کد خبر: ۳۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۶ 01 July 2017

الزام به اجرای طرح‌های جدید برای مقابله با رکود

نایب رییس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به معایب تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: با گذشت چند سال از ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن و شکل‌گیری زیرمجموعه‌های آن، تفکیک مجدد این دو وزارتخانه موجب ایجاد خستگی در سیستم می‌شود.
سید هادی بهادری  با بیان مطلب فوق افزود: درواقع تفکیک مجدد دو وزارتخانه این ذهنیت را در ذهن مردم جامعه ایجاد می‌کند که هر دولتی که روی کار می‌آید، طبق سلیقه خود ادغام و یا تفکیک وزارتخانه‌ها را انجام می‌دهد و در هر حال فضای روانی بدی را در جامعه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورت تفکیک مجدد، ممکن است این سوال در ذهن مردم ایجاد شود که اگر قرار بود وزارتخانه‌ها تفکیک شوند، پس چرا ادغام شدند، ادامه داد: در دولت قبل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در بحث ادغام وزارتخانه‌ها شتاب‌زده عمل کرد و دیدیم که با این اقدام، نه‌تنها دولت کوچک نشد، بلکه حتی چند میلیون نیرو هم به بدنه آن اضافه شد.

بهادری افزود: اگرچه هدف اصلی این ادغام کوچک شدن دولت بود، اما صرفا شاید در حد تبدیل دو وزیر به یک وزیر محدود شد و معاونان، مدیران کل و کارمندان سابق در جایگاه خود قرار دارند.

اجحاف در حق بخش مسکن

نماینده مردم ارومیه در ادامه تصریح کرد: از منظر کارشناسی با توجه به حجم گسترده وزارتخانه راه پس از ادغام، در دولت یازدهم بیشتر به حوزه راه توجه شد و حوزه مسکن که امروز با مسائل عمده‌ای مواجه است، تحت‌الشعاع راه‌های روستایی و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و دریایی قرار گرفت. چرا که یک وزیر فرصت ندارد به همه مسائل رسیدگی کند و شاهدیم که در حق بخش مسکن اجحاف شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس افزود: این در حالی است که مسکن یک بخش مهم از اقتصاد کشور را شامل و 40 درصد از بودجه خانوارها مصروف این قسمت می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید بر رفع چالش‌های شهرسازی و مسائل مربوط به بافت‌های فرسوده و تاریخی و مناطق حاشیه‌نشین شهری بپردازد، تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه مسکن مهر در حال اتمام است، از دولت انتظار می‌رود که طرح‌های جدیدی در بخش مسکن ارائه و روی اجرای این طرح‌ها تمرکز کند تا مسکن از حالت رکود خارج شود.

این نماینده مجلس با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت ساختمان بیان کرد: در حالی که امروز مسائل زیادی ازجمله تولید مصالح ساختمانی استاندارد، مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله و... در این حوزه مطرح است، زمان آن فرارسیده که توسعه ساخت و ساز اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ما هنوز به مرز تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن نرسیده‌ایم و نمی‌‌توانیم بگوییم که در کشور ما ساخت و ساز مسکن به اندازه کافی انجام شده و حالا باید به دنبال فرآیندها و ارائه خدمات برویم، تاکید کرد: درواقع هنوز مسائل زیربنایی، نیاز اقشار کم‌درآمد به مسکن، چالش‌های حاشیه‌نشینی، بافت‌های ناکارآمد و فرسوده، شهرهای جدید و... بلاتکلیف است که باید در دولت جدید روی رفع این مسائل تمرکز و اقدام شود.

برای تفکیک امروز بهتر از فرداست

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مزایای تفکیک دو وزارتخانه افزود: از طرفی در کشور در حال توسعه‌ای مثل ایران که بخش ساخت وساز در آن فعال است، لازم است که تمام امور ساخت وساز در یک وزارتخانه جمع نشود و دو وزارتخانه به مسائل ساخت وساز بپردازند تا فرصت و انرژی کافی برای رسیدگی به امور دو حوزه وجود داشته باشد.

بهادری با بیان اینکه اگر قرار است این تفکیک اتفاق بیفتد امروز زمان بهتری از فردا است ادامه داد: هرچند شاید به لحاظ روانی تفکیک دو وزارتخانه مشکل‌ساز باشد، اما هم اکنون در آستانه دولت دوازدهم و در شرایطی که دولت جدید در حال شکل‌گیری است، تفکیک به هزینه کمتری نیاز دارد و از آنجایی ساختار و ساختمان دو وزارتخانه از گذشته موجود است، راحت‌تر می‌شود آن را اجرایی و چالش روانی آن را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه کارشناسی دولت بر این است که با تفکیک وزارتخانه‌ها بهتر می‌توان به مسائل بخش مسکن پرداخت،

اظهار داشت: درواقع به لحاظ اینکه اگر تفکیک دو وزارتخانه در اواسط دولت دوازدهم و بعد از معرفی وزیر راه و شهرسازی جدید اتفاق بیفتد، کار دشوارتر می‌شود، بهتر است هم‌اکنون انجام شود تا اینکه چند ماه و یا چند سال بعد این اتفاق بیفتد.
منبع: صما