کد خبر: ۳۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ 27 January 2018

مشقِ مرگ

دانش آموزان خوزستانی بسیاری از روزهای سال در هوای آلوده و خطرناک به مدرسه می‌روند و کسی به این موضوع توجهی نمی‌کند.
دانش آموزان خوزستانی بسیاری از روزهای سال در هوای آلوده و خطرناک به مدرسه می‌روند و کسی به این موضوع توجهی نمی‌کند. غوغای آلودگی و داد و بیداد که ای وای آلودگی تهران را از بین برد پاییز امسال دوباره به تیتر یک رسانه‌های کشوری و صدا و سیما بدل شد اما میزان آلودگی تهران شاید تا هنوز برای خیلی از مردم مشخص نشده است.
 
در روزی که مدارس استان البرز به دلیل قرار گرفتن شاخص میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 111 تعطیل شدند، دانش آموزان 10 شهر خوزستان در هوای آلوده تری در کلاس‌های درس حاضر شدند.
 
بر اساس آمار مرکز کنترل کیفیت هوای اداره کل محیط زیست خوزستان، امروزشاخص میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، حمیدیه و رامشیر به ترتیب برابر 496، 454، 438، 453 و 502 گزارش شده است.
 
همچنین میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در سوسنگرد، ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام برابر با 440، 326، 325، 502 و 479 خطرناک گزارش شده است.
 
به غیر از این 10 شهر که هوای انها روی وضعیت خطرناک قرار داشت، هوای 4 شهر اندیمشک، دزفول، شوش و بهبهان نیز آلوده تر از البرز بود و در وضعیت بسیار ناسالم و ناسالم قرار گرفت.
 
با این حال هیچ صدایی از کسی در نیامد، هوای آلوده 14 شهر خوزستان در صدر هیچ اخباری قرار نگرفت و هیچ صدایی از هیچ کدام از مسئولان استان و کشور هم در نیامد.
 
هرچند براس سنجش میزان آلودگی هوا استانداردهای جهانی مدنظر است اما گویی در ایران تفاوتی بین استان‌ها وجود دارد و خوزستانی‌ها حتی در صورت وجود هوای آلوده هم باید مشق مرگ خود را بنویسند.
 
بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های ریوی، سرطان‌ها، پوکی استخوان و بیماری‌های پوستی از جمله عوارض آلودگی هوا هستند که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرند؛ هرچند براساس اعلام کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، 10 درصد از مرگ و میرهای کشور به دلیل آلودگی هوا است اما گویی در خوزستان این آلودگی‌ها سهمی در مرگ و میرها ندارند که روزانه دانش آموزان خوزستانی را در این هوای آلوده راهی کلاس‌های مرگ می‌کنند؛ کلاس‌هایی که 30 درصد از آنها بنا بر گفته مدیران آموزش و پرورش فرسوده هستند.
 
وقتی خوزستانی‌ها در این هوای آلوده با کمترین امکانات حاضر می‌شوند و سالانه یک ماه از زمان تحصیل‌شان به دلیل گرمای هوا آب می‌رود و 20 روز دیگرش به دلیل گرد و خاک‌ها تعطیل و زمان جست‌وجو برای یافتن شغل موضوع نداشتن تخصص برای آنها مطرح می‌شود، چرا به کل پرونده آموزش و پرورش در این استان بسته نمی‌شود؟ آموزش و پرورشی که پس از 11 سال تحصیل در آن توانایی آموزش مهارت را ندارد و برای مردم نان و آب نمی‌شود چرا باید سبب مرگ زودرس خوزستانی‌شود؟
 
حالا ممکن است همه از بحث تعطیلی مدارس شانه خالی کنند، مدیریت بحران شاید منتظر گزارش‌های سازمان حفاظت از محیط زیست باشد و این سازمان هم تعطیل کردن مدارس را به این ستاد حواله کند؛ آموزش و پرورشی‌ها هم شانه‌ای بالا می‌اندازند و می‌گویند ما منتظر دستور هستیم؛ اما بهتر است مسئولان خوزستان امشب این جمله را 100 بار در دفترهای خود بنویسند که «دانش آموزان خوزستانی به دلیل تحصیل در شرایط آب و هوایی آلوده به مرگ زودرس مبتلا می‌شوند» تا شاید فردا صبح نگذارند فرزندان 6 تا 17 ساله خوزستان در مدارس مشق مرگ بنویسند.
منبع: فارس
برچسب ها: خوزستان