کد خبر: ۳۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶ 10 October 2017

شیرینی خانه‌دار شدن یا تلخی زهر بدون پادزهر مسکن مهر؟!‌

شاید گفتن و نوشتن از دردها، مشکلات، بایدها، نبایدها و چرایی‌های مسکن مهر تکرار مکررات باشد! درد بزرگ‌تر آنجاست که از مردم تا مسئولین، همه به مشکلات آن واقف‌اند و بااین‌حال سکوت هولناکی شب‌های تاریک سایت‌های پروژه مسکن مهر را فراگرفته و جز زوزه سگ‌های وحشی ولگرد و جیغ لاستیک ماشین‌ها روی خیابان‌های بدون آسفالت چیزی شنیده نمی‌شود...
طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب‌بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس برمبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به‌صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت. این طرح باوجود این‌که در دولت نهم اجرایی شد و به‌موجب آن، سالانه قرار شد 1.5 میلیون واحد مسکونی ساخته شود اما مشکلات آن امروز همچنان دامن اقتصاد کشور را گرفته است.

مجتمع‌های مسکونی مهر پاسخگوی نیاز مردم نبود؟!


اگرچه در دولت‌های احمدی‌نژاد مشکلات مسکن مهر فقط مربوط به تأمین منابع برای پرداخت تسهیلات بود اما دولت یازدهم با تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی همچون آب، برق، گاز و فاضلاب و نیز مدرسه، درمانگاه، کلانتری، شبکه حمل‌ونقل و... همچنان دست‌به‌گریبان است که همه این‌ها نیاز به تأمین منابع مالی گزاف و خارج از توان اقتصادی دولت دارد.

از طرفی نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مجتمع‌های مسکونی مهر پاسخگوی نیاز مردم نبوده و خود به‌نوعی معضل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در حاشیه شهر تبدیل‌شده‌اند. ازجمله مهم‌ترین مشکل مجتمع‌های مسکن مهر، استقرار و مکان گزینی در خارج از بدنه اصلی شهر است؛ این امر باعث محروم شدن از امکانات زیرساختی و رفاهی شهر شده و شهروندان مسکن مهر نشین برای تأمین نیازهای روزانه خود، ناچار به سفرهای درون‌شهری می‌شوند که علاوه بر اتلاف وقت، باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل برای این گروه کم‌درآمد شده است.

در بعد اجتماعی نیز سنخیت‌های فرهنگی و اجتماعی موردسنجش قرار نگرفته است؛ به این معنا که افراد و خانواده‌هایی که در این مجتمع‌ها ساکن هستند تا حدودی ازنظر طایفه‌ای و اصالت با یکدیگر متشابه نیستند و این امر منجر به کشمکش و جدال‌های فرهنگی شده است. همچنین این مجتمع‌ها دارای مشکلاتی از قبیل ضعف طراحی نامناسب و ضعف سازه، عدم دسترسی به مراکز آموزشی و بهداشتی و نبود ایستگاه اتوبوس برای کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد است.

 از رفتن میان مردم و شنیدن درد و دل‌هایشان تا پوشش اعتراضات مردمی در مجتمع‌ها و جلوی ساختمان استانداری، از برگزاری نشست‌های تخصصی جهت آسیب‌شناسی مشکلات آن تا مصاحبه‌های مختلف با مسئولینی همچون استاندار، شهردار، نمایندگان مجلس، نمایندگان شورای شهر، مدیرکل راه و شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی از اقدامات این خبرگزاری بوده است.

مردم نیازمند خدمات شهری بوده و خدمات شهری در ازای پایان کار و تحویل مسکن از اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری امکان‌پذیر است، حال‌آنکه اداره کل راه و شهرسازی در تأمین بودجه تکمیل این پروژه وابسته به دولت است و تاکنون در اخذ بودجه موردنیاز ناکام مانده و طعم شیرین خانه‌دار شدن برای مردم تبدیل به تلخی زهری بدون پادزهر شده است.

