کد خبر: ۳۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ 25 February 2018

وقتی مسئولان با تزهای سیاسی درصدد درمان نفس‌های مردم هستند

مسئله آلودگی هوا در استان خوزستان چنانچه متهمی داشته باشد متهمان ردیف اول آن مسئولانی است که با تزهای سیاسی درصدد درمان نفس‌های مردم هستند.

" هوای اهواز برای گروه‌های حساس ناسالم است" این جمله تیتر تعداد زیادی از رسانه‌های استان در روزهای آلوده می‌شود، جمله دو پهلویی که در سال‌های دور به شکل متناوب و ظرف سه تا چهار سال گذشته جزو روزمرگی‌های خوزستانی‌ها شده است.
 
و آلودگی که اکنون دوره نوجوانی خود را در استان خوزستان می‌گذراند اما، قربانیان خود را تنها در گروه‌های حساس خلاصه نمی‌کند.
 
طبق شاخص‌های آلودگی هوا، هرزمانی که میزان ذرات معلق5/2 میکرون موجود در هوا از روی عدد 100 عبور کند گفته می‌شود هوا برای گروه‌های حساس ناسالم شده و این افراد نباید در فضای باز به فعالیت طولانی‌مدت بپردازند چراکه با افزایش غلظت آلاینده‌ها بیش از دیگران در معرض خطرات ناشی از آلودگی هستند؛ بر همین اساس گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی است.
 
درواقع برجسته کردن این تیتر«هوای اهواز برای گروه‌های حساس ناسالم است» در روزهای آلوده تنها مختصر کردن روزهای آلوده به آلودگی‌های صنعتی است این در حالی است که اثرات مخرب ناشی از گرد و غبار به دلیل ماندگاری در جو نه‌تنها بر سلامت انسان بلکه به‌تدریج سبب واردکردن خسارات زیادی به جاده‌ها، محیط‌زیست و ساختمان‌ها می‌شود.
 
با گذشت بیش از یک از دهه از درگیری استان خوزستان با پدیده آلودگی هوا اما هیچ دستگاه مسئول و مربوطی آمار دقیق و واقعی گروه‌های حساس، بیماران ریوی، تنفسی و سرطانی را در مقایسه با روزهای صاف خوزستان ارائه نمی‌دهد و ما برای نشان دادن عمق مسئله فقط به قیدهای "افزایش‌یافته" و " بیشتر شده" اکتفا می‌کنیم.
 
به‌راستی گروه‌های حساس ما مانند «کودکان، سالمندان و زنان باردار» مگر چقدر در جامعه فعالیت دارند که مسئولان حوزه محیط‌زیست در ظاهر نگران آن‌ها شده‌اند.
 
آیا نیروی پیمانکار شرکت نفت که در روز آلودگی هوا به دلیل رسمی نبودن به او ماسک نمی‌دهند، تعطیلی‌های سلیقه‌ای روزهای گردوخاک، تقسیم‌بندی گروه‌های سنی در ماندن در خانه و یا رفتن سرکار، نگه‌داشتن کارگران در پروژه‌ها در روزهای خاکی، و...حساس نیستند، و یا در آینده جمعیت گروه‌های حساس را بیشتر نخواهد کرد؟.
 
شهروندان خوزستانی سال‌ها است در گروه‌های حساس قرارگرفته‌اند اما مسئولان استانی با ماسک نزدن و تقسیم‌بندی افراد سعی در پنهان کردن عمق فاجعه زیست‌محیطی می‌کنند.
 
پژوهشی که دانشگاه نیویورک انجام داده است نشان می‌دهد تماس طولانی افراد با ذرات ریز گرد و غبار فاکتوری مهم در مرگ‌ومیر در اثر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی است.
 
مسئله آلودگی هوا در استان خوزستان چنانچه متهمی داشته باشد متهمان ردیف اول آن مسئولانی است که با تزهای سیاسی درصدد درمان نفس‌های مردم هستند.
منبع: فارس