کد خبر: ۴۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷ 10 October 2018

رانت، دستاورد موضوعات محرمانه‌ در نظام مهندسی

ضعف بازرسی در سازمان های نظام مهندسی ساختمان، موضوعی است که همواره به آن اشاره و بر ضرورت رفع آن تاکید شده است. در این راستا یکی از پیشنهادات صاحب نظران تغییر شیوه انتخاب بازرسان در سازمان های نظام مهندسی است؛
به گزارش سازه نیوز، به این صورت که بازرسان توسط اعضای هیئت مدیره انتخاب نشوند تا شک و شبهه ای در روابط خاص بین بازرسان و هیئت مدیره ها باقی نماند.همچنین راهکار دیگری که بعضا در این خصوص ارائه می شود، امکان نظارت اعضای سازمان بر عملکرد هیئت مدیره ها است تا به این ترتیب اعضای هیئت مدیره اهتمام بیشتری نسبت به انجام وظایف قانونی و حرفه ای خود از خود نشان دهند.

در همین رابطه عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه از لحاظ قانونی هیئت مدیره‌ها به طور مستمر باید به بازرسین که نماینده اعضای سازمان هستند، پاسخگو باشند.

مجید جی‌افرام همچنین با اشاره به ضرورت ارتباط هیئت مدیره‌ها با بازرسان، تصریح کرد: در صورتی که این ارتباط وجود داشته باشند و هیئت مدیره ها ابهامات و سوالات بازرسان را جواب دهند، شفاف‌سازی در عملکرد هیئت مدیره ها حاصل می شود که یکی از الزامات در سازمان های نظام مهندسی است.

جی‌افرام با تاکید بر اینکه بازرسان، نماینده مهندسان هستند که می‌توانند به طور دائم و مستقیم بر عملکرد سازمان و هیئت مدیره نظارت داشته باشند و در قالب قانون مربوط به رسالت حرفه ای خود کار کنند، اضافه کرد: اما این مسئله نافی این نیست که هیئت مدیره‌ها پاسخگوی اعضای خود نباشند.

وی درخصوص ارزیابی خود از نظارت اعضا بر عملکرد هیئت مدیره ها گفت: طبیعتا هر عضو سازمان نظام مهندسی حق دارد که از هیئت مدیره سازمان سوال کند. کمااینکه هم اکنون نیز این سیستم ‌در سازمان نظام مهندسی استان‌ها وجود دارد. به طوری که سیستم‌هایی را طرح‌ریزی کرده‌اند و انتقادات و راهکارها را می‌گیرند و پاسخ مناسب ارائه می‌دهند.

جی ‌افرام با بیان اینکه این پاسخگویی باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: اما برای تحقق شفافیت عملکرد هیئت مدیره‌ها، شورای مرکزی و رییس سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و بازرسان بر عملکرد هیئت مدیره‌ها نظارت مستقیم دارند و این نهایت شفافیتی است که یک سیستم می‌تواند از آن برخوردار باشد.

به گفته این مسئول سازمانی، همه فهرست‌های مالی و صورت‌های مالی قبل از مجمع در رسانه‌های جمعی به نمایش گذاشته می‌شود و حتی عامه مردم می‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. در مجمع نیز همه این موارد به صورت ریز مورد محاسبه و سوال و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و از لحاظ قانونی ساختار روشن و خوبی برای نظام مهندسی طرح‌ ریزی شده است.

او همچنین عنوان کرد: هیئت مدیره‌ها به دلیل اینکه رای اعتماد مهندسان را کسب کرده‌اند، امانتدار مهندسان هستند و هر کسی که رای اعتماد جامعه مخاطب را دریافت می‌کند، وظیفه دارد که به آنها پاسخگو باشد. بنابراین هیئت مدیره‌ها برای احترام به این اعتماد همواره باید پاسخگوی اعضای سازمان باشند.

