کد خبر: ۳۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ 27 January 2018
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن:

حمل و نقل همگانی شاخص رشد نظام شهرسازی مدرن

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن بابیان اینکه توسعه بر مبنای حمل‌ونقل، پروژه کوتاه‌مدتی نیست که در یک یا دو سال به هدف غایی خود برسد گفت: بنابراین صرفا با تخصیص بودجه عمرانی سالانه این توسعه زمان‌بر خواهد بود.
وحید علی‌قارداشی بابیان این مطلب گفت: باید بسته‌های سرمایه‌گذاری در دل پروژه‌ها تعریف شود تا در کنار بودجه حمل‌ونقل کارآرایی مطلوبی داشته باشد.
 
وی گفت: مشارکت مقامات شهری ، منطقه‌ای و بخش خصوصی می‌تواند برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مؤثر باشد؛ اما نباید فراموش شود که حمل‌ونقل یک موجود زنده بوده و همواره در حال رشد است بنابراین تکامل آن زمان‌بر است.
 
علی‌قارداشی گفت: اگر تجربه کشورهای توسعه‌یافته را نگاه کنیم می‌بینیم این کشورها بخش بزرگی از مشکلات شهروندان را با توسعه حمل‌ونقل همگانی حل‌وفصل کردند. این کشورها با توسعه زیرساخت و روساخت‌های حمل‌ونقل همگانی توانسته‌اند شهرها را برای شهروندان زیست پذیر کنند.
 
وی با اعتقاد به اینکه یک از سریع‌ترین و باصرفه‌ترین توسعه حمل‌ونقل همگانی مربوط به توسعه خطوط ریلی حومه‌ای است خاطرنشان کرد: توسعه راه‌آهن حومه‌ای باعث خواهد شد بخش اعظمی از کلان‌شهرهای ما رجوع دوباره‌ای به دوران زیست پذیری خود داشته باشند.
 
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه راه‌آهن‌ها همواره در جرگه دروازه‌های شهری در نظام نوین به شمار می‌روند، گفت: اگرچه در نظام‌های سنتی شهرسازی، دروازه شهرها حد نهایت آن‌ها بودند اما این مسئله در نظام نوین شهری تغییر کرده و در حال حاضر این دروازه‌ها به مرکز شهر متصل شده‌اند و همین موضوع سبب شده تا در کشورهای توسعه‌یافته نه‌تنها ایستگاه‌های راه‌آهن بلکه اکثریت پایانه‌های حمل‌ونقلی به مرکز شهر انتقال یابند.
 
وی بابیان اینکه آلودگی و ترافیک دو مشکل عمده جامعه شهری هستند که با برون‌رفت ایستگاه‌های راه‌آهن حادتر می‌شوند، افزود: بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی و قطارهای درون و برون‌شهری به‌واسطه میزان فضای کمتری که در شهرها اشغال می‌کنند علاوه بر امکان استفاده بهینه از فضای شهری، کاهش آلودگی و ترافیک شهری را در بردارد و ازنقطه‌نظر شهرسازی این مهم گسست کمتری را در شهر ایجاد می‌کند.
 
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن، تصریح کرد: تجربه شهرهای موفق در دنیا بر موضوع تمرکز ایستگاه‌های حمل‌ونقلی در مرکز شهر متمرکز است به‌طوری‌که در حال حاضر شهری مانند لندن و پاریس به ترتیب با ۷ و ۱۰ ایستگاه برون‌شهری در مرکز شهر، در جرگه شهرهای موفق درزمینهٔ حمل‌ونقل به شمار می‌روند که حجم بالایی از مسافر را در روز جابه‌جا می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از قطارهای حومه‌ای کاهش آلودگی و ترافیک را در بردارد، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن بحث کامل قطارهای حومه‌ای علاوه بر کاهش زمان سیر و در پی آن صرفه‌جویی زمان می‌تواند کاهش آلودگی و ترافیک را به‌عنوان دو معضل اصلی کلان‌شهرها حل کند.
 
علی‌قارداشی تصریح کرد: در کنار راهکارهای یادشده اجرایی شدن سیستم حمل‌ونقل چندوجهی و اتصال این ایستگاه‌ها به سیستم ریلی نکته قابل قبولی است. به گفته وی با راه‌اندازی خط ۳ و یک و ۲ اتوبوس‌های تندرو شهری نقش و اهمیت وجود ایستگاه راه‌آهن در داخل شهرها پررنگ‌تر شده است.
 
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به اتصال ایستگاه تاکسیرانی به مجموعه خدمات مسافری در ایستگاه راه‌آهن تهران، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن کامل سیستم قطارهای حومه‌ای و توسعه حمل‌ونقل شهری بر مبنای سیستم TOD علاوه بر پاسخگویی نیاز حمل‌ونقلی مسافران می‌تواند با ارائه سایر امکانات، زمینه استفاده بهینه افراد و مسافران از زمان سیر را فراهم کند.
 
وی افزود: در حال حاضر اقدامات کاملی به‌منظور اتصال ایستگاه راه‌آهن به خطوط مترو شهری در تهران و سایر کلان‌شهرها ازجمله اصفهان، مشهد و ...انجام‌شده و درصدد هستیم تا این سیستم در شهر تبریز هم عملیاتی شود.
 
علی‌قارداشی بابیان اینکه نظم ناشی از سیستم ریلی قابلیت انتقال درروند زندگی روزمره را دارد خاطرنشان کرد: عوامل متعددی در نظام‌مند شدن سیستم شهری دخیل هستند و بی‌شک ایستگاه‌های راه‌آهن به‌عنوان محرک توسعه و بازآفرینی شهری در صورت توسعه در مناطق شهری می‌توانند این مناطق را در مسیر توسعه و رشد قرار دهند.
منبع: صما
برچسب ها: شرکت راه‌آهن