کد خبر: ۴۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ 03 September 2018

گرانی مَسکن درد بی مُسَکن

بازار مسکن به عنوان یک دارایی ثابت همواره برای حفظ ارزش پول، کالای مناسبی است،اما موضوع این است که در صورت جهش قیمت مسکن، پیدا کردن مشتری برای آن تا چند سال بسیار سخت خواهد بود؛ هرچند که در شرایط فعلی کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در این بازار است.
به گزارش سازه نیوز، آنچه از شواهد امر پیداست اینگونست که بازار مسکن به فاصله زمان کوتاه از افزایش قیمت ارز تاثیر گرفته و دچار تغییرات قابل ملاحظه ای شده و خود را با شرایط نرخ ارز وفق می دهد. هرچند برخی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند افزایش قیمت ها بعضاً کاذب است و مالکان به امید گران تر شدن املاک خود، فعلا فروش مسکن را متوقف کرده اند اما از سوی دیگر سازندگان پروژه های ساختمانی عنوان می کنند با گران شدن دلار و افزایش قیمت مصالح، افزایش قیمت تمام شده مسکن طبیعی بوده و شاید اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، سرمایه گذاران پروژه های ساختمانی رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن نداشته باشند و ساخت و سازها به مراتب کاهش یابد.

بازار مسکن به عنوان یک دارایی ثابت همواره برای حفظ ارزش پول، کالای مناسبی است، اما موضوع این است که در صورت جهش قیمت مسکن، پیدا کردن مشتری برای آن تا چند سال بسیار سخت خواهد بود؛ هرچند که در شرایط فعلی بازار مسکن، هم اکنون کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در این بازار است، بنابراین انتظار می رود در سال جاری که قیمت دلار روند صعودی به خود گرفته، تقاضای سرمایه گذاری در بخش مسکن به شدت افت کند و همچنین با توجه به رشد احتمالی قیمت مسکن، تقاضای مصرفی نیز کاهش یابد.

ابراهیم باغچقی، شهروند بجنوردی که برای اجاره مسکن به یکی از بنگاه های معاملات مسکن مراجعه کرده، می گوید: قیمت اجاره مسکن به شدت بالارفته و من به عنوان سرپرست خانواده پنج نفری که دارای شغل اداری هستم، توان پرداخت آن را ندارم از طرفی با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس و ثبت نام ها، باید هرچه سریع تر منزل مناسبی تهیه کنم.خانم میانسال دیگری که قصد اجاره مسکن داشت بدون ذکر نام خود می گوید: صاحبان املاک و واحدهای مسکونی به بهانه افزایش تورم و بالا رفتن نرخ دلار، کرایه‌ ها را بالا برده ‌اند و با توجه به اینکه من دو سال در منطقه فرودگاه مستأجر بودم ولی الان صاحبخانه 400 هزار تومان به مبلغ کرایه اضافه کرده و من مجبورم تغییر مکان داده و خانه قیمت مناسب تر دیگری را اجاره کنم.

آقای صبوری دیگر شهروند بجنوردی است که می گوید: اسفندماه قصد خرید خانه در یکی از مجتمع های مسکونی به مبلغ 130 میلیون تومان را داشتم که به دلیل کمبود مبلغ 30 میلیون تومان این خرید به تعویق افتاد و حالا که این مبلغ را با وام و قسط جور کرده ام همان خانه 170 میلیون تومان شده یعنی در عرض 6 ماه مبلغ 40 میلیون تومان به قیمت آن افزوده شده است.

