کد خبر: ۳۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ 17 September 2017

لزوم تعریف پروژه‌های عمرانی برای پارک علم و فناوری خوزستان

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک علم و فناوری خوزستان در دوره‌ای تشکیل شد که از آن زمان تاکنون برای وزارت علوم هیچ طرح عمرانی جدیدی تعریف نشده است. اگر پروژه‌های عمرانی برای پارک تعریف شود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پارک علم و فناوری خوزستان در دوره‌ای تشکیل شد که از آن زمان تاکنون برای وزارت علوم هیچ طرح عمرانی جدیدی تعریف نشده است. اگر پروژه‌های عمرانی برای پارک تعریف شود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. 
  
، دکتر بابک مختاری در نشستی که امروز یکشنبه 26  شهریورماه در پارک علم و فناوری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع 140 شرکت در پارک علم و فناوری خوزستان و مراکز رشد تابع پارک فعالیت می‌کنند که حدود 84 شرکت، دانش‌بنیان هستند و از این نظر ما رتبه هفتم کشور را در اختیار داریم. 
  
وی افزود: سابقه پارک‌های علم و فناوری در استان‌هایی که بالاتر از خوزستان قرار دارند به سال 81 برمی‌گردد و ساختمان، نیروی کار و کادر آن‌ها نیز مربوط به دهه 60 است که سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران تشکیل شد. در واقع این پارک‌ها سابقه‌ای برابر با انقلاب اسلامی دارند. پارک علم و فناوری خوزستان در سال 88 تأسیس شد، اما از سال 92، ردیف بودجه مستقل از دانشگاه شهید چمران اهواز برای آن تعریف شد. 
  
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه فرهنگ دانش‌بنیان در استان در حال نهادینه شدن است، گفت: در جنوب کشور تعداد اختراعات کم است اما سال گذشته با فعالیت‌های تشویقی که انجام شد، تعداد اختراعات ما و تعداد کسانی که تقاضای ثبت اختراع داشتند در استان 2.5 برابر شد. 
  
مختاری تصریح کرد: نسبت مقدار درآمد اختصاصی پارک علم و فناوری خوزستان، به اعتباری که دولت برای آن تعریف می‌کند در هیج یک از پارک‌های علم و فناوری کشور دیده نمی‌شود. سال گذشته معادل 70 درصد اعتباراتی که دولت برای ما تعریف کرده بود، درآمد اختصاصی داشتیم. اغلب این درآمدها نیز از طریق پروژه‌هایی که شرکت‌های پارک انجام می‌دهند به دست می‌آید. در سال 93 حتی درآمد اختصاصی ما بیش از بودجه‌ای بود که دولت برای ما تعیین کرده بود. 
  
وی با بیان اینکه مشکل اساسی پارک علم و فناوری خوزستان، مسأله فضای فیزیکی است، گفت: فضایی که برای پارک درنظر گرفته شده است چندان مناسب نیست. البته با بودن پارک در این منطقه موافق هستیم اما مکان دقیق آن باید تا حدی تغییر کند. از نظر فناوری تا جایی که توانسته‌ایم خود را به سطح استان‌هایی که از ما باسابقه‌تر هستند رسانده‌ایم اما همچنان مشکل اصلی ما نداشتن فضای مناسب است. 
  
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان خاطرنشان ‌کرد: پارک علم و فناوری خوزستان در دوره‌ای تشکیل شد که از آن زمان تاکنون برای وزارت علوم هیچ طرح عمرانی جدیدی تعریف نشده است. اگر پروژه‌های عمرانی برای پارک تعریف شود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. البته تعریف طرح عمرانی در شرایطی که دولت فعلی حدود 480 میلیارد تومان طرح عمرانی ناتمام از دولت قبل بر عهده دارد، مشکل به نظر می‌رسد. 
  
مختاری افزود: یک ساختمان برای ایجاد کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری در نظر گرفته شده است. امیدواریم این کانون محل ویژه‌ای برای بانوان باشد تا در این کانون فعالیت‌های خود را انجام دهند. 
منبع: ایسنا