ازآنجاکه آگاهی و خبررسانی تاکنون راهگشای این گره کور نبوده، اصرار، تکرار و تداوم در مطالبه گری و نشر این مطالبات تنها راه فعلی ممکن به نظر می‌رسد؛ خبرگزاری ایسنا بار دیگر میان ساکنین پروژه مسکن مهر واقع در شهرک پیامبر اعظم (ع) بندرعباس رفته و پای درد و دل‌هایشان نشسته است.

اگر وضعیت و شرایط مالی خوبی داشتیم در حاشیه شهر زندگی نمی‌کردیم

یکی از ساکنین سایت لاوان مجتمع پیامبر اعظم (ع)  اظهار کرد: ورودی شهرک از سمت گلزار شهدا به‌عنوان ورودی شهرکی که جمعیتی به‌اندازه یک شهر دارد بسیار کوچک است و باعث ترافیک‌ها سنگین و تصادف‌های متعدد می‌شود.

قائدی بابیان اینکه یکی دیگر از مشکلاتمان در شهرک پیامبر اعظم (ع) فاضلاب است، افزود: خوری که فاضلاب شهرک به آن می‌ریزد، به‌خصوص در ساعات اوج گرما بوی تعفن بسیار بدی را ایجاد می‌کند و علاوه بر آن به دلیل نبودن نظارت و رسیدگی شهرداری، مردم زباله‌هایشان را در کنار آن رها می‌کنند و این بوی تعفن را تشدید کرده و در کیفیت زندگی ساکنین تأثیر مخربی دارد.

وی اضافه کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌خصوص زباله‌هایی که در شهرک رها می‌شوند، مشکلاتی از قبیل جمع شدن حشرات و موجودات موزی و سگ‌های ولگرد می‌شوند.

این ساکن مجتمع پیامبر اعظم (ع) با اشاره به اینکه این واقعیتی است که قشر ضعیفی از جامعه در این شهرک زندگی می‌کنند، افزود: ما اگر وضعیت و شرایط مالی خوبی داشتیم در حاشیه شهر و با این حجم از مشکلات زندگی نمی‌کردیم؛ از مسئولین انتظار داریم مشکلاتمان را رسیدگی کنند و همان‌طور که شرایطی را برای خانه‌دار شدنمان فراهم کردند، از این به بعدش را هم پیگیری کنند.

یکی دیگر از ساکنین شهرک پیامبر اعظم (ع)  تصریح کرد:  آسفالت نامناسب خیابان‌ها و عدم روشنایی معابر به‌خصوص در شب وضعیت وخیمی را به وجود آورده و رانندگی را سخت و پیاده‌روی را غیرممکن ساخته است.

کمالی بابیان اینکه خطوط تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی در شهرک وجود ندارد و مردم برای رسیدن به اولین ایستگاه در ورودی شهرک باید فرسخ‌ها فاصله را پیاده بروند، عنوان کرد: در همین ایستگاه نیز هیچ سایه بان، صندلی و تابلویی که نشان از ایستگاه داشته باشد، نیست.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن این شهرک در حاشیه شهر و عدم حصار کشی و آسفالت مناسب باعث ایجاد گردوغبار زیادی به‌صورت دائمی شده و تنفس را برای ساکنین سخت کرده است، بیان کرد: در فصل زمستان به علت عدم کانال‌کشی و آسفالت مناسب، خیابان‌های شهرک پر از گل‌ولای شده و رفت‌وآمد را برای عابرین به‌خصوص دانش‌آموزان سخت می‌کند.

این ساکن شهرک پیامبر اعظم (ع) با بیان اینکه از همتی، استاندار جدید هرمزگان برای بازدید از این شهرک استقبال می‌کنیم و به او خوشامد می‌گوییم، افزود: باب جدیدی به روی استان بازشده است و امیدواریم حضورش بتواند برای مردم استان و ساکنین شهرک پیامبر اعظم (ع) خیر و راهگشا باشد.

