کد خبر: ۴۱۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ 17 May 2018

معماری هنر ساختن است

همایش روز معمار در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار شد.
به گزارش سازه نیوز، در این همایش محمدرضا طالب‌زاده، نایب رییس نظام مهندسی خوزستان، در خصوص نقش اصلی معماران بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به عنوان بزرگترین NGO تخصصی و حرفه ای با بیش از ۱۸ هزار عضو در ۷ رشته مکانیک، عمران، معماری، برق، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری فعالیت دارد و به عنوان بازوی حرفه ای می تواند نقش بسزایی در عرصه ساخت و ساز داشته باشد.

وی ادامه داد: این سازمان دارای دو هزار و ۱۷۵ عضو در رشته معماری است که ۶۹۲ نفر دارای پروانه اشتغال هستند همچنین ۷۴ عضو دارای پروانه در رشته شهرسازی دارد، اگر مقایسه ای بین این آمار و نسبت کل اعضا داشته باشیم خواهیم دید که ۱۰ درصد از اعضای نظام مهندسی ساختمان خوزستان در رشته معماری فعالیت دارند که برای ۹۰ درصد رشته های دیگر بسترسازی می کنند.

طالب زاده با بیان اینکه هرمالک و سازنده ای ابتدا باید از درگاه معماری وارد شود تصریح کرد: معمار هنر، خلاقیت و خواست مردم را در نقشه های ساختمانی به اجرا می گذارد.

وی عومال تاثیرگذار بر  صنعت ساختمان را با بعنوان یک مثلث در نظر گرفت و گفت: قطب اول این مثلث ارگان‌های دولتی و خصوصی، قطب دوم سازندگان و پیمانکاران، قطب سوم سرمایه‌گذاران و سهامداران هستند که فرآیند هر سه قطب در هر زمینه‌ای خروجی آن خدمت‌رسانی به مردم است و باید به گونه‌ای عمل کنند که با یکدیگر در تعامل باشند و ساختمان ارایه شده به مردم دارای محیطی آرامش بخش باشد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان  با بیان این که تنها تعریفی که از معماری می‌توان کرد این است که معماری طراحی و تولید یک بنا است ولی با توجه به دیدگاه نوین اظهار کرد: معماری هنر ساختن است و فضایی که از نظر کیفیت به دور از هر گونه ایرادی باشد دارای فضایی پویا و خوانا است که این هنر یک معمار است.

لزوم شناخت دقیق تاریخ معماری


دکتر سیروس باور، عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران، نیز در خصوص برنامه آموزشی دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: عامل اصلی دسترسی به معماری ایجاد فضا است و همچنین عامل اصلی طراحی معماری آموزش دانشگاهی است. برنامه هر دانشگاهی در زمینه‌های مختلف باید از شناخت تاریخی برخوردار باشد. در واقع ابتدا باید تاریخ را بشناسیم.

باور یادآوری کرد تاریخ هر دوره نشات گرفته از تاریخ دوره سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معماری است زیرا تاریخ معماری زیرمجموعه تاریخ اجتماعی و سیاسی است. به همین دلیل برای شناخت دقیق تاریخ معماری ضرورت دارد ابتدا تاریخ اجتماعی و سیاسی هر دوره را بشناسیم.

وی با اشاره به نبود آشنایی معماران جدید با تاریخ معماری اظهار داشت: اگر معماران این دوره تاریخ معماری کشور خود را ندانند معماری به صورت التقاطی می‌شود. یعنی هر معمار به صورت جداگانه و مطابق میل خود بنایی را طراحی و احداث می‌کند.

عضو هیات امنای انجمن مفاخر معماری ایران افزود: این موضوع که دانشجویان معماری ایران از وجود معماران بزرگ دوره معاصر بی‌اطلاع‌اند و آنها را نمی‌شناسند نشات گرفته از ضعف بیان تاریخ معماری در دانشگاه‌ها است.

باور تاکید کرد: از دانشجوها می‌خواهم که بینش داشته باشند. یعنی بینش آنها در یک محدوده خلاصه نشود و البته فقط جهان بینی کافه نیست بلکه باید به جهان بینی عمل کنند.

