کد خبر: ۴۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ 28 March 2018

نبض اقتصاد کشور در دست تولید کنندگان ایرانی و حمایت های مردمی

بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری شعار امسال کشورمان، حمایت از تولید کالای ایرانی نامگذاری شده که در ادامه شعار تولید و اقتصاد مقاومتی سال گذشته است

*شهرزاد امیری :همه ما می دانیم مهمترین عوامل تولید سرمایه اولیه و وجود نیروی کار تحصیل کرده است و ۱۰میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که ظرفیت خوبی برای تولید داخل است. اساسی ترین راههای حمایت از تولیدکالاهای ایرانی، ابتدا کاهش هزینه تمام شده تولید و دوم بهبود کیفیت تولیدات برای رقابت با کالای خارجی است.

اگر بپذیریم هر کشوری برای عدم وابستگی به دیگر کشورها نیازمند استقلال و باور داشتن توانمندی متخصصان داخلی است، لذا کشور ما از جمله این کشورها محسوب می‌شود که باید ضمن رعایت استانداردسازی کالاها و بکارگیری سیاست‌های راهبردی جلب رضایت مردم برای مصرف کالای تولید داخل  (به جای چسباندن برچسب های خارجی بر تولیدات ایرانی) قدم های اصلی برای ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی را بردارد ‌‌؛ چرا که اعتماد مردم به تولیدات داخل باید افزایش یابد تا شاهد اشتغالزایی بیشتر و رونق بخش تولید در کشور باشیم.

وقتی سیاست های بانکی برای تولیدکنندگان، غیر کاربردی باشد یا اینکه تسهیلات میلیاردی به افرادی خاص پرداخت شده که فقط به اسم تولید وام را دریافت کرده اند ولی در مسیر دیگری این تسهیلات را هزینه کرده اند و هنوز این مبالغ کلان به بانک بازگشت داده نشده چه نتیجه ای می گیریم ؟ آیا نتیجه جز این است که قوانین بانکی هم نیازمند اصلاح هستند؟ چه بسیار کارخانجاتی که سال‌های اخیر با امید شروع به کار کردند ولی به خاطر بدهی بانکی یا عدم رقابت با کالای چینی که قیمت ارزان تری نسبت به کالای تولید داخل دارد ورشکست و از چرخه اقتصادی کشورمان خارج شدند . لذا در این مسیر تنها اقشاری که ضربه اصلی به آنها وارد می شود اکتر تولید کنندگان داخلی هستند که در ورطه شکست قرار گرفته و تمام سرمایه خود را از دست داده اند.

نگاهی دقیق تر به بیانات موشکافانه مقام معظم رهبری در خصوص موانع تولید داخلی که عواملی چون قاچاق کالا، کم کاری برخی مسولان، اعتماد به نسخه بیگانگان، عمل به سیاست های بانک جهانی، قبیله گرایی سیاسی یا جناحی، متکی بودن کشور به نفت، عدم مبارزه جدی با فساد و تعصب نداشتن نسبت به اقتصاد ملی کشور بیان شده؛ ما را به این تفکر وا می دارد که آیا عوامل مذکور ناشی از ضعف مدیریتی در بدنه اقتصادی کشور نیست؟ و آیا نیازمند تغییر و تحول در اجرای برخی سیاست های اقتصادی وحتی اصلاح برخی قوانین کار نیستیم؟

محقق شدن شعار امسال نیازمند تغییر برخی قوانین دست وپاگیر است. مردم و مسولان کشوری که سازنده تصمیم های اساسی دستگاه‌های دولتی هستند پیرامون مصرف کالای تولید ملی مسولیت خطیری دارند و حمایت آنها باعت رفع مشکل بزرگ بیکاری ، توسعه چرخ اقتصاد کشور و قطع ورود کالای قاچاق (که دلالان این کالاها جزو افراد عام نیستند) می شود بنابراین درمی یابیم برای حمایت از تولید داخل ایتدا باید به خودمان اعتماد کنیم و تمام مراحل تولید از کاشت تا برداشت در کشور خودمان انجام شود و اقتصاد دانش بنیان رنگ رو بوی عملیاتی  به خود گیرد تا بگوییم خود کفا شده ایم و شعار حمایت از تولید کالای ایرانی در کشور محقق شده است.

*مدیر مسول پایگاه خبری نبض شهر 

منبع : نبض شهر