کد خبر: ۳۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ 25 February 2018
وزیرراه وشهرسازی در حاشیه همایشHSE مطرح کرد:

اطمینان دارم مهندسان از بخش‌نامه عدم تعارض استقبال می‌کنند

وزیر راه وشهرسازی در حاشیه اولین جشنواره ملی نشان تعالی HSEضمن تبریک روز مهندس و ابراز امیدواری بابت اینکه سازمان نظام مهندسی بتواند به ماموریت‌های اصلی خود جامه عمل بپوشاند درعین حال بخش نامه عدم تعارض منافع را مقدمه ای بر رعایت مقررات ایمن‌سازی ساختان‌ها تلقی کرد وگفت: اطمینان دارم که جامعه مهندسی وسازمان‌های نظام مهندسی از این بخش نامه استقبال خواهند کرد.
عباس آخوندی روز شنبه درحاشیه اولین جشنواره تعالیHSE درجمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه بخش نامه عدم تعارض چه پیامدهای مثبتی برای صنعت ساختمان خواهد داشت ضمن توضیح این مطلب که جامعه باید بتواند به اقدامات وخدمات مهندسی اطمینان کامل کند و مهندسان به عنوان یک مرجع قابل قبول درجامعه نقش آفرینی داشته باشند گفت : با این رویکرد مدتی است که دولت بحث اخلاق مهندسی را که عمدتا متکی به عدم تعارض منافع بوده است را مطرح کرده و در این موضوع آیین نامه در هیات وزیران به تصویب و متعاقب آن آیین نامه ودستورالعمل‌هایی ابلاغ کرده است.
 
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این موضوع که با این نگاه اقدام به اصلاح دستورالعمل‌های قبلی کردیم خاطرنشان ساخت: حرف اساسی ما این است که تمام کسانی که در حوزه عمومی چه دولت، شهرداری و شرکت‌هایی دولتی قرار دارند که نهایتا باید یک فعالیت مهندسی را نظارت، کنترل و تایید کنند نباید در موضوع اجرا و طراحی مسوولیت داشته باشند چرا که اگر دو طرف میز بنشینند امکان و احتمال خطا وجود دارد.
 
آخوندی تاکید کرد: آن چیزی که می تواند درجامعه این اطمینان را ایجاد کند این است که مهندسان به این اخلاق عمومی وفادار باشند و به آن عمل می‌کنند. به همین خاطر این موضوع در صدر برنامه های وزارتخانه راه وشهرسازی قرارگرفت و موضوع را با سازمان نظام مهندسی مطرح کردیم ومطمین هستیم که سازمان‌های نظام مهندسی در سراسرکشور وهمچنین همه مهندسان از این امر استقبال خواهند کرد.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت: البته این موضوع، افزون بربحث اخلاق عمومی و ایجاد اعتماد جامعه به مهندسان از جهت تفکیک شغل بسیار مهم است تا مهندسان جوان وکسانی که وارد بازارکار می‌شوند بتواند به مشاغل طراحی، نظارت و اجرا دسترسی داشته باشند.
 
آخوندی با تاکید بر اینکه اصلی ترین بحث این است که ما فرآیندها را اصلاح کنیم و مانع از ایجاد تعارض منافع شویم تا اگر خدای نکرده درفرآیندها تخلفی رخ داد، افراد منفعتی در اغماض فرایندها نداشته باشند اظهار داشت : بنابراین بحث عدم تعارض منافع مقدمه ای بر رعایت ایمن سازی ساختمان‌ها است و برای افزایش ایمنی البته مقررات خاص آن موجود است ولی همه مهندسان باید نسبت به این موضوع آموزش ببیند.