کد خبر: ۳۴۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ 03 May 2017

برنامه ششم توسعه فرصتی برای تحقق اهداف ريلی كلان شهرها

سند چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت حمل‌ونقل ریلی، تبلور اهداف، جهت‌گیری‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه این حوزه در یك دوره زمانی نسبتاً بلندمدت به شمار می‌رود بنابراین چنین سندی باید در امتداد چشم‌انداز و سیاست‌های كلان توسعه كشور قرار گیرد.
سند چشم‌انداز و برنامه‌ریزی بلندمدت حمل‌ونقل ریلی، تبلور اهداف، جهت‌گیری‌ها، اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه این حوزه در یك دوره زمانی نسبتاً بلندمدت به شمار می‌رود بنابراین چنین سندی باید در امتداد چشم‌انداز و سیاست‌های كلان توسعه كشور قرار گیرد. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم‌ در حوزه راه و شهرسازی، بر اولویت بخش ریلی و توجه به حوزه‌های راهبردی حمل‌ونقل تأکید شده است. توسعه حمل‌ونقل ریلی از محورهای اساسی در برنامه ششم توسعه كشور است و این مهم نیز از سوی مقام معظم رهبری تأکید و توصیه‌شده است.

در همین راستا دولت برنامه‌های متعددی درزمینهٔ ایمنی راه‌آهن كشور دارد كه توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یكی از مهم‌ترین‌ برنامه‌ها مطرح است و در برنامه ششم توسعه نیز، دولت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی گفت: به‌طور نسبی در حوزه خطوط ریلی و مترو موفقیت‌های مناسبی را در تهران شاهد بوده و هستیم، با توجه به جمعیت میلیونی كه روزانه توسط مترو جابه‌جا می‌شود اگر این میزان مسافر روی بزرگراه‌ها و خیابان‌های کلان‌شهرهایی چون تهران باشند، ازلحاظ ترافیكی قطعاً شهر قفل می‌شود.

سید علی ادیانی دراین‌باره اظهار داشت: وضعیت فعلی حمل‌ونقل عمومی در شهر در مقایسه با نیازی كه داریم فاصله دارد ولی باید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و استفاده مردم از این صنعت مهم بیش‌ازپیش گسترش یابد.

به گفته وی؛ بدون شك باید ناوگان حمل‌ونقل ریلی و عمومی از ناحیه دولت و هم در حوزه قانون‌گذاری توسط مجلس حمایت شود.

نماینده مردم قائم‌شهر با اشاره به بحث ترافیك در شهر خاطرنشان كرد: چنانچه بخواهیم معضل ترافیك را حل كنیم چاره‌ای جز تشویق مردم و روی‌آوری به مجموعه وسایل و استفاده از وسایط حمل‌ونقل ریلی و عمومی نداریم و از طرف دیگر قطعاً باید اعتبارات لازم را برای این بخش‌ها فراهم كنیم.

در همین راستا محمدرضا منصوری عضو گروه صنایع و معادن و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عنوان كرد: مجلس همیشه برای توسعه صنعت ریلی تلاش كرده و تاكنون هم شركت راه‌آهن و دست‌اندرکاران ریلی در صدد بودند دغدغه‌های خود را با نمایندگان در میان گذاشته و به خطوط پرسرعت و قطارهای سریع‌السیر برای جابجایی بار و مسافر دست یابند.

منصوری بابیان این موضوع كه در كشورهای توسعه‌یافته قطارها با سرعت‌بالای ۲۰۰ كیلومتر در ساعت حركت می‌کنند، اظهار كرد: امروزه امكان دسترسی به سرعت‌های بالا در صنعت راه‌آهن، عرصه جدیدی را در دنیای ارتباطات ایجاد كرده و قطارهای سریع‌السیر نه‌تنها به‌عنوان جایگزینی كارآمد به‌جای حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی بلكه به‌عنوان تکمیل‌کننده یك سیستم حمل‌ونقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن كمك می‌کند. بنابراین مسئولان ریلی و دولت بایستی در جهت تكمیل پروژه‌های ریلی و اختصاص منابع بیشتر برای توسعه خطوط به‌ویژه دوخطه و قطارهای حومه‌ای اقدامات اساسی‌تری انجام دهند.

نماینده مردم ساوه تصریح كرد: نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی به‌طور حتم از طرح‌ها و پروژه‌های ریلی و مهم‌تر از همه توسعه خطوط ریلی حمایت‌های ویژه خواهند كرد.

وی اضافه كرد: با توجه به ارزان و اقتصادی بودن این شیوه حمل‌ونقلی در كشور، ما متصدیان ریلی را تشویق خواهیم كرد تا دغدغه‌های این بخش مهم و استراتژیك كشور را بازگو و در جهت رفع آن نهایت همكاری را با نمایندگان داشته باشند.

به‌هرحال امروز راه‌آهن با داشتن نقاط قوت و مزیت‌های بسیار، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف كلان اقتصادی كشور دارد. 

برخورداری راه‌آهن از ظرفیت‌های مناسب برای ترانزیت كالا و ایجاد مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی، مصرف سوخت كمتر قطار در مقایسه با سایر وسایل حمل‌ونقل، آلودگی كمتر محیط‌زیست و ایمنی بالا ازجمله مزیت‌های این حوزه است كه اعمال سیاست‌های توسعه‌ای را در این بخش توجیه‌پذیر می‌کند.
برچسب ها: شرکت راه‌آهن