کد خبر: ۴۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ 26 November 2018

مسیر موفقیت بانک مسکن در حوزه وصول مطالبات

رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن مسیر چگونگی موفقیت ۱۱۲ درصدی بانک مسکن در زمینه وصول نقدی مطالبات طی شش ماهه نخست امسال را تشریح کرد.
به گزارش سازه نیوز، مالک آزادیان با بیان اینکه بروز مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر در ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق نقش داشته است، گفت: اداره کل پیگیری وصول مطالبات 25 عنوان برنامه برای کاهش مطالبات بانک مسکن و افزایش وصول نقدی پیاده کرده که برخی از آنها تاثیر زیادی در بهبود آمار وصول نقدی مطالبات داشته است.

به گفته وی، اجرای طرح چاووش به منظور بخشودگی بخشی از جرایم دیرکرد پرداخت اقساط با تصویب هیات مدیره بانک مسکن، سهم زیادی در تشویق تسهیلات‌گیرندگان به تسویه بدهی‌های سررسیدگذشته و معوق داشته است.

وی از دیگر اقدامات موثر در کسب نتیجه قابل قبول در زمینه وصول نقدی مطالبات در نیمه اول امسال را رصد و پایش مستمر عملکرد شعب عنوان کرد و گفت: کمیسیون‌های وصول مطالبات در این مدت نسبت به تجزیه و تحلیل داده‌های مطالبات، گزارش‌گیری، بررسی نقاط ضعف و قوت شعب و آسیب‌شناسی علت تاخیر در پرداخت مطالبات توسط مشتریان کلان را دنبال کرده‌اند که نتایج آن را می‌تواند در بهبود عملکرد 75 درصد از شعب در زمینه وصول نقدی مطالبات در نیمه اول امسال مشاهده کرد.

آزادیان با بیان اینکه برای مطالبات کلان بانک مسکن نیز در کمیسیون وصول مطالبات بانک مسکن تعیین تکلیف شد، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته تمام پرونده‌های مطالباتی به ویژه پرونده‌های کلان در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و برای آنها تعیین تکلیف شد.

رییس اداره کل پیگیری وصول مطالبات بانک مسکن بر ضرورت مدون کردن اخطارها از طریق پست و تماس تلفنی تاکید کرد و با بیان اینکه اقداماتی در این راستا در ماه‌های گذشته انجام شده است، تاکید کرد: لازم است مدون کردن این اخطارها جدی‌تر گرفته شود و اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم چراکه تاثیر زیادی در وصول مطالبات دارد.

وی در ادامه یکی از برنامه های آتی برای افزایش وصول نقدی مطالبات را این طور تشریح کرد: از شعب خواسته‌ایم تا با مکانیزم‌هایی سطح ارتباط کارمندان با وصول مطالبات را بیشتر کنند. از سوی دیگر لازم است جریان نقدی مطالبات تقویت شود.

آزادیان ادامه داد: معتقدم پیگیری ها باید به نحوی باشد که اگر مشتری امکان پرداخت بخشی از بدهی خود را دارد، اقدام کند و نباید تا زمانی که وی امکان پرداخت کل بدهی خود را داشته باشد، صبر کرد. در عین حال به نظر می‌رسد تحقق این اهداف نیازمند کار فرهنگی بوده و زمان‌بر است.

وی به ضعف های ساختاری پیش روی وصول مطالبات اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اصلاحات ساختاری نیز می تواند در بهبود وصول مطالبات نقش داشته باشد که در این زمینه بررسی‌های کارشناسی در حال انجام است و این اصلاحات ساختاری نیز از برنامه های آتی برای تقویت وصول نقدی مطالبات خواهد بود./منبع: هیبنا