کد خبر: ۴۳۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ 22 September 2018

تب بالای خرید ملک در کشورهای دیگر اقتصاد کشور را فلج می کند

اولین و مهم ترین دلیل را می توان در نبود صندوق سرمایه گذاری و یا جای خالی سیاست های سرمایه گذاری در داخل کشور عنوان کرد چرا که متاسفانه در سایه عدم وجود این مهم امروزه شاهد خروج سیل عظیمی از سرمایه ها از کشور هستیم که ادامه این روند شوک بسیار بزرگی را می تواند بر اقتصاد کشور وارد سازد.
به گزارش سازه نیوز، طبق آمار منتشر شده این روز ها تب خرید ملک در کشورهای همسایه بسیار زیاد شده  اما این در حالی است که تعداد معاملات مسکن در ایران در بسیاری از مناطق نزدیک به صفر رسیده است، چرا که قیمت مسکن در ایران با کشورهای دیگر فرق چندانی ندارد.

گفتنی است مهم ترین دلیل افزایش خریداران مسکن در کشورهای چون ترکیه و یا گرجستان را می توان در آگهی و تبلیغات پر زرق و برق و لوکس آن ها جستجو کرد، جالب است بدانیم که تبلیغات خرید خانه در کشورهای دیگر به قدری اغوا کننده است که وسوسه خرید آن را در سر هر بیننده ای می اندازد.

مزایای دیگر خرید ملک در کشورهای همسایه را می توان از مهم ترین دلایل اشتیاق مردم برای خرید واحدهای مسکونی عنوان کرد چرا که کشورهای چون ترکیه و یا گرجستان خرید ملک را پیش شرط اخذ اقامت در آن کشور می دانند از این رو مردم برای گرفتن اقامت نیز به هر طریقی اقدام به خرید ملک می کنند. اما لازم به ذکر است که خرید هر خانه ای نمی تواند تضمین کننده اخذ اقامت باشد، چرا که به عنوان مثال در گرجستان لازمه اخذ اقامت یک ساله خرید خانه با قیمت بیش از ۳۵ هزار دلار می باشد که سرمایه گذاری این رقم در ایران می تواند کمک شایانی به اقتصاد نابسامان کند.

آنچه مسلم است دلایل متعددی را می توان برای افزایش میزان خرید ملک در کشورهای همسایه عنوان کرد.

اولین و مهم ترین دلیل را می توان در نبود صندوق سرمایه گذاری و یا جای خالی سیاست های سرمایه گذاری در داخل کشور عنوان کرد چرا که متاسفانه در سایه عدم وجود این مهم امروزه شاهد خروج سیل عظیمی از سرمایه ها از کشور هستیم که ادامه این روند شوک بسیار بزرگی را می تواند بر اقتصاد کشور وارد سازد.

از سوی دیگر نوسانات شدید اقتصادی را می توان از دیگر دلایل افزایش سرمایه گذاری ایرانیان در خارج از کشور عنوان کرد، به عبارت ساده تر امروزه به دلیل وجود نوسانات شدید بسیاری از افراد بازارهای اقتصادی کشور را امن و قابل اعتماد نمی دانند از این رو تمایل به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر دارند، تا شاید از این وادی بتوانند از سرمایه های خود حفاظت کنند.

افزایش بی رویه نرخ ارز و سکه نیز از دیگر دلایل خرید مسکن در کشورهای دیگر می باشد چرا که در سایه انجام این مهم سرمایه گذاری امن تری نصیب افراد می شود بنابراین تعداد افراد بیشتری به این کار روی می آورند.

دستیابی به آزادی های اجتماعی انگیزه خرید ملک در کشورهای دیگر
طبق تحقیقات به عمل آمده بسیاری از افراد تنها با آرزوی دستیابی به آزادی های اجتماعی اقدام به خرید ملک در کشورهای همسایه می کنند که این خود جای بسی تامل دارد، چرا که بیشتر افراد تنها به خاطر زندگی در شرایط متفاوت با ایران، ملکی را در کشورهای دیگر خریداری می کنند این دسته از افراد معتقد هستند زندگی بدون دخالت دیگران بسیار با ارزش می باشد و ارزش سرمایه گذاری هنگفت را نیز دارد.

شایان ذکر است بسیاری از افرادی که در کشورهای دیگر اقدام به خرید ملک می کنند، با شکست مواجه می شوند چرا که درباره قوانین حاکم در کشور مورد نظر  کوچکترین اطلاعی را ندارند که این خود می تواند به تباهی سرمایه آنها بیانجامد.

خرید ملک از واسطه ها نیز می تواند منجر به شکست شود چرا که تجربه ثابت کرده است که در بسیاری از موارد واسطه ها، خانه های اجاره ای و یا در رهن بانک را به خریداران ایرانی معرفی می کنند و پس از گذشت چند ماه بانک و یا صاحب خانه ملک را از آنها می گیرد، از این رو توصیه می شود برای خرید ملک در کشورهای دیگر با دقت بیشتری اقدام کرد.

در خاتمه باید متذکر شد که تب بالای خرید ملک در کشورهای دیگر و خروج سرمایه از ایران می تواند تبعات منفی را به بار آورد و همچنین موجب افزایش آمار بیکاری نیز شود از این رو انتظار می رود مسوولان امر نسبت به حل این معضل اقدامات و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.