جی افرام با بیان اینکه اگر یک عضو هیئت مدیره خارج از این روند کار کند، نسبت به آن رای اعتمادی که کسب کرده، بی‌احترامی کرده و عملکرد وی قابل قبول نیست، اضافه کرد: قطعا این یک شعار نیست و در بسیاری از استان‌ها هیئت مدیره به این موضوع اعتقاد دارند و انجام می‌دهند. یعنی به همه سوالات و درخواست‌های مهندسان و راهکارهای آنها احترام می‌گذارند و بررسی می‌کنند و جواب می‌دهند.

وی در عین حال افزود: البته بعضی مواقع مشکلاتی در اجرا پیش می‌آید که ناشی از اختلاف سلیقه و اختلاف نظر است که آن هم به صورت حداقلی است. بنابراین از لحاظ شفاف‌سازی، همه ابزار و زمینه‌ها وجود دارد و انجام هم می‌شود. اگر منصفانه قضاوت کنیم در هیئت مدیره‌ها استان‌ها و در سازمان نظام مهندسی استان‌ها این مراحل انجام می‌شود.

این مسئول در حالی این موارد را مطرح می کند که از سوی دیگر برخی افراد معتقدند وابستگی بازرسان به هیئت مدیره ها منجر به ضعف بازرسی در این سازمان ها شده است.

جی‌افرام با رد این موضوع معتقد است: اصلا اینطور نیست. چون بازرسان اگرچه در وهله اول منتخب هیئت مدیره هستند، ولی درنهایت با رای مجمع انتخاب می‌شوند و تا جایی که ما به عنوان مسئولان شورای مرکزی رصد می‌کنیم، در بسیاری از مواقع اختلاف‌نظرهای جدی و اساسی و بین بازرسان و هیئت مدیره‌ها وجود دارد و این موضوع نشان می‌دهد که این مسئله اصلا فرمایشی نیست.

وی تاکید کرد: اینکه کاندیداهای بازرسی، ابتدا توسط هیئت مدیره به مجمع معرفی می‌شوند، اصلا باعث نمی‌شود که بازرسان از انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود کوتاهی کنند.

عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی درخصوص امکان اصلاح این روند در جریان اصلاح قانون اظهار داشت: با همین قانون فعلی تا جایی که عملکردها را می‌بینیم، بازرسان نظارت جدی بر عملکرد هیئت مدیره‌ها دارند. حال اگر در آینده قانون دچار تغییراتی شود، کارشناسان و صاحب نظران می‌توانند بیشتر روی این موضوع تحقیق کنند تا انتخاب بازرسان با روش مناسب تری انجام شود.

در همین حال دیگر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور شفاف‌ سازی در سازمان‌های نظام مهندسی را لازمه کار اعضای هیئت مدیره‌ دانست و تاکید کرد: عملکرد هیئت مدیره‌ها، مسائل مالی، میزان دریافت‌ها و سایر اطلاعات، همه باید روی سایت در دسترس اعضا قرار بگیرد و حتی جلساتی که موضوع محرمانه‌ای در آنها مطرح نمی شود، باید اطلاع‌ رسانی شود.

تورج ناییج ‌پور افزود: البته طبیعی است که تقریبا موضوع محرمانه‌ای در سازمان‌های نظام مهندسی وجود ندارد؛ مگر اینکه اگر وجود داشته باشد، به رانت منجر خواهد شد.

ناییج ‌پور در عین حال ادامه داد: به هر حال ممکن است هیئت مدیره‌ها یکسری گفتگوهای خصوصی داشته باشند، اما هیئت مدیره‌ها باید آنلاین باشند و مهندسان بدانند با امکاناتی که اکنون وجود دارد، اعضای هیئت مدیره چه دستور کارهایی دارند و درخصوص چه موضوعاتی صحبت و مذاکره می‌کنند و درجه اهمیتی که به امور می‌دهند چقدر است. یعنی آیا به موضوعات کلی و اساسی می‌پردازند و یا درگیر جزئیات هستند.



منبع: صما