هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیستدریایی در لندن برگزار شد
هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC۷۱) با حضور ۱۷۲ کشور عضو و سازمان های ناظر آیمو، با حضور هیات اعزامی ج.ا.ایران از تاریخ ١٢ لغایت ١٧ تیرماه ١٣٩٦ در لندن برگزار شد.
در اجلاس ۷۱ دبیر کل آیمو با اشاره به اقدامات سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و نقش آن در اهداف توسعه پایدار، اظهار نمودند بهمنظور رشد و توسعه اقتصاد کشتیرانی نیاز است تا به موضوع توسعه پایدار محیطزیست و حفظ تنوع زیستی، سلامت دریاها و اقیانوسها توجه کافی شود.
کمیته حفظ محیطزیست دریایی در نشست هفتاد و یکم خود، با قید اولویت به لازمالاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۸ شهریورماه ۱۳۹۶) به بررسی مواردی از قبیل بررسی اصلاحات پیشنهادی به این کنوانسیون، ارزیابی مهلتهای اجرای مقررههای D-۱ (استاندارد تعویض آب توازن) و D-۲ (استاندارد عملکرد آب توازن)، بررسی اصلاحات به «دستورالعمل تأیید سیستمهای مدیریت آب توازن (G۸)» و تبدیل آن به یک آییننامه الزامی پرداخت.
کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیت کشتیها و کاهش گازهای گلخانهای از دیگر رئوس فعالیت این کمیته بود و بررسی مسائل فنی مرتبط با ارتقای «شاخص طراحی کارایی انرژی (EEDI)» در کشتیهای مختلف، و بررسی راهکارهای بهبود و گسترش اجرای سیستم الزامی جمعآوری دادههای مصرف سوخت کشتیها از سوی کشورهای عضو صورت گرفت.
همچنین دریای شمال و دریای بالتیک بهعنوان مناطق کنترل انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOX ECA) و الزام کشتیهای فعال در این مناطق به استفاده از موتورهای دیزل دریایی منطبق با سطح سوم انتشار این اکسیدها (Tier III)، بررسی و تصویب شد.
دستور کار اعمال اصلاحات به اسناد الزامآور و کنوانسیونها، شامل ضمایم پنجم و ششم کنوانسیون مارپل در خصوص مندرجات برگه تحویل سوخت به کشتیها و اعمال اصلاحات به فرمها و گواهینامههای مرتبط با آلودگی ناشی از زباله کشتیها موردبررسی و تائید قرار گرفت.
در نشست مذکور، هیات اعزامی دولت ج. ا ا. ایران (نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی) با ارائه ۳ بیانیه و ۲۳ اعلام نظر بر روی اسناد علمی- کاربردی در خصوص کاهش آلودگی هوا، مدیریت آب توازن و اصلاحات به کنوانسیون مارپل و مناطق حساس دریایی، حضور مؤثر و قابلتوجهی داشتند
کمیته حفظ محیطزیست دریایی در نشست هفتاد و یکم خود، با قید اولویت به لازمالاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۸ شهریورماه ۱۳۹۶) به بررسی مواردی از قبیل بررسی اصلاحات پیشنهادی به این کنوانسیون، ارزیابی مهلتهای اجرای مقررههای D-۱ (استاندارد تعویض آب توازن) و D-۲ (استاندارد عملکرد آب توازن)، بررسی اصلاحات به «دستورالعمل تأیید سیستمهای مدیریت آب توازن (G۸)» و تبدیل آن به یک آییننامه الزامی پرداخت.
کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیت کشتیها و کاهش گازهای گلخانهای از دیگر رئوس فعالیت این کمیته بود و بررسی مسائل فنی مرتبط با ارتقای «شاخص طراحی کارایی انرژی (EEDI)» در کشتیهای مختلف، و بررسی راهکارهای بهبود و گسترش اجرای سیستم الزامی جمعآوری دادههای مصرف سوخت کشتیها از سوی کشورهای عضو صورت گرفت.
همچنین دریای شمال و دریای بالتیک بهعنوان مناطق کنترل انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOX ECA) و الزام کشتیهای فعال در این مناطق به استفاده از موتورهای دیزل دریایی منطبق با سطح سوم انتشار این اکسیدها (Tier III)، بررسی و تصویب شد.
دستور کار اعمال اصلاحات به اسناد الزامآور و کنوانسیونها، شامل ضمایم پنجم و ششم کنوانسیون مارپل در خصوص مندرجات برگه تحویل سوخت به کشتیها و اعمال اصلاحات به فرمها و گواهینامههای مرتبط با آلودگی ناشی از زباله کشتیها موردبررسی و تائید قرار گرفت.
در نشست مذکور، هیات اعزامی دولت ج. ا ا. ایران (نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی) با ارائه ۳ بیانیه و ۲۳ اعلام نظر بر روی اسناد علمی- کاربردی در خصوص کاهش آلودگی هوا، مدیریت آب توازن و اصلاحات به کنوانسیون مارپل و مناطق حساس دریایی، حضور مؤثر و قابلتوجهی داشتند