کد خبر: ۳۴۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ 08 May 2017

توسعه روابط تجاری ميان خوزستان و لهستان

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه امیدواریم رابطه میان لهستان و خوزستان افزایش پیدا کند، گفت: دو طرف باید با بیان جزییات، روابط میان خود را ارتقا دهند و به یکدیگر نزدیکتر شوند تا شاهد توسعه روابط تجاری میان دو کشور باشیم.
رضا قیصی پور در نشست مشترک هیات نمایندگان اتاق اهواز با هیات تجاری لهستان که امروز، 17 ارديبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در پسابرجام شاهد حضور کشورهای مختلفی در ایران و به خصوص استان خوزستان بودیم، به طوری که به‌طور هفتگی شاهد حضور کشورهای مختلفی در خوزستان برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های عمرانی بودیم.

وي افزود: استان خوزستان به لحاظ توليد ناخالص ملی (GDP) پس از استان تهران دومین استان کشور است. همچنين در حوزه نفت و گاز حدود 86 درصد از ذخایر نفتی کشور در استان خوزستان است.

قيصی پور تصريح كرد: در حوزه تولید محصولات پتروشیمی ظرفیت منصوبه خوزستان حدود 26 میلیون تن است و در این زمینه حدود 18 میلیون تن تولید داریم که بیشتر آن نیز صادر می‌شود.

وی بيان كرد: در ميادين مشترک نفتی میان عراق و ایران به دلیل فاصله کمی که با مرز عراق است، حدود 300 هزار بشکه تولید داریم که قرار است این میزان به یک میلیون و 200 هزار بشکه برسد و می‌توانیم در آن منطقه همپای نفتی نیز داشته باشیم.

قيصی پور گفت: خوزستان علاوه بر مزیت‌های نفتی در حوزه کشاورزی نیز دارای ظرفیت‌های فراوانی است به شکلی که در بحث تولید گندم، ذرت، نیشکر و تولید دانه‌های روغنی مانند کلزا در کشور اول است. همچنین در حوزه فولاد نیز پروژه‌های زیادی در دست اجرا داریم و در این زمینه ظرفیت تولید استان حدود 2.5 میلیون تن است که با طرح‌هایی که به تولید می‌رسند این میزان به هشت میلیون تن می‌رسد. 

وي اظهار كرد: در حوزه کشاورزی کل تولیدات استان حدود 14 میلیون تن در سال است كه این ظرفیت در سال‌های آینده به حدود 24 میلیون تن خواهد رسید. استان خوزستان با تولید 160 هزار تن خرما در سال دومین استان کشور در زمينه تولید خرما است. 

قيصی پور ادامه داد: علاوه بر اینکه خوزستان در حوزه‌های اقتصادی حرف اول را در کشور می‌زند، در حوزه صادرات دو مرز صادراتی به کشور عراق داریم و از این دو مرز حدود 1.6 میلیارد دلار کالا به کشور عراق ترانزيت می‌شوند. نزدیکی به عراق می‌تواند کمک کند تا با سرمایه‌گذاری در خوزستان و تولید کالا، آن را به کشور عراق صادر کرد.

روابط ايران و لهستان دوستانه است

در ادامه این نشست جرسی نماینده اتاق بازرگانی لهستان، با بیان این‌که اتاق بازرگانی لهستان با شرکت‌های ایرانی روابط صمیمانه‌ای دارد، گفت: به دنبال آن هستیم تا روابط میان دو کشور دوستانه باقی بماند و ادامه پیدا کند.

وی افزود: در ابتدای امسال گروه نمایندگی اتاق بازرگانی اهواز در پایتخت لهستان حضور پیدا کرد و ما این افتخار را داشتیم که میزبان نمایندگان این اتاق در ورشو باشیم. همچنین گروه نمایندگی از لهستان به ایران آمد و از اهواز بازدید کرد. 

جرسی تصريح كرد: همچنین سال گذشته نیز میزبان گروهی از نمایندگان خوزستان در لهستان بودیم و همان‌طور که پیداست روابط میان دو کشور بسیار صمیمانه و دوستانه است و امیدواریم این روابط به همین شکل ادامه پیدا کند. 

وي عنوان كرد: اتاق بازرگانی ایران و لهستان برای ارتقاء روابط میان خود، انجمن ایران و لهستان را در هر دو کشور تاسیس کردند و در این زمینه مطمئن هستیم اگر این دو انجمن کار خود را به‌خوبی ادامه دهند، به توسعه و ارتقاء روابط میان دو کشور کمک شایانی می‌کنند.
منبع: ایسنا