کد خبر: ۳۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ 18 February 2018

لزوم ایجاد پارک موزه

پارک موزه با اهداف شناساندن و معرفی سنت ها و فرهنگ اقوام مختلفی که در ایران زندگی می کنند طراحی می گردد.بعضاَ بسیاری از ساکنین جامعه ی شهری با شیوه ی زندگی ونوع پوشاک ،ابزار و حرفه های سنتی منسوخ ،آشنایی ندارند .
  


(( نگاهت  ، خیابان را مرور می کند ؛ 
   انگار خیابان ها اوراق مکتوبند ؛
   شهر ، اندیشه های تو را باز می گوید
   و تورا وادار می کند سخن او را باز گویی....))

لزوم ایجاد پارک –موزه 

*لاله هفشجانی :پارک موزه با اهداف شناساندن و معرفی سنت ها و فرهنگ اقوام مختلفی که در ایران زندگی می کنند طراحی می گردد.بعضاَ بسیاری از ساکنین جامعه ی شهری با شیوه ی زندگی ونوع پوشاک ،ابزار و حرفه های سنتی منسوخ ،آشنایی ندارند .
بازدید کننده در فضای پارک موزه می تواند حلقه ی اتصال دوباره با تمدن و فرهنگ گذشته ی خود باشد . بازدید از پوشاک محلی اقوام مختلف برای دانش آموزان و پژوهشگرانی که در این خصوص در حال تحقیق می باشند متنوع ، جالب و آموزنده می باشد. لذا لزوم ایجاد پارک -موزه با هدف آشنایی و شناساندن نوع پوشاک و بعضی حرفه های سنتی به شهروندان است که راه موزه ها را از یاد برده اند.
واجرای این طرح نوین  ، گامی  در راستای  اتصال دوباره ی مردم با پیشینه ی ارزشمند تاریخی و فرهنگی خود خواهد شد که هم چون برگی از شناسنامه ی گم شده ی ایشان است. مردمی که شاید به علل گوناگون از موزه ها بازدید نمی کنند ، اما حداقل یک بار در هفته را به حضور در پارک ها اختصاص می دهند.

لزوم ایجاد فضای سبز :

با نگاهی دقیق به فضاهای سبز گذشته و وضعیت امروز آن ها ، می توان به این نکته پی برد که اعتبار بسیاری از فضاهای عمومی و نیمه عمومی در شکل امروزی شهرهای آن ها از بین رفته است و تنها باغچه های درون خانه ها را می توان قابل موجودیت  دانست.
در بعد دیگر با عوض شدن نوع زندگی و تعاریف آن ، دیگر خانه مانند گذشته مکانی برای گذراندن اعم اوقات روزانه نیست و با توجه به ابعاد زندگی امروز تعریف خود را تا حتی تا مکانی صرفا  برای استراحت پایین آورده و مفهوم کوچه و گذر در معنای گذشته نیز رنگ باخته و مردم خواه نا خواه زمانی از اوقات روزانه ی خود را در بیرون از خانه – چه به منظور تفریح و چه کار – سپری می کنند.
در بعد عملی نیز برای طراحی فضای سبز در مناطق جدید شهرها می توان به نقاط مشترکی اشاره کرد که لزوم ایجاد فضای سبز را به خوبی توجیه می کند:
1- افزایش رطوبت نسبی :فضای سبز در شکل درختی ، به علت گسترش سطح بزرگی خود نسبت به سایر اشکال گیاهی ، می تواند از طریق تعرق ، سبب افزایش رطوبت نسبی و لطافت هوا شود .
2-مقابله با جزایر گرما : هم اکنون پژوهشگران ، نواحی شهری را جزء گرما به حساب می آورند .زیرا سطوح تیره ی زمین در شهرها 3 تا 5 درجه ی سانتی گراد بیش از زمین های مجاور گرمای خورشید را روزانه جذب می کنند و از این راه در 30 % آلودگی هوا سهیم می شوند.
3-کاهش میزان سرب : نقش برگ ، شاخه و حتی تنه ی درختان در مناطق پرترافیک شهرهای انبوه و شاه راه ها ، در جذب میزان سرب هوا اهمیت بسیار دارد.

عملکردهای اجتماعی – روانی فضای سبز :

هدف اصلی در فضای سبز دستیابی به آثار اجتماعی و روانی آن در هرچه نزدیک تر کردن انسان و طبیعت به یکدیگر است . زیرا انسان در هر شرایطی به ساعاتی سکوت و آرامش نیاز دارد .
همچنین آرامشی که انسان در سایه ی یک درخت احساس می کند تا حدی به جذب پرتوهای مادون قرمز خورشید ، توسط درخت و مقداری نیز به جذب پرتوهای ماوراء بنفش مربوط می شود. 
 
معیارهای مکانی فضای سبز شهری :

نکته ی بسیار مهم در مکان یابی فضای سبز عمومی ضرورت های اجتماعی ایجاد پارک است؛ از این روست که جین جکوب منتقد شهرسازی معاصر ،معتقد است که " پارک باید در جایی باشد که زندگی در آن موج می زند ،جایی که در آن کار ،فرهنگ و فعالیت های بازرگانی و مسکونی است...تعدادی از بخش های شهری دارای چنین نقاط کانونی ارزشمندی از زندگی هستند که برای ایجاد پارک های محلی یا میادین عمومی مناسب به نظر می رسند."
و باز از این روست که جین جکوب پس از توصیف چند پارک خالی از جمعیت این سوال را مطرح می کند :..." براستی چرا اینچنین است که مردم اغلب در جایی هستند که پارک نیست و پارک ها در جایی هستند که مردم نیستند ؟"
لذا نظر به موارد ذکر شده و مشکلات موجود  ، به نظر می رسد  ادغام پارک و موزه تحت عنوان پارک – موزه ، بتواند مناسب ترین راهکار در راستای آشتی دادن مردم با موزه ها و همچنین استفاده ی مفید آنها از پارک ها با هر دو محور علمی و تفریحی باشد .
همیشه می بایست آنچه را که می بینیم ،بگوییم.
و قبل از هرچیز ، همیشه می بایست ،
- واین امریست دشوارتر –
آنچه را نگاه می کنیم ،ببینیم.

*کارشناس مرمت معماری