کد خبر: ۳۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ 25 March 2017

اعتیاد ۷۹ درصدی

چرا در شهری همچون تهران، به میزانی فراتر از ظرفیت، برج ساخته شده است؟ اینهمه مال های کوچک و بزرگ، بر اساس کدام منطق در نقاط مختلف تهران سبز شده است؟
علی اعطا مشاور رسانه ای معاون وزیر راه و شهرسازی در یکی از روز نوشت های کانال تلگرامی خود نوشت : چرا در شهری همچون تهران، به میزانی فراتر از ظرفیت، برج ساخته شده است؟ اینهمه مال های کوچک و بزرگ، بر اساس کدام منطق در نقاط مختلف تهران سبز شده است؟ 
گزیده ای از این روز نوشت در ادامه می آید :

⚫️ مطالعه ای در دبیرخانه ی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نشان می دهد به طور متوسط در سالهای گذشته، 79 درصد از بودجه شهرداری های کلانشهرهای کشور مبتنی بر عواض اخذ شده از ساخت و ساز (اعم از مازاد تراکم، پروانه های ساختمانی، جرایم ماده صد و ...) بوده است. 

⚫️ به صورت طبیعی این روند، یعنی وابستگی شدید درآمد شهرداری ها به عوارض ماخوذه از ساخت و ساز، به عنوان یکی از مصادیق درآمدهای ناپایدار، زمینه ی مساعدی را جهت افزایش غیرمنطقی و خارج از برنامه ی انواع  اقسام ساخت و سازهای شهری فراهم کرده است.
 
⚫️ چرا در شهری همچون تهران، به میزانی فراتر از ظرفیت، برج ساخته شده است؟ اینهمه مال های کوچک و بزرگ، بر اساس کدام منطق در نقاط مختلف تهران سبز شده است؟ حرف و حدیث ها درباره ی صدور مجوزهای اضافه تراکم در مراجعی مشکوک مانند کمیسیون توافقات، از کجا ناشی می شود؟
 
⚫️ توجیه گر این سوء عملکرد، اعتیاد سیستم مدیریت شهری به عوارض ماخوذه از ساخت و ساز است.