کد خبر: ۴۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

6 میلیون نهال در کانون های ریزگرد خوزستان در انتظار یک قطره آب

پروژه نهال کاری یعنی تنها امید خوزستانی‌ها برای بهبود وضعیت گردوخاک امروز در عطش یک قطره آب می‌سوزد.
6روزهای اول کسی او را جدی نمی‌گرفت اما با گذشت زمان دوزاری‌ها افتاد که امکان نادیده گرفتن و آسان از کنار او گذشتن وجود ندارد "گردوخاک" با تمام قوا آمده بود تا لبخند را از روی لب همیشه خندان خوزستانی‌ها برباید.
 
وقتی که خیمه سنگین گردوخاک، زندگی خوزستانی‌ها را به پل برد و به اعتقاد خیلی‌ها زندگی در خوزستان را ضربه فنی کرد همه شروع کردند به دنبال مقصر گشتن تا آنجا که ابتکار رئیس سابق محیط زیست کشور انگشت اتهام را به سوی داعش گرفت و آنها را عامل گردوخاک خوزستان معرفی کرد. ابتکار معتقد بود کانون گردوخاک در عراق است و چون داعشی‌ها آنجا هستند پس نمی‌شود کاری کرد! و به همین راحتی مسئله را حل کرد.
 
اما سال‌ها بعد حرف‌های جدیدی از علت گردوخاک در خوزستان به گوش رسید که با واقعیت سازگاری بیشتری داشت مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اعلام کرده بود که "بزرگ‌ترین کانون ریزگرد خوزستان در جنوب شرق اهواز قرار دارد" و این یعنی خاک بر دوش است و ما گرد جهان می‌چرخیم.
 
با پیدا شدن  ۳۵۰ هزار هکتار کانون خاکی که خانم ابتکار پیش‌ازاین ندیده بود و یا نمی‌خواست ببیند یکی از  فرزندان شوم انتقال آب خوزستان به سایر استان‌ها بیخ گوش اهوازی‌ها دیده شد.امیدها برای بهبود بیمار رو به موت بیشتر شد و پزشکان درمان اصلی را "نهال‌کاری" تشخیص دادند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در همین رابطه اعلام کرد "نهال‌کاری این کانون‌ها 5 سال زمان می‌برد و بعد از 3 سال می‌شود نتیجه را دید" حالا فارغ از اینکه آیا این خاک هر روزه اجازه می‌هد خوزستانی‌ها 8 سال دیگر را ببینند یا نه. اما باز جای شکرش باقی بود چون قرار بود کاری بشود.
 
این وسط مثل همیشه سپاه و بسیج به داد دولتی‌ها رسیدند و به درخواست آنها برای کمک در کانون‌های بحرانی گردوخاک حضور یافتند و آن‌گونه که معاون هماهنگ‌کننده سپاه ولی‌عصر خوزستان به خبرنگار فارس گفت تا اسفند 96 بیش از 4 هزار هکتار از این اراضی را نهال‌کاری کردند.
 
اما هر چند نهال‌کاری مهم بود و مهم است اما از آن مهم‌تر تأمین آب این پروژه بود وزیر جهاد کشاورزی در همین رابطه چند باری به‌جای رئیس‌جمهور به خوزستان آمد و در نهایت خبر از احداث کانال آب‌رسان به عرصه‌های فوق بحرانی داد و تأکید کرد «حله».
 
وی در بهمن 96 اعلام کرد فردا یا پس‌فردا آب به نهال‌ها خواهد رسید اما ظاهراً این فردا و پس‌فردای آقای وزیر هنوز سر نرسیده است چراکه همین امروز قائم‌مقام  اداره کل منابع طبیعی خوزستان حرف‌های نگران‌کننده‌ای را به زبان آورد او همین امروز تأکید کرد بیش از 6 میلیون اصله نهال در کانون‌های ریزگرد کشت شده اما با گذشت بیش از 15 ماه از کشت نهال‌ها هنوز مسئله تخصیص آب تعیین تکلیف نشده است.
 
طبق گفته‌های رئیس زاده هنوز بخش ابتدایی و انتهایی کانال  47 کیلومتری مهندس پور شریفی که قرار بود آب این پروژه را تأمین کند ناتمام مانده است پروژه‌ای که مجری آن شرکت جهاد نصر بود.
 
آیا آب به  6 میلیون نهالی که کاشته شده است خواهد رسید؟ آیا سایه شوم خاک از سر زندگی 5-6 میلیون خوزستانی برداشته خواهد شد؟ آیا دولت می‌تواند مچ گردوخاک را بخواباند؟ آیا کسی به داد خوزستان می‌رسد؟
منبع: فارس