کد خبر: ۴۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷ 29 September 2018

ترویج سیاست های توسعه پایدار شهری

نماینده برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران، با حضور در مراسم افتتاحیه هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن، اولویت های امسال هبیتات را اعلام کرد.
به گزارش سازه نیوز، به برنامه اسکان بشر ملل متحد، هبیتات گفته می شود. این برنامه توسط یک مرکز زیرمجموعه سازمان ملل متحد، پیگیری می شود که این مرکز در کشورهای مختلف از جمله در ایران -تهران- دفتر نمایندگی دارد.
سیامک مقدم مدیر دفتر نمایندگی هبیتات در تهران، صبح امروز با حضور در مراسم افتتاحیه هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن، اولویت های امسال هبیتات را تشریح کرد.
اولین دوشنبه ماه اکتبر، روز جهانی اسکان بشر است که به مناسبت این روز، هبیتات برنامه سالانه خود را اعلام میکند.
امسال اولین دوشنبه اکتبر، نهم مهر ماه است که به همین مناسبت، برنامه امسال هبیتات، مدیریت پسماند جامد شهری اعلام شده است.
سیامک مقدم درباره این برنامه، در هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن گفت: امسال موضوع روز اسکان بشر «مدیریت پسماند جامد شهری» تعیین شده و اتفاقا امسال مطالب متنوعی از دبیرخانه هبیتات برای گرامیداشت این روز ارایه شده است.
مدیر دفتر نمایندگی هبیتات در تهران تصریح کرد: مدیریت پسماند جامد به معنای کاهش میزان پسماندی که در شهرها تولید می شود، است و تضمین اینکه زبالههایی که در شهرها تولید می شود، به شکل مسوولانه دفع شود.
مقدم افزود: سالانه افراد، جوامع و مشاغل، نهادها،‌ بازارها و کارخانه ها انبوهی از زباله و پسماند را تولید میکنند. در جاهایی که زباله را به طور منظم جمع نمی کنند این زباله ها را در خیابان ها، جوی ها و رودخانه ها می ریزند یا در زمین های بی سامان رها می کنند و می سوزانند. این کار باعث میشود شهرها برای سکونت،‌ زشت و نازیبا و خطرآفرین شود و به آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت انسان ها بیانجامد.
مدیر دفتر نمایندگی هبیتات در ادامه سخنرانی خود در این همایش گفت: برنامه اسکان بشر ملل متحد توصیه می کند که راهکارهای مدیریت پسماند بر اساس سرمایه ها و نقاط قوت شهرها با سرمایه گذاری های کوچک بخش خصوصی،‌ طراحی و در شهرها به اجرا دربیاید.
وی با بیان اینکه دفتر جهانی هبیتات، مدیریت ضعیف پسماندهای شهری را یک تهدید برای شهرهای بزرگ می داند هشدار داد: اگر به این مسایل رسیدگی نشود دولت ها در هر سطحی از توسعه علاوه بر هزینه های هنگفت، اثرات قابل توجهی بر سلامت انسان و محیط زیست را احساس خواهند کرد. بنابراین شهرها و دولت های محلی (شهرداری ها) باید جامعه مدنی و سازمان های غیر دولتی را توانمند و با آنها کار کنند. در این میان لازم است جایگزین دیگری برای بطری های پلاستیکی و فنجان یک بار مصرف پیدا شود.
مدیر دفتر هبیتات در تهران به کاهش، استفاده دوباره و بازیافت به عنوان سه اصل راهنما در زندگی جوامع شهری تاکید کرد./منبع: هیبنا