کد خبر: ۴۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ 20 March 2018

دست مالکان باید در انتخاب ناظر باز باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستیابی به کیفیت در ساختمان سازی اتفاقی نیست، درخصوص راهکارهای ارتقای کیفیت ساختمان ها گفت: مسکن یک بخش فرابخشی است و در این حوزه باید استانداردها به روز رسانی شود
به گزارش سازه نیوز، مجید کیانپور با بیان این مطلب تاکید کرد: بخش های ذیربط شامل تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همه باید تلاش کنیم تا استانداردهای روز دنیا درخصوص انواع مصالح ساختمانی از مرحله تولید تا زمانی که به اجرا می رسد، به طور دقیق کنترل شود.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت به روز رسانی استانداردهای موجود اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از استانداردهای روز، مصالح باکیفیت و مناسبی را تولید کنیم و به کار بگیریم تا ضمن اینکه منجر به افزایش کیفیت ساختمان ها شود، ایمنی آنها را در برابر حوادث قهری و سایر حوادث نظیر آتش سوزی ارتقا دهد و ساختمان ها آسیب پذیر نباشند.

چالش انتخاب ناظر، طراح و مجری در ساختمان سازی

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود درباره نظریه وزیر راه و شهرسازی درخصوص واگذاری امر بازرسی به شهرداری ها و انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک گفت: بحث انتخاب ناظر، طراح و مجری، مشکل و چالشی است که معمولا در حوزه ساخت و ساز وجود دارد.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است، اجرای مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان است که باید الگو و دستورالخطاب باشد و تلاش شود که همان مباحث در ساخت و سازها اجرایی و عملیاتی شود. درواقع هر ساختمانی که احداث می شود، باید برمبنای مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 اجرا شود.

کیانپور در ادامه تصریح کرد: همچنین باید دست مالک را در انتخاب مهندس باز بگذاریم تا بتواند مهندس ناظر و طراح خود را انتخاب کند و از سوی دیگر تلاش کنیم تا ساختمان ها با کیفیت بهتری احداث شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در عین حال بیان کرد: درخصوص نظریه وزیر راه و شهرسازی هم باید این موضوع را آسیب شناسی کنیم تا درنهایت پس از بررسی چالش های موجود، بهترین راه را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه افراد در انتخاب پزشک دلخواه خود حق انتخاب دارند، عنوان کرد: در بخش مسکن هم باید این موضوع اجرایی شود و ناظر را مالک انتخاب کند.

کیانپور خاطرنشان کرد: منتهی باید توجه کرد که هر مهندسی قطعا یک ظرفیت و حدود و دامنه کاری مشخصی دارد و در چهارچوب آن باید کار خود را انجام دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در هر دو صورت باید پای کار باشیم و بازار مسکن را به سمت و سویی هدایت کنیم که هر ساختمانی احداث می شود؛ عمر کمتر از 100 سال نداشته باشد و عمر مفید ساختمان ها را به 100 سال برسانیم.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای تحقق این هدف اظهار داشت: باید برنامه ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشم و تلاش کنیم که آن را اجرایی کنیم. اما در حال حاضر عمر مفید ساختمان در ایران حدود 30 سال است.



منبع: صما
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
با سلام
به نظر بنده اگر مدیران کشور با همین سوادی که آقای نماینده مجلس دارد در مورد امور تصمیم گیری کنند دقیقا معلوم است که کشور چرا عقب گرد دارد!!!
برادر عزیز وقتی مالک ناظر را انتخاب میکند یعنی قبلا با وی هماهنگی هایش را انجام داده است که از کجاهای ساختمان کم بذارد و این یعنی کم شدن عمر ساختمان!!!و این یعنی سر پل ذهاب و .....