کد خبر: ۴۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ 09 April 2018
مدیرکل میراث فرهنگی استان:

میراث فرهنگی مانع توسعه نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: باید مانند گذشته تصویری پرنشاط، زیبا و منحصر به‌فرد از خوزستان نمایان شود.


علی‌رضا ایزدی اظهار کرد: بنده در طول سه دوره مدیریتی که در سه استان مختلف داشته‌ام شاهد همین مشکلات خوزستان در اقلیم متفاوت بوده‌ام ولی ما وظیفه داریم تا خوزستان را با تصویری جدید و زیبا به دور از تبلیغات منفی در معرض نمایش بگذاریم. 

وی با اشاره به این که افرادی مانند مهران مدیری در برنامه دورهمی تصویری غلط از خوزستان ارایه می‌دهند، بیان کرد: گویا میل آقای مدیری به این است که خوزستان را این گونه معرفی کند اما این شیوه درستی نیست.

ایزدی تصریح کرد: باید قبول کنیم که ما خوب عمل نکرده‌ایم و بخش عمده‌ای از این مشکلات ناشی از ناامیدی است که در جامعه تزریق کرده‌ایم. ما باید برای مردم نشاط را حاصل کنیم و این به معنی هنجارشکنی و از بین بردن هویت جامعه نیست. شادی را می‌توان در قالب تنوع آداب و اقوام در خوزستان به عنوان یک پایلوت پیاده کرد. متاسفانه شاهد این هستیم که اولین و آخرین پیشنهاد مسوولان حذف آیین‌ها است.

ایزدی با بیان این که در حوزه گردشگری و جذب مسافر باید فضا را به سمت بازار عرضه و تقاضا سوق دهیم، اظهار داشت: وقتی تقاضای مناسب وجود داشته باشد عرضه خدمات در پی آن صورت خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به بناهای تاریخی خوزستان بیان کرد: ساختمانی مانند عمارت معین‌التجار با قدمتی متعلق به دوره قاجار سال‌ها است که متروک مانده است، در حالی که بهترین پتانسیل‌ها را برای تبدیل به مکانی توریستی و گردشگری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از کالای ایرانی، اظهار کرد: مجموعه سازمان میراث فرهنگی به خوبی می‌تواند در این زمینه در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع دستی عمل کند. با توجه به شاخص‌های صنایع دستی در خوزستان و ظرفیت‌های موجود می‌توانیم برندسازی کرده و صنایع خاص خوزستان را به خوبی عرضه کنیم که از این دست می‌توان به فرش‌های دست بافت شمال خوزستان، حصیربافی، خراطی‌های دزفول، مس‌گری و بسیاری دیگر از آثار ناب خوزستان اشاره کرد.

ایزدی با بیان این که میراث فرهنگی امروز خواستار عملکرد جدی و رویکرد تخصصی رسانه‌ها جهت بازتاب خواسته‌های این سازمان است گفت: امیدواریم در خوزستان دست از حاشیه‌سازی‌های بی‌خود برداشته شود. همه ما دم از گردشگری می‌زنیم اما تا به حال چه کسی آمده تا باری هر چند کوچک را از روی دوش بردارد؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: میراث فرهنگی نباید به عنوان مانعی برای توسعه شناخته شود بلکه میراث فرهنگی را باید به عنوان سازمانی تلطیف شده ارایه دهیم زیرا این سازمان مانع توسعه نیست. 

او افزود: اگر می‌گوییم خانه‌ای تخریب نشود هدف ما تبدیل آن خانه به محلی قابل استفاده برای امور فرهنگی و موارد مشابه است. با تغییر کاربری بسیاری از عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی می‌توان این اماکن را به بهترین شکل پاسداری و نگه‌داری کنیم. کار با بگیر و ببند راه به جایی نخواهد برد چون این مردم هستند که باید از میراث خود نگهداری کنند. 

وی با بیان این که توسعه زمانی حاصل می‌شود که جامعه از آن نفع ببرد، ادامه داد: شیوه عملکرد ما به گونه‌ای بوده که مردم ما گمان می‌کنند میراث فرهنگی مانع توسعه است. حال آن که اگر مُصر بر حفظ و حراست میراث هستیم هدف ما ایجاد تحول اقتصادی برای مردم این دیار است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تاکید کرد: شهرداری نیز در زمینه توسعه باید نگاه فرهنگی داشته باشد چراکه شهرداری متولی احیای بافت‌های قدیمی و فرسوده است.

ایزدی ادامه داد: ما از رسانه‌ها خواستاریم تا در جهت آموزش و ارتقای سطح فرهنگی جامعه، ما را یاری کنند چراکه هر چه قدر حساسیت نسبت به مسایل فرهنگی بیشتر شود مطالبه‌ها درست‌تر خواهند بود و در عملکرد سازمان میراث فرهنگی سهولت به وجود خواهد آمد.

او با اشاره به آمار بازدیدکنندگان نوروزی خوزستان، اظهار داشت: آمار، پایه اصلی برنامه‌ریزی‌های توسعه محور و پایدار است و آمار اعلام شده در سال جدید شامل دو بخش مهم و قابل تامل است؛ یکی بخش تردد صورت گرفته و حضور نزدیک به 18 میلیونی مسافران است که شامل تردد کاروان‌های راهیان نور، مسافران نوروزی و مسافران درون استانی می‌شود. بخشی از این ترددها برای ما توریسم به حساب نمی‌آید و فقط از لحاظ اقتصاد توریسم می‌توان به آن پرداخت. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این که قفل کردن خانه‌ها و بناهای تاریخی، پروسه تخریب این عمارت‌ها را تسریع می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد حساسیت در اذهان عمومی جامعه بهترین کمک برای حفظ و حراست از آثار ملی از جمله خانه‌های تاریخی است. 

ایزدی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا توافق‌هایی را با مجموعه راه و شهرسازی جهت نجات چند خانه و بنای تاریخی اهواز رقم بزنیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه سازمان میراث فرهنگی برای ارتباط و مشاوره با متخصصان و دانشجویان حوزه‌های مرتبط با گردشگری، صنایع دستی و هنرهای تجسمی، اظهار کرد: ما از ابتدا بر تشکیل شورا و مشورت با متخصصان این حوزه‌ها اعتقاد راسخ داشته‌ایم. به همین منظور در حال پیگیری برای اختصاص ساختمانی مرتبط با همین حوزه جهت تشکیل اتاق فکر هستیم.

منبع: ایسنا