کد خبر: ۳۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ 21 February 2017

بحران خوزستان،حاصل بی تدبیری مسوولان

همه به سهم خود مسئولیت و قصور داشته اند اما وزارت نیرو در این قضیه بیشترین کم کاری را داشته است .ببینید اگر مدیری بی کقایت است ، اگر ماشین الات کافی نداریم، اگر ماشین آلات کافی نداریم همه به ضعف مدیریتی وزارت نیرو بر می گردد.
گفتگوی اختصاصی وی با نشریه بامداد زاگرس بیشتر به بحران های اخیر خوزستان با موضوع ریزگردها، قطعی آب ،برق ،تلفن و اینترنت اختصاص یافت. البته او در این گفتگو، نیم نگاهی هم به عملکرد نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ،مدیران پروازی صنایع پتروشیمی ماهشهر، و نگاه ویژه دولت به خوزستان داشت. ماحصل این گفتگو را در ادامه بخوانید:

•  خوزستان در بیش از 10 سال گذشته با موضوع ریزگردها دست و پنجه نرم می کند.ا خیراً قطعی آب و برق و اینترنت هم به آن اضافه شده است. اوج این بحران درست پس از 22 بهمن اتفاق افتاد، به نظر شما اشکال کار در کجاست؟ عملکرد نمایندگان خوزستان را در کاهش این بحران چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر بخواهیم مشکلی را رفع نماییم باید به دنبال ریشه آن باشیم. در این میان نباید از نقش موثر مجلس شورای اسلامی قافل شویم، این مشکل از سال 80 آغاز شده و به طور کامل حل نشده است.سهم بزرگ این مشکل به نمایندگان مجلس بر میگردد. عملکرد نمایندگان در ادوار گذشته موثر نبوده ، چه بسا اگر به نتیجه می رسیدند الان مردم کمتر دچار مشکل می شدند ،برنامه هایی هم که ارائه شده برنامه های کامل نبوده است در مجموع  عملکرد مجمع نمایندگان خوزستان ،عملکرد مثبتی نبوده است. البته نمایندگان دوره دهم با شناسایی ضعف ها و کاستی نمایندگان ادوار با یک رویکرد متفاوت مسائل را دنبال می کند.
جنابعالی اخیراً به عنوان نماینده ویژه مجلس  پیگیر تهیه گزارشی شده اید که در آن مسائل و مشکلات فعلی استان تدوین و در صحن علنی قرائت شود قرار است در این گزارش چه مواردی بیاید؟

همانطور که قبلا گفتم نمایندگان دوره دهم  خوزستان در رویکردی جدید بدنبال احقاق حقوق مردم خوزستان هستند که یکی از این موارد ریزگردهاست .به همین خاطر  این مساله در کمیسیون انرژی مطرح و قرار شد در کمیته نیروی کمیسیون موضوع پیگیری شود .در این کمیته کارشناسان مرکز پژوهش ، مجلس شورای اسلامی ، کارشناسان وزارت نیرو حضور دارندو با کسب اختیارات لازم ، جمعی از کارشناسان بومی استان نیز به این کمیته اضافه خواهند شد. در این گزارش هم آخرین ضعف ها و کاستی ها و اقدامات انجام شده و در خصوص ریزگردها و مسایل وابسته به آن و البته راهکارهای مربوطه منتشر می شود.اینجانب نیز تا پایان تهیه گزارش در خوزستان خواهم ماند تا سرعت کار افزایش یابد.
  قرار است این گزارش  تا چه زمانی به  هیات رئیسه مجلس ارائه شود؟

ما باید تا دوهفته آینده این گزارش را تنظیم و نهایی کنیم ، بعد از ان به مدت یک هفته در کمیسیون انرژی مطرح و بررسی می شود.تصور من برآنست که تا یک ماه اینده ، بعد از اعلام وصول توسط هیات رئیسه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود.

   تعدادی از مردم و برخی از نمایندگان اصولگرای  مجلس اعتقاد دارند که دولت و بویژه استانداری و دستگاههای مربوطه در این زمینه ضعیف عمل کرده اند، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

ما در بحث پیشگیری و مقابله با بحران و اقدامات پس از آن ضعیف عمل کردیم و علیرغم آنکه فعالیت های زیادی در این زمینه صورت گرفته ، نتوانستیم یک نسخه کاربردی در این زمینه داشته باشیم. پدیده ریزگردها خاص این دولت نیست، ازسال 80 وجود داشته و الان داریم پیامدهای سال های سپری شده را می بینیم، وضع موجود هم نشان می دهد که اقدامات انجام شده کافی نبوده و حتی ناکارامد بوده است این مشکلات به سه دولت گذشته بر می گردد.اگر ما در 15 سال گذشته این مشکل را رفع می کردیم ،مسایل و بحران های امروزی را شاهد نبودیم. یقیناً می گویم این پدیده ، محصول کم کاری و کم توجهی دولت بوده است.به عنوان مثال شستشوی مقره های برق ، مشکل خاصی نبوده که باعث شود با موضوع ریزگزدها گره بخورد.  این برنامه (شستشوی مقره ها) باید به طور مرتب انجام شود تا مشکل حل شود ، ببینید مدیریت چقدر ضعیف بوده که با نشستن ریزگردها روی مقبره ها ، ما تسلیم آنها شدیم؟!
چرا باید هنگام قطع برق، آب و اینترنت هم از دسترس مردم خارج شود؟! بدون شک اتفاقات پیش آمده حاصل ، بی تدبیری و بی مسئولیتی مدیران بوده است !
   این اشکالات را متوجه سیستم خاصی می دانید؟

