کد خبر: ۴۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ 24 April 2018
کارشناس و پژوهشگر مسائل حقوق مهندسی :

تعدد مراکز تصمیم گیری، زمینه ساز عدم اجرای کامل مقررات ملی ساختمان

نبود آموزش مناسب و فرهنگ سازی، تعدد مراکز تصمیم گیری و موازی هم ، عدم شفافیت لازم در قوانین و آئین نامه ها، فقدان وجود ضمانت اجرایی ، و احداث بنا توسط خود مالکین، ازجمله مواردی است که باعث شده تا مقررات ملی ساختمان در کشور بطور کامل اجرایی نشود.

زلزله 3/7 ریشتری اخیر کرمانشاه که علاوه بر از بین رفتن جمع کثیری از هموطنان عزیزمان گردید، خسارات مالی فراوانی برجایی گذاشت میبایستی دستاوردش رفع عیوب در ساخت و سازها و اصلاح روند فعلی در عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی متولی امر ساخت وساز گردد.

محمدرضا محمدیان که در کارگاه تخصصی گزارش نویسی حرفه ای استان کرمانشاه سخن می گفت ،با تأکید بر اهمیت نقش ناظران در اجرای صحیح پروژه های ساختمانی افزود: در حوزه ساخت وساز چالش های مشهود وغیر مشهودی متعددی وجود دارد که بخشی از این چالش ها  شامل تناقض و تعارض در قوانین ساخت وساز کشور است. 



 وی ادامه داد: نبود آموزش مناسب و فرهنگ سازی، تعدد مراکز تصمیم گیری و موازی هم ، عدم شفافیت لازم در قوانین و آئین نامه ها، فقدان وجود ضمانت اجرایی ، و احداث بنا توسط خود مالکین،  ازجمله مواردی است که باعث شده تا مقررات ملی ساختمان در کشور بطور کامل اجرایی نشود.

 به گزارش سازه نیوز، این پژوهشگر مسائل حقوقی، با بیان اینکه قوانین و آیین نامه های کنترل ساختمان اصلی ترین وظایف مهندس ناظر را ارائه اعمال نظارت های صحیح و ارائه گزارشات مرحله ای و به موقع  را در نظارت لازم و ضروری دانسته و درصورت قصور برای خاطیان محکومیت های قضایی و انتظامی پیش بینی نموده است ، اظهار داشت: سازمان های نظام مهندسی ساختمان نیز میبایستی از طریق برگزاری دوره های آموزشی، مهندسین عضو خود را از مسئولیت های قانونی مطلع نمایند.

مهندس محمدیان با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی صحیح عمومی در رعایت قوانین و قواعد ساختمان، اظهار کرد: باید اطلاع‌رسانی کافی به مردم و سازندگان ارائه شود تا بدانند قوانین ملی ساختمان چیست و آیا بناهایی که در دست ساخت و یا قصد ساخت آن را دارند، قوانین و مقررات ملی ساختمان که همانا ایمنی، مقاوم سازی و استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت و استاندارد در ساختمان سازی برای ایجاد یک خانه امن است، رعایت می گردد؟

مدرس دانشگاه‌ های آزاد اسلامی ، با اشاره به مجموع نظرات کارشناسان و صاحب نظران در گزارشات بازدید از زلزله سرپل ذهاب گفت : نتیجه بررسی ها حاکی از این است که
 ۱ . عدم وجود مجری دارای صلاحیت در اجرای پروژه ها  
 ۲ . ضعف اجرا به سبب فقدان نیروهای کارگری ماهر و استاد کار و دارای صلاحیت و رده بندی شده در بخش جوشکاری،آرماتوربندی، بتن ریزی، سفت کاری و نماسازی
۳ .ضعف اساسی در بتن های مصرف شده در بخش های سازه ای و عدم کنترل و عدم وجود آزمایشگاهای فنی
۴ . ضعف در طراحی ساختمان ها ) 1 -استفاده از ضوابط آئین نامه ها و مقررات ویرایش های گذشته 2 -عدم مطالعات ژئوتکنیک 3 -خطای محاسباتی( 
۵ . کمبود یا فقدان جزئیات اجرایی نقشه های ساختمانی
۶ . عدم استفاده از مصالح سبک و ساخت و سازهای غیر مجاز ازجمله دلائل تخریب ساختمان ها در این زلزله بوده و میبایست این زلزله که علاوه بر از بین رفتن جمع کثیری از هموطنان عزیزمان گردید همچنین خسارات مالی فراوانی برجایی گذاشت دستاوردش رفع عیوب در ساخت و سازها و اصلاح روند فعلی در عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی متولی امر ساخت وساز گردد.

وی به مهندسین تأکید کرد: مهندسی میبایستی با فنون گزارش نویسی فنی وحرفه ای  آشنا شوند و قبل از وقوع حادثه و پیشگیری از هر گونه اتفاقی در پروژه‌ای که در آن مسئولیت دارند، گزارش خود را به شهرداری و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و موارد عدم رعایت ایمنی را براساس آئینامه حفاظتی قانون کار به اداره کل تعاون ، کار، و رفاه اجتماعی استان قسمت بازرسی تحویل ورسید دریافت نمایند.

  شایان ذکر است، در این کارگاه تخصصی که از سوی معاونت آموزش و پذیرش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شده بود،  و به مدت ۶ ساعت به طول انجامید، شرکت کنندگان  با روش گزارش نویسی حرفه ای بصورت گام به گام در کارگاه آشنا شدند.