نبود هنر معماری در کلانشهر اهواز


همچنین علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، با اشاره به نبود هنر معماری در کلانشهر اهواز یادآور شد: اهواز یکی از بزرگترین کلانشهرهای ایران است؛ کلانشهری که از هنر کمتری برخوردار است.

ایزدی گفت: اهواز نیازمند معماران جوانی است که هویت هنر معماری و میراث فرهنگی فراموش شده شهر را مجددا زنده کنند و روحی دوباره به اهواز بدهند.

وقتی معماری می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند


دکتر محسن وفامهر، استاد تکنولوژی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران، نیز در زمینه تکنولوژی عرصه معماری ایران در ۱۰۰ سال آینده بیان کرد: در ایران روبوتی طراحی شده که ساختار انسانی دارد و مردم در ۱۰۰ سال آینده از این روبوت استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به آلودگی هوا گفت: در شهرهایی مانند تهران و اهواز که آلودگی هوای بالایی دارند نیازمند بازبینی در اصول و مبانی معماری و شهرسازی هستیم. در این زمینه برای پایین آوردن سطح آلودگی نیازمند تجزیه و تحلیل‌هایی هستیم که نتیجه آنها استفاده از انرژی الکترو مغناطیسی است. این نیرو می‌تواند مورد نیاز در برق، مکانیزاسیون و همچنین حرکت خودرو باشد.

وفامهر با اشاره به موضوع ترافیک حاکم در کلانشهرهای ایران تصریح کرد: این موضوع که باعث آلودگی بیش از حد کلانشهرها و دیگر شهرهای کوچک شده به راحتی قابل حل نیست. بنابراین به جای کم کردن تعداد وسایل نقلیه می‌توان از خودروهای کاملا برقی که نیرو و انرژی آنها از انرژی خورشید است بهره گرفت. سیستم الکترو مغناطیس نیز می‌تواند ترمز ایستگاه باشد.

استاد تکنولوژی معماری دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: نکته درخور توجه در این گونه خودرو این است که این خودرو بدون راننده است و مسافر با زدن یک دکمه و دادن مسیر می‌تواند به راحتی به مقصد خود برسد. ضمن این که این خودرو هیچ گونه آلودگی صوتی و هوایی تولید نمی‌کند.

معماری هنر تولید فضای زیست انسان است


فرامرز تطهیری مقدم، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، نیز در این آیین اظهار کرد: اگر می خواهیم روز معمار را بزرگ بداریم و نقش معماران بهتر بشناسیم نیاز به آموزش آگاهانه تر داریم.

وی ادامه داد: معماری هنر تولید فضای زیست انسان است، یک معمار باید جامعه، هنر و تاریخ را به خوبی بشناسد این معمار می تواند ابتدای همه پروژه ها و درگاه همه ساخت های شهری باشد.

تحصیل ۷۰۰ دانشجوی معماری در موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان


در ادامه نوید سیاه پلو، معاون آموزشی موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان، گفت: موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی نزدیک به ۴ هزار دانشجو در گروه های مختلف دارد که یکی از این رشته معماری است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۷۰۰ دانشجوی معماری در این موسسه مشغول به تحصیل هستند که ۷۰ نفر از ان دانشجویان در مقطع ارشد مشغول به تحصیل هستند.

سیاه پلو خاطر نشان کرد: موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان زمینه های لازم را برای تبدیل شدن به اولین دانشگاه غیرانتفاعی وابسته به جهاد دانشگاهی را با عنوان دانشگاه علم و فناوری دارد.

وی تصریح کرد: در این موسسه اصلی ترین راهبرد و سیاست اصلی ما نگاه ویژه به بحث کیفیت است و مثل برخی از دانشگاه ها به دنبال افزایش کمیت نیستیم.

در پایان این آیین از اساتید، عوامل اجرایی و رئیس خدمات اجتماعی ملی حفاری تقدیر شد.



برچسب ها: معماری