ما هم آدمیم؛ اینجا انسان زندگی می‌کند

یکی از ساکنین سایت قشم جنوبی مجتمع پیامبر اعظم (ع)  اظهار کرد: درست است که این شهرک در حاشیه قرار دارد اما خارج از آن نیست و نباید در ارائه خدمات تفاوتی با سایر نقاط شهر داشته باشد؛ ما توقع داریم همان خدماتی که به بقیه شهروندان داده می‌شود به ما نیز داده شود.

جوکاری با اشاره به اینکه اکثر معابر شهرک روشنایی ندارند و لامپ‌های اندک معابری هم که در آن‌ها لامپ‌های روشنایی قرارگرفته سوخته است، افزود: خیابان‌ها و به‌خصوص چهارراه‌های پرتردد شهرک خط‌کشی، تابلو و چراغ‌راهنما ندارند و کل شهرکی با این جمعیت تنها یک پارک دارد که همآن‌هم خشک‌شده و وضعیت خوبی ندارد.

وی بابیان اینکه نمای ساختمان‌ها و دیواره‌های دور مجتمع‌ها توسط پیمانکاران بسیار بد ساخته‌شده است، اضافه کرد: پیمانکاران باید توسط دستگاه‌های نظارتی بازخواست شوند چراکه مردم انتظار دارند در مقابل پولی که پرداخت کرده‌اند واحد مناسب و امنی داشته باشند.

این ساکن مجتمع پیامبر اعظم (ع) با اشاره به اینکه کنده‌کاری‌هایی که توسط شرکت‌ها و ادارات مختلف در خیابان‌ها می‌شود بدون تابلو، علامت و حصار کشی بوده و مردم تنها بر اساس آگاهی قبلی از کنارشان رد می‌شوند، تصریح کرد: اگر فرد غریبه‌ای به‌خصوص در شب وارد شود و به این مسائل آگاهی نداشته باشد صد درصد در چاله می‌افتد.

یکی دیگر از ساکنین مجتمع پیامبر اعظم (ع) نیز بابیان اینکه ما خواستار حداقل‌های حقوق شهروندی خود هستیم و چیز زیادی نمی‌خواهیم، عنوان کرد: آلودگی و آشغال‌های پراکنده در سطح شهرک الگوی خوبی برای کودکانمان نیست.

دهقانی با اشاره به اینکه متأسفانه مدارس شهرک در یک مکان متمرکزشده‌اند، خاطرنشان کرد: در خیابانی که این مدارس در آن قرارگرفته‌اند به علت عرض کم و عدم وجود هیچ‌گونه علائم و پلیس راهنما به‌خصوص در زمان تعویض شیفت، ترافیک بسیار زیادی ایجاد می‌شود؛ حداقل می‌توانند برای مدرسه درب ورود و خروج جدا تعبیه کنند تا بخشی از این رفت‌وآمد به سمت دیگر مدرسه که در خیابان دیگری قرارگرفته منتقل شود و از بار ترافیکی آن بکاهد.

وی بابیان اینکه با توجه به جمعیتی که در شهرک وجود دارد تنها چهار مدرسه داریم، ابراز کرد: در هر کلاسی بالاتر از 40 دانش‌آموز می‌نشیند.

ترافیک و عدم امنیت وضعیت اسف‌باری را به وجود آورده است

یکی از ساکنین سایت دوراهی ایسینی مجتمع پیامبر اعظم (ع) بیان کرد: چهار سایت با دو هزار نفر جمعیت در خیابانی بدون آسفالت با طول کمتر از هزار و 500 متر قرارگرفته‌اند و ترافیک و عدم امنیت به‌خصوص در فصل زمستان وضعیت اسف‌باری را به وجود می‌آورد.

کمالی با اشاره به اینکه تردد سگ‌های وحشی باعث شده هیچ خانواده‌ای از 9 شب به بعد جرات بیرون آمدن از واحد خود را نداشته باشد، اظهار کرد: این سگ‌ها وحشی و بیمار بوده و چندین بار تابه‌حال به ساکنین حمله کرده‌اند؛ وضعیت جمع‌آوری زباله در شهرک بسیار بد است و این حیوانات هم بیشتر به خاطر زباله‌ها هجوم می‌آورند.

