کد خبر: ۴۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ 14 May 2018

بازسازی بافت فرسوده، الزامی که مزمن شده است

بافت فرسوده چشم انداز نامناسبی در منظر و سیمای شهرها داشته و تهدیدی جدی نیز برای ساکنان آنها محسوب می شود اما روند بازسازی بافت فرسوده در کشور همچنان کند و لاک پشتی است.
به گزارش سازه نیوز، بافت فرسوده و پهنه های ناکارآمد شهری از مهمترین مشکلات و دغدغه های کلانشهرهاست. طبق آمار مستند حدود 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سطح ایران وجود دارد که این پهنه ها سکونتگاه یک سوم جمعیت کشور است.
این جمعیت علاوه بر محدودیت در برخورداری از امکانات رفاهی، به دلیل ساختار فرسوده و ناایمن در معرض انواع تهدیدها و آسیب ها به خصوص در مواقع زلزله و بلایای طبیعی قرار دارند.
خراسان رضوی نیز با حدود شش میلون و 400 هزار نفر جمعیت دارای پنج هزار و 600 هکتار پهنه ناکارآمد شهری و بافت فرسوده است. در این میان کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد با سه هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارای مسکن ناکارآمد شهری وضعیتی بدتر از تهران دارد.
همواره در دوره های مختلف بر شتاب روند نوسازی این بافت ها تاکید شد اما در عمل اقدام خاصی صورت نگرفته و طرحهای نوسازی با حرکت کند روبرو است. اما شتاب گرفتن این طرحها از اولویت ها و دغدغه های دولت تدبیر و امید است بطوری که رئیس جمهوری در سفر اخیر به خراسان رضوی بر روند بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده در این استان تاکید و بیان کرد: این مسیر در مشهد نیز باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند و دولت نیز در این زمینه کمک می کند.

* بازسازی 19 هزار واحد شهری و روستایی
استاندار خراسان رضوی روز دوشنبه در خصوص طرح های نوسازی بافت فرسوده به خبرنگار ایرنا گفت: طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهری اسفند پارسال به صورت سراسری در کشورکلید خورد و با دستور و تاکید رئیس جمهوری امسال نیز با جدیت دنبال می شود.
علیرضا رشیدیان افزود: بر این مبنا بازسازی 10 هزار واحد فرسوده در بافت مرکزی و حاشیه شهر مشهد برنامه ریزی شده است. همچنین تلاش می شود از این ظرفیت برای بازسازی و بهسازی بافت های غیرمستحکم روستایی نیز بهره گرفته شود و در این راستا 9 هزار واحد مسکن روستایی هم در طرح دیده شده است.
وی ادامه داد: 60 درصد وسعت خراسان رضوی در مناطق زلزله خیز قرار دارد و همچنین پنج هزار و 600 هکتار پهنه ناکارآمد شهری و بافت فرسوده در این استان وجود دارد که باید بازسازی آنها مورد توجه باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: با مشارکت شهروندان بافت های فرسوده به بافت های کارآمد و مناسب از نظر مقاومت در مقابل آسیب های طبیعی، حوادث و همچنین دسترسی به خدمات شهری و متناسب با فرهنگ اجتماعی و شهری تبدیل خواهند شد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت اشتغال و 260 هزار بیکار در خراسان رضوی این ظرفیت و امکان فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد و توسعه اشتغال است و می توان با تحقق و اجرای طرح در سطح شهرها و روستاها جمعیت قابل توجهی از نیروهای جوان را شاغل نمود.

* نوسازی بافت‌ فرسوده نیازمند حمایت ویژه
شهردار مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نوسازی بافت‌ فرسوده نیازمند حمایت ویژه دولت و کاهش دیوانسالاری اداری در تامین منابع مالی است. نوسازی بافت‌ فرسوده جز با تسهیلگری از سوی دولت و استفاده از ظرفیت شهرداری ها امکانپذیر نیست.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: شهر مشهد سه هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارای مسکن ناکارآمد شهری را در خود جای داده و حدود 40 درصد جمعیت این کلانشهر در همین بافت سکونت دارند.
وی ادامه داد: شهرداری ها ظرفیت های بسیاری دارند که اگر دولت در کنار این ظرفیت ها قرار گیرد اتفاقات بزرگی در مقوله نوسازی بافت های فرسوده رقم می خورد.
شهردار مشهد بر مشارکت مردم در اجرای طرح بازسازی بافت های فرسوده نیز تاکید و بیان کرد: این مهم از برنامه های اولویت دار شهرداری است و امیدواریم در طول این دوره مدیریت شهری مشهد اقدامات خوبی در این خصوص انجام شود.
وی بر شتاب در روند نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) نیز تاکید و ابراز امیدواری کرد: با تعامل و همراهی دستگاه های مرتبط مشهد در مسیر بازسازی و نوسازی بافت‌ فرسوده از پیشرفته ‌ترین شهرهای کشور باشد.

* پیشرفت 45 درصدی بازسازی بافت فرسوده ثامن
شهردار منطقه ثامن مشهد(پیرامون حرم مطهر رضوی) نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کلانشهر مشهد را پذیرای 27 میلیون زائر و مسافر در سال ذکر و بیان کرد: شتاب روند نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر با جذب منابع خصوصی ضروری و از اولویت ها است.
سیدمصطفی نعمتی افزود: طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن از حدود 22 سال پیش آغاز شده و هم اکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رویکرد شورای شهر مشهد برای پیشبرد این طرح رویکرد مشارکتی و تعامل با کسبه و ساکنان منطقه است. وی ادامه داد: هم اکنون 14 هزار نفر در این منطقه سکونت دارند ولی در طرح بازسازی این تعداد تا 51 هزار نفر پیش بینی شده است.
شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: تاکنون افزون بر 73 هزار میلیارد ریال برای نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) در این منطقه هزینه شده که 29 هزار میلیارد ریال آن هزینه تامین فضای پروژه های عمومی طرح نوسازی بافت فرسوده بوده است.
وی پیشرفت کنونی اجرای نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) را 45 درصد اعلام و بیان کرد: 30 هزار میلیارد ریال پروژه دیگر باید در این بافت اجرا شود و تاکنون 53 پروژه انتفاعی آن اجرا شده است.
وی گفت: اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی از سال 1371 در محدوده ای به وسعت 310 هکتار آغاز شده است.



منبع: ایرنا
برچسب ها: بافت فرسوده