جلیل محمدزاده، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بجنورد هم در خصوص وضعیت مسکن  می گوید: افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین آهن و میلگرد در واقع باعث افزایش بی رویه قیمت مسکن شده و همین افزایش قیمت ها هم مردم و هم سازندگان مسکن را دچار استرس کرده است.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر فروش مسکن در بنگاه ها به شدت کاهش یافته است، می افزاید: فروشندگان و مالکان به دلیل عدم ثبات بازار از فروش املاک خود خودداری می کنند چراکه امید دارند قیمت ها در ماه های آتی افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

محمدزاده در پاسخ به این سوال که  اتحادیه چه نقشی در حوزه نظارت بر قیمت بازار مسکن دارد، پاسخ می دهد: اتحادیه صنف مشاوران املاک صرفا فعالیت های خدماتی انجام می دهد و حتی طبق قانون ما حق ارزیابی و کارشناسی بخش مسکن را هم نداریم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بجنورد با بیان اینکه اداره مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولیان مسکن شهری و روستایی بهتر می توانند در این حوزه نظارت داشته باشند، می گوید: از آنجایی که در حوزه ساخت و ساز مسکن دو مولفه مصالح ساختمانی و همچنین آهن و میلگرد مهم است و نوسان قیمت ها بر روی این دو مولفه در رکود و رونق بازار مسکن بسیار تأثیرگذار است، اگر دستگاه های متولی، بحث سهمیه گذاری آهن و مصالح را همچون گذشته احیاء و مدیریت کنند، نه تنها شاهد رشد کاذب قیمت ها نخواهیم بود بلکه دست دلالان مسکن هم از بازار کوتاه می شود.

وی با بیان اینکه هرچند قیمت مصالح دوبرابر افزایش یافته و قیمت آهن 100درصد افزایش یافته اما قیمت مسکن افزایش 50 درصدی داشته و اگر وضعیت اینگونه تداوم یابد، باید انتظار افزایش بیش از این قیمت مسکن را هم داشت.

محمدزاده همچنین با اشاره به اینکه، رهن و اجاره مسکن هم از افزایش قیمت ها بی نصیب نمانده و متاسفانه شاهد افزایش قیمت ها در حواشی شهر هستیم، بیان می کند: در حواشی شهر اجاره بها تا 30 درصد و خرید و فروش هم تا 60 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.

مهندس سید داود دانشمند، سرپرست اداره روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان شمالی هم  با بیان اینکه تعهدات ما در حوزه مسکن فقط مسکن مهر است، می گوید: از ابتدای اجرای این طرح سهمیه ساخت 26 هزار واحد مسکونی مسکن مهر به استان ما واگذار شد.

وی با اشاره به اینکه در گرامیداشت هفته دولت امسال چهارهزارو 679 واحد مسکن مهر در شهرستان های استان به بهره برداری می رسد، بیان می کند: با افتتاح این تعداد واحد مسکونی، چهارهزارو 26 واحد مسکن مهر دیگر باقی می ماند که در حال حاضر حدود 50 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دانشمند البته عنوان می کند که در شرایط کنونی نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از پروژه های باقی مانده مسکن مهر اعلام کرد.

امین شکیبا، یکی از سازندگان مجتمع های مسکونی در مرکز خراسان شمالی است که در خصوص وضعیت ساخت مسکن به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: در حال حاضر مشکل اصلی برای ساخت و ساز، گرانی مصالح ساختمانی و اجناس وارداتی از جمله سقف کاذب و حتی میخ است که روز به روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش نرخ دلار قیمت بسیاری از اجناس بالا رفته و عدم ثبات نرخ ارز، کار ساخت و ساز را برای ما مشکل کرده است، می افزاید: قراردادهایی که ما از ابتدای سال داشته ایم تاکنون بیش از 50 درصد افزایش یافته که برای جبران این افزایش قیمت یا باید ما به عنوان سازنده ضرر کنیم و یا باید کم فروشی کنیم.

مصطفی قلی خسروی، نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور و رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم اردیبهشت ماه جاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اثرگذاری خروج از برجام در بازار مسکن، اظهارداشت: چندین سال است که بازارهای ایران با این رویدادها مواجه هستند و این رویداد اخیر هم در ابتدا به بازار مسکن شوک وارد خواهد کرد اما به طور مستقیم نمی‌تواند تاثیری بر این بازار داشته باشد.