همه به سهم خود مسئولیت و قصور داشته اند اما وزارت نیرو در این قضیه بیشترین کم کاری را داشته است .ببینید اگر مدیری بی کقایت است ، اگر ماشین الات کافی نداریم، اگر ماشین آلات کافی نداریم همه به ضعف مدیریتی وزارت نیرو بر می گردد.
   در چند روز گذشته برخی از شهروندان خوزستانی، تجمع در مقابل استانداری ، خواهان احقاق مطالبات شهروندی خودمانند حل مشکل ریزگردها شده ند، در مقابل عده ای از فعالان سیاسی، این حرکت را حساب شده فرض می کنند و این عده را مخالف دولت روحانی به حساب می آورند ارزیابی شما در این مورد چیست؟

ما این موضوع را  بررسی کرده ایم که انگیزه بطور کامل چیست؟ اما آنچه که کاملا مشخص است ،مشکلات اخیر مردم را به شدت نگران کرده و آنها حق دارند که مطالبات را پیگیری نمایند، یک اشکال اساسی در این موضوع به نمایندگان خوزستان هم برمی گردد که اگرما نمایندگان خوزستان مطالبات مردم را به طور جدی پیگیری کنیم و البته اطلاع رسانی خوبی در این زمینه صورت پذیرد کمتر شاهد اینگونه تجمعات خواهیم بود . در این بخش ما نمایندگان مجلس مقصریم . این حالت زمانی پیش می آید که مردم امیدی به نمایندگان خود ندارند. البته منکر این موضوع هم نمی شویم که در این حالت (تجمع افراد )ممکن است عده ای منفعت طلب و مغرض بخواهند از این موضوع بهره برداری سیاسی نمایند. اگر تماس دولت با مجلس بیشتر باشد خروجی بازی برد – برد است که به نفع مردم تمام خواهد شد . البته در راهپیمایی 22 بهمن امسال هم گفتم : خاستگاه جمهوری اسلامی ایران ،عدالت اجتماعی است.اما آیا عدالت اجتماعی در تمام سطوح جامعه رعایت شده است؟در خیلی از موارد تبعیض های اجتماعی وجود دارد که درد آور است ! مدیران ناکارآمد باعث و بانی این مشکلات بوده اند.باز هم تاکید میکنم اگر نمایندگان مجلس جدی پای این کار بایستند ،مردم به آینده امیدوار میشوند و شاهد اینطور تجمعات نخواهیم بود . 
 •   پس از بحران اخیر شاهد تغییرات در بدنه اداری دولت بودیم بعنوان مثال مدیریت بحران استانداری و مدیر کل منابع طبیعی استان تغییر کردند،افزایش دامنه این تغییرات را به سود شهروندان میدانید؟

پیکره مدیریت استان به شدت نیازمند تغییرات است،در خیلی از بخش ها  مدیران به وضعیت موجود مانوس شده اند، خوزستان نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است با کار کردن در زمان اداری نمی شود از کارها نتیجه گرفت، نیازمند مدیرانی هستیم با اندیشه ای والا ،کارآمدی بالا و پویایی مستمر  اما در شرایط موجود اگر تغییرات با بررسی کامل انجام نشود می تواند ما را دچار مشکل کند . تصمیمات عجولانه سیستم را ملتهب و بحران را مضاعف می نماید . اولویت فعلی ما خروج از بحران است و پس از آن اصلاح ساختار ، به اعتقاد من رعایت احتیاط در تمام جوانب و تغییرات الزامی است.

   یکی دیگر از مواردی که استان و بویژه در حوزه انتخابی شما بارها رسانه ای شده است موضوع حضور مدیران پروازی در مسئولیت هایی مانند شرکت های پتروشیمی و ....است . آیا بر سر نهایی کردن این موضوع با وزارت نفت به توافق رسیده اید ؟

نگاه شخصی خودم اینست که با توجه به اینکه در حوزه کاری من مانند تمام حوزه ها انواع مدیریت ها وجود دارد خیلی مهم نیست که مدیران از چه نوع سبک کاری پیروی کنند، مهم اینست که به کارشان اهمیت داده و نظارت کافی داشته باشند.
   به نظر می رسد این حرف به نوعی عقب نشینی با گفته های قبلی تان باشد؟

