کد خبر: ۳۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ 17 July 2017

فرصت سوزی در میراث فرهنگی خوزستان!

حدود یک سال از انتصاب سرکار خانم احمدی پور به ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی ردشگری کشور می گذرد و در این مدت همواره تلاش شده تا شاهد تغییر نگرش ها در حوزه های مختلف باشیم.
*مجتبی گهستونی :وقتی که نام ایشان به عنوان رئیس حساس ترین سازمان حاکمیتی مطرح شد؛ من و بسیاری همواره متعجب از مطرح شدن نامی بسیار ناآشنا بودیم. ایشان که خود از همان ابتدا گفته بود "تمام تلاشم را به کار می‌گیرم تا با توجه به تعهدی که به عرصه فرهنگ، ملت بزرگ، سرزمین کهن و دولت تدبیر دارم، با تحرک، خلاقیت و نوآوری بیشتری به دولت کمک کنم تا در تحقق اهدافش موفق شود" کوشید تا شنونده خوبی باشد و گاه با اتخاذ تصمیم هایی ثابت کند که سازمان متبوعش باید از حیاط خلوت سیاسیون خارج شود.
اما ذکر چند نکته ضروی به ایشان و مجموعه همکارانشان بسیار مهم است. واقعا چگونه می توان هر آنچه را که مربوط به سابقه تمدنی ایران است را مراقبت کنیم تا هم تاریخ و فرهنگ این سرزمین کهن حفظ شود و هم نام نیکی از حافظان آن پا برجا بماند.
آیا غیر از آن است که با مهره چینی های درست و اتخاذ سیاست های کاملا شجاعانه و پرهیز از هرگونه محافظه کاری و انجام سیاست های تشویقی و تنبیهی به موقع بستر خلاقانه‌ای از انسجام بین فرهنگ و اقتصاد را در سه حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری با محوریت عنصر فرهنگ فراهم آوریم تا همیشه در تاریخ این کشور به عنوان عنصر قوی، نقش اساسی داشته باشد.
در ماههای گذشته بارها ثابت کردید که با رویکرد حاکمیتی، حمایتی و مشارکتی سعی کرده اید ابعاد مختلف فعالیتی این سازمان را به هم پیوند دهید، بدون اینکه فکر کنید نگاه کردن به هر یک از عناصر می‌تواند به سایر ابعاد فعالیتی این سازمان خللی وارد کند. این تلاش شما برای به سرانجام رسیدن این تفکر ایده آل است اما چقدر موفق پیش رفته، باید کسانی پاسخگوی آن باشند که با رفتارهای نسنجیده خود و با آرمان خواهی های بی موقع شان، وظایف حاکمیتی این سازمان را به جاده خاکی می برند.
در ماههای گذشته بارها و بارها از اوضاع نابه سامان خوزستان برای شما و دست اندرکاران آن سازمان گفتیم. همان قدر که با مجموعه شما صحبت کرده و درد را گفتیم و توضیح شنیدیدم دهها برابر آن برای بخشی از همکارانتان در خوزستان گفتیم و جواب قانع کننده ای نشنیدیم.
خانم احمدی پور، شما گفته بودید که باید گستره عملکرد این سازمان درِ منزل هر ایرانی و یا حتی داخل آن آغاز شود و تا کیلومترها بیرون از این مرزهای کشور را درنوردد، اما باور کنید اوضاع نابه سامان اداره کل میزاث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خوزستان نه تنها نتوانسته در منزل تک تک مردم خوزستان که می توانند با عواید و فواید میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی غنی شوند نمود داشته باشد بلکه باعث شده تا پیکیره این اداره کل از قبل بی جان تر شود.
بی تعارف مسئولیت این موضوع را متوجه سرکارعالی به عنوان متولی این سازمان که برخی حرکت های اصلاح گرایانه اش پسندیده است و شخص استاندار خوزستان که همواره از نیروهای جوان و مستعهد و خالص است می دانم. البته منتقدین شما و استاندار خوزستان حق ندارند از سخنان نویسنده این نوشتار بهره نادرست ببرند چرا که از دغدغه هایتان آگاهی دارم اما بسیار خوب هم می دانم که برخی ملاحظه کاری ها را در نظر می گیرید که حداقل در خوزستان جز آسیب عایدی دیگری ندارد.
قابل توجه استاندار خوزستان و سرکار خانم احمدی پور اینکه نباید یادمان برود که سابقه میراثی به عنوان یک سرمایه فرهنگی و عنصر سازنده به کشورمان کمک کرده تا طی فرایندی عامل پیوند دهنده نسل‌ها و بقای ملی این سرزمین باشد. پس نباید فرصت سوزی کرد. لطفا بفرمایید کارآمدی و خلاقیت به عنوان یک اصل مورد نظر در کجای برنامه های اداره کل میراث فرهنکی صنایع دستی گردشگری خوزستان قرار گرفته است؟
*فعال میراث فرهنگی