان را یک بحران ملی در نظر بگیرد

نماینده ماهشهر با اشاره به مشکلات ناشی از گرد و غبار در خوزستان گفت: وضعیت موجود استان سبب بی‌اعتمادی مردم خوزستان به سازمان حفاظت محیط زیست شده است. در این شرایط رییس جمهور باید مشکل گرد و غبار خوزستان را به عنوان یک بحران ملی در نظر بگیرد و در این زمینه ورود کند.
علی گل‌مرادی  اظهار کرد:‌ بیش از یک دهه از بروز پدیده ریزگردها در کشور خصوصا مناطق جنوبی و غربی استان خوزستان می‌گذرد و اکنون گرد و غبار به عنوان یک پدیده بسیار مخرب و مشکل ساز خودنمایی می‌کند.

وی با بیان این‌که پدیده ریزگردها باید به عنوان یک بحران و مساله ملی در نظر گرفته شود، تصریح کرد:‌ پدیده ریزگردها مختل‌کننده چرخه اقتصادی کشور است زیرا با توجه به سهم عظیم خوزستان در اقتصاد کشور، وقوع پدیده ریزگردها به شدت بهره‌وری اقتصادی را در این استان کاهش و افت داده است.

نماینده ماهشهر با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در روز جمعه هفته گذشته در خوزستان عنوان کرد:‌ در هفته گذشته برف و باران موجب تعطیلی برخی مدارس در استان‌های شمالی شد اما در مرکز خوزستان نیز با وقوع پدیده ریزگردها، برق و آب و تلفن قطع و به تبع آن زندگی مردم مختل شد.

 وی افزود: اقداماتی که تاکنون جهت مقابله با ریزگردها انجام شده به صورت موثر و مشهود نبوده است. شاید جلسات و پیگیری‌هایی در حد صحبت کردن و سخنرانی به منظور مهار این پدیده صورت گرفته اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

 گل‌مرادی ادامه داد: ‌تا زمانی که پدیده ریزگردها به صورت ریشه‌ای و اساسی مهار نشود، جلسات گوناگونی که در این زمینه برگزار می‌شود، هیچ فایده‌ای نخواهند داشت.

 وی با ابراز نگرانی نسبت به وقوع پدیده ریزگردها در فصل زمستان و نامعلوم بودن علت آن گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه با تلاش نمایندگان خوزستان و به ویژه نمایندگان شهرهای جنوبی و غربی استان، توجه خوبی به مساله ریزگردها شد و اکنون دولت باید به گونه‌ای متفاوت از پیگیری‌های قبلی که در گذشته داشته است، جهت مهار پدیده ریزگردها ورود کند.

نماینده ماهشهر بیان کرد: ‌مردم خوزستان هیچ نتیجه مثبت و مشهودی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست جهت مهار پدیده ریزگردها مشاهده نکرده‌اند. اگر اقدامات این سازمان موثر و کارساز بود اکنون مردم همچنان گرفتار این پدیده نبودند.

گل‌مرادی با بیان این‌که پدیده ریزگردها از دو منشا داخلی و خارجی ناشی می‌شود، اظهار کرد:‌ سازمان حفاظت محیط زیست و دولت در خصوص کنترل هر دو منشاء می‌تواند راهکارهایی را احصا و اقداماتی انجام دهد اما متاسفانه این‌گونه نبوده است. همچنین این‌که می‌گویند رفع کانون‌های خارجی در کشور عراق از دست ایران خارج است، اصلا درست نیست؛ در بحث دیپلماسی و روابط بین‌الملل حتما می‌توانستیم اقداماتی را جهت هماهنگی با کشور عراق در زمینه مهار کانون‌های خارجی انجام دهیم و با این بهانه نمی‌توان در چرخه اقتصادی و همچنین سلامت شهروندان اخلال ایجاد کرد.

 وی با تاکید بر این‌که هیچ بهانه و توجیهی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پدیده ریزگردها قابل قبول نیست، تصریح کرد: ساختار مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست باید مجددا بررسی شود و این ساختار مورد توجه قرار گیرد. عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مهار کانون‌های ریزگردها و مقابله با این پدیده حکایت از مشکلات مدیریتی در این سازمان دارد.

 گل‌مرادی عنوان کرد: وضعیت موجود استان سبب بی‌اعتمادی مردم خوزستان به سازمان حفاظت محیط زیست شده است. در این شرایط رییس جمهور باید مشکل گرد و غبار خوزستان را به عنوان یک بحران ملی در نظر بگیرد و در این زمینه ورود کند.
منبع: ایسنا