کد خبر: ۳۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ 28 February 2018

آیت‌الله حیدری: باید به خوزستان به عنوان یک پروژه ملی نگاه شود

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشکل ریزگردها در خوزستان تبدیل به یک مساله ملی شده است، گفت: مطالبه‌ای که از دولتمران داریم این است که به خوزستان به عنوان یک پروژه ملی نگاه کنند نه به عنوان یک استان در کنار سایر استان‌ها.


آیت‌الله محسن حیدری در جلسه پروژه تثبیت کانون‌های بحرانی مولد ریزگردها با رویکرد تولید انرژی خورشیدی که امروز چهارشنبه (9 اسفند) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ریزگردها پدیده شومی است که همه را از کار می‌اندازد و موجب تعطیلی همه‌جا از جمله نفت که سرمایه اصلی کشور ما است، می‌شود.

وی با بیان اینکه این بلا دامن‌گیر کل کشور شده است، گفت: ما نباید توقع داشته باشیم که این مشکل را از پشت کوه قاف برای ما حل کنند و باید خودمان آن را حل کنیم. طرحی که امروز ارایه می‌شود فواید زیادی دارد و می‌تواند اشتغال ایجاد کند، موجب زراعت شود و هوا را تلطیف کند. از مسوولان هم می‌خواهیم حمایت کنند و نگذارند بخش خصوصی که می‌خواهد وارد میدان شود، تنها باشد. اما نباید توقع داشته باشیم با انجام این کار و امثال آن، مشکل به طور کامل حل شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در حال حاضر حدود 700 هزار هکتار در خوزستان منبع ریزگرد است که 350 هزار هکتار آن زمین‌های شنی و رملی است و مابقی آن خاک‌های رسی است. زمین‌های شنی مشکل جدی برای مردم ایجاد نمی‌کنند اما خاکی که نرم است و مشکل ایجاد می‌کند، ریزگردهای رسی است که با هر بادی بلند می‌شود و برد زیادی دارد.

حیدری ادامه داد: طبق نظر کارشناسان هر سال 10 درصد به این ریزگردها افزوده می‌شود. چراکه در گذشته طوفان‌ها در داخل منبعی نداشت و علت آن این است که آب های خوزستان منتقل و زمین‌ها خشک شدند. 54 درصد منبع این ریزگردها مراتع، حدود 35 درصد آن زمین‌های کشاورزی و حدود 15 درصد تالاب‌ها هستند.

وی با اشاره به پروژه‌ای که مشکل هزار هکتار از زمین‌ها را حل می‌کند، تصریح کرد: این طرح بسیار مفید است اما تنها سه درصد کل منبع ریزگردها است، بنابراین اگر بخواهیم هر سال مشکل هزار هکتار را حل کنیم حدود سه قرن و نیم طول خواهد کشید! نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که این طرح مشکل را حل کند. بارها نیز گفته‌ایم که طرح کهور و نهال‌کاری نیز هرگز نمی‌تواند این مشکل را حل کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حدود 30 تا 50 درصد از این نهال‌ها خشکیده شده‌اند. اگر سالانه 5 هزار هکتار را نهال‌کاری کنند 70 سال طول می‌کشد تا این 350 هزار هکتار را اشباع کند و اگر بخواهند 700 هزار هکتار را نهال بکارند 140 سال زمان می‌برد.

حیدری تاکید کرد: تنها راه این است که آب‌هایی که انتقال داده شده است را برگردانند. برای این کار تنها یک ماه فرصت نیاز است که تمام این کانون‌ها تحت پوشش آب قرار بگیرند. روز جمعه گذشته شبکه یک سیما نظرسنجی را گذاشت و در قضاوت مردم ایران، 98 و نیم درصد گفتند طرح‌های دولت برای مقابله با ریزگردها کفایت نمی‌کند. اگر بنا است رفراندوم و نظرخواهی از مردم کنند، باید مسایلی را در میان بگذارند که برای زندگی مردم مشکل ایجاد کرده است، نه مسایل حزبی و باندها که مردم کاری به آن ندارند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: آقایان می‌دانند که روش درست، برگرداندن آب است اما نگاه به استان خود می‌کنند و کاری به خوزستان ندارند درحالی که ریزگردها تبدیل به یک مشکل ملی شده است. طبق گزارشات امسال آب سد دز 45 متر کاهش داشته است، با این شرایط چطور می‌توان از نیروی برق‌آبی استفاده کرد؟ بنابراین کل کشور متضرر خواهد شد. مطالبه‌ای که از دولتمردان داریم این است که به خوزستان به عنوان یک پروژه ملی نگاه کنند نه به عنوان یک استان در کنار سایر استان‌ها.

منبع: ایسنا