کد خبر: ۴۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ 02 June 2018

مسکنی که قرار بود مهر بیاورد

پرونده مسکن مهر که قرار بود در ­۲ سال متقاضیان را صاحب خانه کند، آه متقاضیان را در آورد.
به گزارش سازه نیوز، بیش از یک دهه گذشته بازار مسکن به شدت رونق گرفت، ساخت و سازها افزایش یافت و عرضه بیش از تقاضا بود. بر اساس اعلام مرکز آمار در سالهای بین 84-91 متوسط قیمت مسکن در کشور افزایش بیش از 50 درصدی داشت این در حالی بود که دولت وقت، طرح مسکنی برای اقشار کم درآمد را ارایه کرد و تسهیلات مسکن را به 30 میلیون تومان رساند و بازار خرید و فروش داغ داغ شد.
در کنار ورود دلالان به این بازار، افرادی که 4 شرط (متقاضی و افراد تحت تکفل فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی ،استفاده نکردن از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی ،سابقه 5 سال سکونت در شهر مادر) را داشتند برای ثبت نام اقدام کردند این طرح در همه­ کشور برای کاهش هزینه تمام شده مسکن­ با طرح زمین رایگان در بیش از هزار و صد شهر اجرا شد.
به عقیده کارشناسان طرحی که بدلیل شتابزدگی جا نمایی درستی صورت نگرفت و هزینه های زیادی را برای دولت داشت با توجه به اینکه از نظر مسئولان دولت یازدهم این طرح اشتباه بود.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بارها در اظهار نظری تاسف آور اظهار داشت: مسکن مهر، طرح مزخرفی است و آن را یک ضرر ملی برای کشور دانست.
اما دولت ­با همه نقدهایی که به این ­سیاست ­مسکنی دولت قبل داشت موظف شد تا این طرح را به پایان برساند و پولهای زیادی خرج مسکن مهر شد. حجم انبوهی از تسهیلات به مسکن مهر داده شد و این طرح که قرار بود در­2 سال مردم را خانه دار کند همچنان در گیر و دار مشکلات زیربنایی و روبنایی است .
با وجود آن که قرار بود طرح مسکن مهر در سال 1396 به اتمام برسد، پایین بودن سرعت ارایه خدمات،­ این طرح را به سال 1397 کشاند و البته­ تکمیل واحدهای رها شده به سال 98 هم کشیده خواهد شد.­ با توجه به اینکه در اکثر شهرهای کشور مسکن مهر به پایان رسیده است اما­ در شهر تهران 2 سایت بزرگ مسکن مهر همچنان بحث های را با خود یدک می کشد پرند با 95 هزار واحد مسکن مهر­، پایتخت مسکن مهر کشور و پردیس با 83 هزار واحد.
مسکن مهر پردیس با وجود اینکه متقاضی زیادی دارد و با توجه به تزریق اعتبار، هنوز فاصله زیادی تا ­بسته شدن پرونده خود دارد اما پرند 7 هزار واحد آن همچنان بدون متقاضی و ساخته و نیمه ساخته رها شده است.
واحدهای فاقد متقاضی در بسیاری از شهرها رها شده باقی ماند و سرمایه هایی که همچنان در حال خاک خوردن است.
نبود امکانات زیربنایی و روبنایی برای زندگی، دور بودن از شهرهای مادر،­ ­باعث شده تا این واحدها مورد استقبال قرار نگیرد.
مسکن مهر پردیس دیرتر از سایر شهرها شروع به ساخت و ساز کرد و پیشرفت آن نسبت به سایر شهرها کندتر است و وعده وعیدهای پی در پی مسولان باعث بی اعتمادی مردم شده است و برخی از افراد همچنان در بلاتکلیفی باقی ماندند و با توجه به وعده پایان مسکن مهر تا سال 97 بسیاری از متقاضیان بعد 6 سال، ­هنوز انتخاب واحد نکردند و همچنان سردرگم هستند و با وجود تکمیل اورده خود همچنان بلاتکلیف هستند و راه به جایی نمی برند.
علاوه بر ­ساخت واحدهای مسکن مهر، آماده سازی، خدمات زیربنایی و روبنایی و تحویل واحدها به صورت محله محور، ­از جمله وعده های مسئولان برای افتتاح واحدها است.
امیداست امسال وعده بسته شدن پرونده مسکن مهر که بیش از 10 سال است بی مهری به متقاضیان می کند تحقق یابد.