کد خبر: ۴۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ 19 April 2018
با حضور وزیر نیرو؛

سد تنظیمی آریوبرزن آبگیری شد

با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، پیش از ظهر امروز، سد تنظیمی آریوبرزن در شهرستان بهبهان آبگیری و به بهره برداری رسید.


سد تنظیمی آریوبرزن در ۴.۶ کیلومتری پائین دست سد مخزنی مارون و در تنگه رودخانه مارون(تنگه تکاب) احداث شده است. این سد در جنوب غربی ایران در ۱۳ کیلومتری شهرستان بهبهان و ۲۲۰ کیلومتری اهواز واقع شده است.

هدف این طرح، تنظیم آب رها شده روزانه از سد مخزنی برای راه‌اندازی نیروگاه و بهره‌برداری مجدد از آب تنظیم شده در مخزن سد تنظیمی به منظور افزایش انرژی قابل بهره‌برداری و تامین نیازهای کشاورزی از طریق تنظیم جریان رودخانه مارون برای تامین بخشی نیازهای آبی سیستم شامل: تامین نیاز آبی اراضی شبکه های آبیاری چهار گانه بهبهان، جایزان، خلف آباد و شادگان، تأمین حقابه حدفاصل خلف‌آباد- شادگان و حقابه پائین دست شبکه آبیاری شادگان و  تامین حدود۶۰ گیگاوات انرژی برقابی در سال از طریق احداث نیروگاهی به ظرفیت ۵*۲ مگاوات ساعت، است.

سد تنظیمی آریوبرزن سدی بتنی- وزنی است. سازه های هیدرولیکی این سد شامل سیستم تخلیه سیلاب (سرریز دریچه دار و سرریز آزاد پلکانی) و سیستم آبگیر نیروگاه هستند. ساختگاه سد تنظیمی آریوبرزن و نیروگاه آن روی یال جنوب غربی تاقدیس خاییز و در ۶/۴ کیلومتری پایین دست سد اصلی انتخاب شده است. ساختگاه سد روی تنگه‌ای قرار دارد که جنس آن عمدتاً از آهک‌های توده‌ای سازند آسماری و آهک‌های ماسه‌ای و مارنی است.

منبع: مهر
برچسب ها: خوزستان