کد خبر: ۳۸۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ 05 November 2017

نمایشگاه نفت خوزستان باید بین المللی برگزار شود

استاندار خوزستان با اشاره به لزوم گسترش این نمایشگاه و تبدیل آن به یک نمایشگاه بین‌المللی، گفت: نمایشگاه نفت به شرکت‌ها و تولیدکنندگان برای فعالیت انگیزه می‌دهد. در این نمایشگاه باید تولیدکنندگان مختلف از سراسر کشور و از خارج کشور حضور داشته باشند .




 دکتر غلامرضا شریعتی در اختتامیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت  برگزار شد، اظهار کرد: از صدها سال گذشته، خوزستان به دلیل وضعیت جغرافیایی و امکانات ویژه آن همیشه نقش ممتاز و کم‌نظیری را در کشور داشته است .

وی افزود: در صد سال اخیر نیز با کشف نفت در این استان بر اهمیت خوزستان افزوده شد و بر تمام استان حتی روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور تأثیر گذاشت و باعث شد نقش خوزستان در کشور ممتازتر شود. پس از کشف نفت در استان، به کارهای زیادی برای حفر چاه، انتقال نفت، خطوط لازم برای انتقال و پالایشگاه‌های مختلف نیاز بود. همه این موارد شرایطی را در استان ایجاد کردند که از تمام کشور و حتی از خارج از کشور برای شغل به خوزستان بیایند .

استاندار خوزستان گفت: حالا صنعت نفت به میانسالی رسیده و طبیعی است که به آن همه شغلی که در زمان کشف این صنعت نیاز بود، حالا برای حفظ این صنعت نیازی نداشته باشیم. شاید صنعت نفت در کشور، شغل‌های زیادی ایجاد کرده باشد اما در استان و در مقایسه با سرمایه و تولید ثروتی که در خوزستان انجام می‌دهد شغل چندانی ایجاد نکرده است و همین مساله موجب می‌شود مردم همیشه به آن انتقاد داشته باشند .

شریعتی خاطرنشان کرد: باید با تغییر نگرش و مدیریت تلاش کنیم به این انتقاد مردم پاسخ دهیم تا با استفاده از صنایع داخلی، قطعات لازم این صنعت را تأمین کنیم و صنعت نفت نیز بتواند در خوزستان در بحث اشتغال نقشی ایفاء کند. تا پیش از انقلاب، این صنعت در دست خارجی‌ها بود. پس از آن نیز به دلیل تحریم‌ها فرصتی برای مشارکت در این صنعت در کشور ایجاد شد اما خوزستان به دلیل جنگ نتوانست از این فرصت استفاده کند .

وی تصریح کرد: ما از صنایع و شرکت‌هایی که خواهان مشارکت در این بخش باشند، حمایت می‌کنیم و خود را ملزم می‌دانیم که تلاش کنیم این صنایع در استان گسترش پیدا کنند .

استاندار خوزستان گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی موجب تشویق و ایجاد رغبت در شرکت‌های استان می‌شود. تولیدکنندگان، سازندگان و کسانی که شرایط لازم مشارکت را دارند با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی انگیزه لازم را به دست می‌آورند. این نمایشگاه‌ها می‌توانند مشوقی برای گسترش صنایع وابسته به نفت نیز باشند .

شریعتی افزود: باید از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی حمایت کنیم. همچنین نمایشگاه دائمی اهواز نیز باید با حمایت ما به زمین جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده است، انتقال داده شود تا یک مجموعه نمایشگاهی در آینده در استان ساخته شود که متناسب با نیازهای خوزستان و شأن و منزلت آن باشد و یک نمایشگاه بین‌المللی در استان ایجاد شود زیرا معتقدیم جای نمایشگاه بین‌المللی نفت که در تهران برگزار شد، در خوزستان است .

وی ادامه داد: خوزستان حداقل سه میلیون بشکه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب تولیدات دارد. 300 هزار بشکه نفت نیز در غرب کارون تولید می‌شود که ظرفیت این منطقه نیز قرار است 1.2 میلیون بشکه افزایش پیدا کند. یعنی ظرفیت خوزستان به بیش از 4.2 میلیون بشکه نفت خواهد رسید. وزیر نفت و شرکت ملی نفت نیز با این مسأله موافق هستند .

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: گفته شد سه میلیارد دلار برای توسعه میادین نفتی لازم است. من فکر می‌کنم در ده سال آینده به بیش از این مقدار برای توسعه و حفظ میادین نیاز داریم. برای افزایش تولیدات نفت غرب کارون از 300 هزار بشکه به 1.2 میلیون بشکه، فکر می‌کنم که به صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز باشد. با این کارها عسلویه نفتی در غرب کارون شکل می‌گیرد .

شریعتی تأکید کرد: امیدوارم شرایط در استان و در کشور به گونه‌ای فراهم شود تا بتوانیم استان را هم برای خود و هم برای کشور بیش از پیش استراتژیک کنیم. خوزستان نفت خود را به تمام کشور ارزانی می‌دارد، امیدوارم مشکلات این استان نیز حل شوند تا بتوانیم این رضایتمندی و تعامل دو طرفه را بیش از پیش ایجاد کنیم و مشکلات و دغدغه‌های مردم استان رفع شود. تولید نفت خوزستان برای کل کشور است حتما باید مشکلات این استان، بیکاری، ریزگردها و زیرساخت‌ها و مشکلات آن نیز برای توسعه در اولویت باشند .

وی ادامه داد: امیدوارم با افزایش تعامل و همکاری‌ها، کشور از مواهب نفت بهره‌مند شود و هم مشکلات ناشی از آن مانند مشکلات زیست محیطی در خوزستان به کمترین حد برسند.
منبع: ایسنا