کد خبر: ۴۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷ 21 November 2018

با جوسازی و آمار غلط به جنگ بخش مسکن نرویم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخذ مالیات از بخش مسکن، به رکود این بازار دامن می زند، گفت: تبلیغاتی در بخش مسکن درخصوص اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و تحت عنوان جلوگیری از سوداگری انجام می شود که اجرای این سیاست به رکود مسکن دامن خواهد زد.
به گزارش سازه نیوز، کمال الدین شهریاری ادامه داد: به بهانه اینکه در بازار مسکن سوداگری زیاد است، بر دریافت مالیات از خرید و فروش خانه ها و مالیات بر عایدی سرمایه از سود فروش تاکید می شود، در حالی که در شرایط کنونی این سیاست جوابگو نیست.
وی افزود: اصولا در همه جای دنیا بخشی که دچار رکود می شود، برای اینکه تحرکی در آن بخش ایجاد کنند، درصورتی که مالیاتی را برای آن بخش بسته باشند، این مالیات را کم می کنند تا مقداری تحرک در آن بخش ایجاد شود.

شهریاری ادامه داد: اما در حال حاضر در کشور ما تبلیغاتی برعلیه مسکن و اتهاماتی درخصوص سوداگری در بازار مسکن می شود که موجب رکود بیشتر و فرار سرمایه ها از این بخش خواهد شد و این سرمایه ها به بخش های دیگری مثل خرید و فروش خودرو، سکه و ارز می رود که به دنبال دریافت مالیات از آنها نیستند.

وی با بیان اینکه مسکن تنها بخشی است که بخش خصوصی در آن فعالیت می کند و سرمایه بخش خصوصی در آن درگیر است، ادامه داد: تحرک در بخش مسکن موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و فعال شدن بسیاری از صنایع می شود که این مسائل چشمگیر است و باید از آن مراقبت کنیم و نگذاریم با یکسری جوسازی ها و آمارهای غلط به جنگ بخش مسکن برویم و بگوییم که در این بخش سوداگری حرف اول را می زند.

این نماینده مجلس، راهکار خارج کردن بخش مسکن از رکود را تحریک تقاضا دانست و ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از مصالحی که در ساخت و ساز به کار می رود، ارزبری دارد، با بالارفتن قیمت ارز، قیمت تمام شده مسکن خود به خود بالا رفته و در مقابل چون قدرت خرید مردم افزایش نیافته، بنابراین تقاضا در بازار مسکن پایین آمده است.

وی افزود: برای اینکه تقاضا مقداری تحریک شود، بانک ها باید در سقف تسهیلاتی که به بخش مسکن می دهند، تجدیدنظر کنند و سقف تسهیلات را بالا ببرند تا بتوانند بخش خرید را مقداری تحریک کنند. اگر بانک ها تسهیلات بیشتر و طولانی مدت با اقساط 20 ساله و 30 ساله بازپرداخت کنند، خریداران کمتر تحت فشار خواهند بود و قدرت خرید آنها در بازار مسکن افزایش می یابد.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، در چنین شرایطی با تحریک تقاضا و افزایش سقف وام و نیز افزایش قدرت خرید مردم، متقاضیان به سمت خرید می روند و بخش مسکن تحرک پیدا می کند و از رکود خارج می شود.

شهریاری در پاسخ به اینکه آیا افزایش سقف تسهیلات منجر به گرانی مسکن نمی شود، بیان کرد: اگر سقف تسهیلات مسکن بالا برود، اما اقساط آن در بلندمدت بازپرداخت شود و نیز نرخ سود بخش مسکن در حدود 9 درصد و یا همان درصدی باشد که در حال حاضر بانک مسکن به پس اندازها پرداخت می کند، محرک خوبی در این بازار و اقتصاد کنونی ما که نرخ تورم در آن بالا است، خواهد بود.

وی در عین حال افزود: بنابراین اگر زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن طولانی تر شود و خریداران بتواند اقساط خود را پرداخت کنند، هرچند که در درازمدت، این تسهیلات با سودی که به آن تعلق می گیرد، رقم بیشتری خواهد بود و قیمت خرید را بالا می برد، اما چون بازپرداخت آن در طولانی مدت انجام می گیرد و فشاری از بابت بالا بودن نرخ اقساط به خریدار وارد نمی شود، درنهایت به نفع خریدار است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود درباره تاثیرات دور دوم تحریم ها بر بازار مسکن گفت: خوشبختانه سروصدای دور دوم تحریم ها بیشتر از آثار عملی آن بوده و اکنون شاهدیم که بعد از دور دوم تحریم ها، هم نرخ ارز پایین آمده و هم نرخ سکه و طلا کاهش پیدا کرده و این نشان می دهد آن اثر روانی که دور اول تحریم ها روی مردم گذاشت، در دور دوم مردم را تحریک نکرد تا به سمت خرید سکه و ارز بروند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون مردم تمایل به فروش سکه ها و ارزهایی دارند که در مرحله اول خریداری کرده اند و به همین دلیل بعد از مرحله دوم تحریم ها، کاهش نرخ آنها در بازار مشاهده می شود.



منبع: صما