وی با بیان اینکه بعد چند سال هنوز آسانسور خیلی ساختمان‌ها راه نیفتاده و زانوهای خیلی از ساکنین آب آورده است، افزود: از مسئولین راه و شهرسازی می‌خواهم تنها یک‌بار به اینجا آمده و بدون آسانسور از یکی از این ساختمان‌ها بالا بروند و برگردند.

در تمام این سال‌ها مسئول دلسوزی ندیده‌ایم

یکی از ساکنین سایت اسلام‌آباد مجتمع پیامبر اعظم (ع) و بازرس شرکت تعاونی این سایت در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: هیچ بخش پروژه این مجتمع از لحاظ تأسیسات و معماری مطابق با نقشه پیش نرفته، بیش از سه سال است که این پروژه مهندس ناظر ندارد و شرکت تعاونی با پیمانکارانی که اصلاً مجوز ندارند ساخت‌وساز می‌کند.

دهقانی با اشاره به اینکه حدود شش ماه پیش از مهندسین ناظر پروژه شکایت کردیم، عنوان کرد: تأسیسات و معماری این مجتمع تاییده نظام‌مهندسی ندارد، بلوک چینی‌ها ترک برداشته و نما در حال ریزش است، تنها نیمی از آسانسورها آن‌هم توسط شرکت‌های بدون مجوز راه‌اندازی شده و درهای آسانسورهای نصب نشده در ساختمان‌ها باز است و هرلحظه امکان وقوع یک حادثه وجود دارد؛ پنجره‌های مجتمع با پیچ نصب‌شده و ساختمان‌ها سیم ارت ندارند.

وی با بیان اینکه در تمام این سال‌ها مسئول دلسوزی ندیده‌ایم که بخواهد حتی از این پروژه بازدید کند، خاطرنشان کرد: بیشتر ساختمان‌ها و مجتمع‌ها لوله آتش‌نشانی ندارند؛ مدتی پیش آتش‌سوزی به علت اتصال سیم‌ها و کابل‌های برق ساختمان صورت گرفت و ماشین آتش‌نشانی با زحمت زیادی توانست وارد مجتمع شود

این ساکن مجتمع پیامبر اعظم (ع) با اشاره به اینکه این حادثه را به اطلاع اداره کل راه و شهرسازی، سازمان آتش‌نشانی و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی رساندیم اما هیچ مسئولی در این زمینه پاسخگو نبود، بیان کرد: متأسفانه اکثر مجتمع‌ها در شهرک پیامبر اعظم (ع) در ارتفاع ساخته‌شده و هیچ دیوار یا حصار مناسبی دور آن‌ها تعبیه نشده است؛ مدتی پیش یک اتومبیل از پرتگاه سقوط کرد که با کمک ماشین آتش‌نشانی و مردم و به‌سختی بالا کشیده شد.

یکی دیگر از ساکنین مجتمع پیامبر اعظم (ع) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: راه‌پله‌های اکثر ساختمان‌ها در این شهرک غیراستاندارد بوده و حفاظی ندارند، یک پله 20 سانتی‌متر و دیگری 30 سانتی‌متر است.

حاتمی با بیان اینکه سال گذشته فرزندم از راه‌پله به زمین افتاد و بیشتر از پنج ماه از رفتن به مدرسه محروم شد، افزود: شکایت کردیم و از کارشناسان دادگستری خواستیم وضعیت ساختمان را بررسی کنند اما متأسفانه نتیجه‌ای نداشت و دستگاه قضایی و استانداری هم پاسخگو نبودند.

حال باید منتظر ماند و دید این پروژه ای که کلیدش با خوشحالی زده اما در ادامه راه هرچه پیش رفت درد و رنجش برای مردم باقی ماند چه سرنوشتی برای آن در شهر بندرعباس می توان متصور بود؟!
لیدا رضایی/ خبرنگار ایسنا


منبع: ایسنا