خیر اصلا اینطور نیست ،هنوز هم با حضور مدیران پروازی در ماهشهرمخالفم .معتقدم مقیم بودن مدیر میتواند به بهره وری هر چه بهتر تیم تحت نظر ایشان کمک نماید. وقتی مدیری در منطقه حضور دارد کارکنان تحت نظارت مدیر کارایی بهتری خواهند داشت و شاهد بروز حوادث ناگواری نخواهیم بود، بعد از اعترافات مکرر به مسئولان ذی ریط ، مقام عالی وزارت به ابن نتیجه رسید که مدیریت ها به مسئولان بر می گردد، در مجلس هم قرار شد پس از تایید در شورای نگهبان از نیروهای بومی استفاده شود.البته ذکر این نکته ضروری است که پس از مقاومت های بسیاری شاهد حضور هر چه بیشتر نیروهای بومی در پتروشیمی ها بوده ایم.
   یکی دیگر از مواردی که در بین محافل کارشناسی و رسانه ای استان بازتاب داشته، بحث کاهش بودجه 96 بوده است، آیا این موضوع از سوی مجمع نمایندگان خوزستان پیگیری شده است؟

از نظر ما ساختار ارائه بودجه از سوی دولت دچار اشکال است ، بودجه بندی بر اساس یک مدل قدیمی و و بدون در نظر گرفتن ویژگی های استانی ارائه می شود، محدودیت ها، تونمندی ها و ظرفیت ها در آن دیده نمی شود و این خود باعث تبعیض شده است.
در جلسه ای که با آقای نوبخت داشتیم  از ایشان خواستیم  که توجه ویژه ای به خوزستان -استانی که اقتصاد کشور به آن وابسته است داشته باشند، البته نوبخت هم اعتقاد داشت در بودجه به خوزستان توجه ویژه ای شده است.ب رخی از نمایندگان خوزستان هم در بحث بودجه اعتقاد داشتند که نوعی" کلاهبرداری قانونی" صورت پذیرفته، مثلا در پروژه هایی که عنوان ملی دارند ، از بودجه استانی استفاده شده و یا از کل اعتبارات  2 در هزار  برای اینکار استفاده شده است.
  درصورتی که بودجه نفت برای جبران خسارت  بوده است! جلسات زیادی در این خصوص با نمایندگان خوزستان و نمایندگان سایر شهرها داشتیم که امیدواریم نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.
نیم نگاه
خوزستان یک استان خاص است، مدیریت این استان خاص که ایران کوچک را شامل می شود نیازمند مدیریتی قوی و فراقومی است.

خوزستان از لحاط اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی همواره مورد توجه دشمنان بوده و هست اما خوزستانی ها همیشه نشان داده اند ایران دوست و ولایت مدار هستند.

کم توجهی به مشکلات خوزستان ، خیانت ملی است، مسئولان مراقب باشند که بی توجهی در کارنامه آنان ثبت می شود.

به نظر من ارزیابی انقلابی بودن مدیران و مسئولان باید در ارائه خدمات به خوزستانی ها دیده شود.

خوزستان از هر لحاظ یک  سروگردن از سایر استان ها  بالاتر است،ب نابراین مدیران با همین وضن می خواهد ، مدیران خوزستانی از لحاظ شایستگی باید از سایر مدیران بالاتر باشند.

مدیران استانی نگاه ملی به مشکلات داشته باشند. نه نگاه شهرستانی و استانی، مدیران کشوری هم نباید نگاه استانی به خوزستان داشته باشند. نگاهشان باید ملی باشد.

مجمع نمایندگان خوزستانی باید دارای اندیشه ای ناب و والا باشد، نگاه قومیتی و شهرستانی مخرب است ، نمایندگان هم باید اندیشه ای فراتر از یک شهر داشته باشند.

یک نکته دیگر آنکه ، سهم خوزستان در دولت آینده فراموش نشود، از هر لحاظ ما باید در کابینه دولت دهم نماینده ای داشته باشیم. استانی با این همه ویژگی ارزنده حتما مدیرانی در سطح ملی دارد که بتوانند در کابینه حضور داشته باشند.

خوزستانی، کارگاه صنعتی و اقتصادی کشور شده است، مردمان خوزستان کارکنان این کارگاه اند ،کارکنان این کارگاه ، در کنار خانواده شان برای ایران، ثروت تولید می کنند، آیا وقت نرسیده که به فک رفاه آنان باشیم؟! دولت ، باید به این کارگاه بهداشت، درمان، مدرسه و امکانات بدهد.
بحث ریزگردها را جدی بگیریم، در سالهای گذشته فقط چند نقطه از کشور بود اما حالا به مرکز کشور رسیده، تصور کنید اگر به جای 22 بهمن این اتفاق 2 ماه دیرتر می افتاد با چه فاجعه ای روبرو بودیم؟! موضوع ریزگرد در جلسه ای با حضور وزیر نیرو ،جهاد کشاورزی،رئیس محیط زیست و شخص رئیس جمهور پیگیر می شود.

ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
0
0
سلام

والا حرف زیاد هست ولی کو تا عمل؟

محمدی