وی با اشاره به تجربه بازار، قبل از صدور قطعنامه 598 خاطرنشان کرد: در آن سال هم قبل از صدور قطعنامه 598 مردم بر روی برخی از بازارها سرمایه گذاری کرده بودند و پیش بینی گرانی در بازارها را داشتند اما پس از صدور این قطعنامه شاهد کاهش قیمت در بازار شدیم و بسیاری از مردم خسارت‌های قابل توجهی را متحمل شدند.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور و رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: شتابزدگی مردم باعث ضرر و زیان خواهد شد.

خسروی با تاکید بر اینکه باید از مرحله گذر کرد، گفت: مردم عجولانه وارد بازار نشوند چراکه همین شتابزدگی مردم عامل افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

وی افزود: دولت‌مردان کشور در تلاش هستند که آرامش و ثبات به اقتصاد و بازارها برگردد و مردم هم باید با تصمیمات منطقی دربازارها و پرهیز از رفتارهای عجولانه به دولت کمک کنند.

مهندس علی فخرانی، کارشناس عمران و دکترای جغرافیای شهری هم در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان می‌گوید: در چند سال اخیر سیاست کلی دولت، مداخله نکردن در بازار تولید و عرضه مسکن بوده است که مداخله اندک دولت در بازار مسکن معطوف به بازآفرینی شهری در بافت های کهن شهرهاست که پس از چند سال بحث و بررسی و برنامه ریزی برای تولید 760 واحد مسکونی در سطح کشور در دست اقدام است که 22 درصد آن یعنی  171 واحد مسکونی در بجنورد خواهد بود.

وی ادامه می دهد: از جمله دیگر مداخلات دولت در بازار مسکن، پرداخت 33 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن است که به مشمولان پرداخت شده است.

مهندس فخرانی با بیان اینکه بحث مسکن اجتماعی و صندوق های زمین و ساختمان که قبلا به عنوان رویکردهای جدید دولت مطرح بود؛ عملیاتی نشد، می افزاید: حجم اندک مداخلات دولت در بازار مسکن هم نتوانست تاثیر چندانی در رونق گرفتن بازار مسکن داشته باشد.

وی اظهار می کند: از طرف دیگر در تحلیل بازار چند سال گذشته مسکن با عنایت به شاخص «نرخ تورم عمومی»، «نرخ رشد اقتصادی» و «نرخ سود بانکی» بخش خصوصی و عمومی هم در رکود بازار مسکن نقش داشته اند به طوری که کاهش چشمگیر صدور پروانه ساختمانی و پایان کار واحدهای مسکونی در شهرداری ها قابل مشاهده است یعنی اینکه جریان سرمایه با رویکرد عدم مداخله دولت در بازار مسکن و عدم تمایل بخش خصوصی در تولید مسکن تغییر جهت داده و در بازارهای غیرمولد، جولان می دهد.

این کارشناس عمران ادامه می دهد: رکود معنی دار بازار مسکن در چند سال اخیر، هم اینک تقاضای واحدهای مسکونی مصرفی ارزان قیمت و کوچک متراژ را تشدید کرده است.

وی می گوید: سوا از متغیرهای درونی از جمله دولت و بخش خصوصی، متغیرهای بیرونی از جمله تحولات اخیر بین المللی در نرخ ارز هم در بازار چند وجهی مسکن، نقش داشته به طوری که مصالح و تجهیزات ساختمانی ارز بَر، به شدت شاهد افزایش قیمت بوده و تاکنون به تعادل نرسیده است.

مهندس فخرانی بیان می کند: قیمت حبابی زمین هم در بازار به نفع رکود بیشتر گام برداشته و روشن است که رکود عمیق حاکم بر بازار مسکن سوداگری در بازار را کاهش داده و فعالان بازار مسکن محافظه‌کارانه و محتاطانه عمل می‌کنند.

وی تصریح می کند: به هر حال با توجه به شرایط حاکم بر بازار زمین و مسکن و متغیرهای کلان اقتصادی به نظر می‌رسد رکود چند ساله بازار مسکن ادامه خواهد داشت و با عنایت به کمبود عرضه مسکن به ویژه مسکن ارزان قیمت و سطح پایین درآمدی غالب خانوار‌ها، بازار اجاره مسکن بر خلاف بازار تولید مسکن، رونق بیشتری خواهد گرفت./ منبع: شبستان