کد خبر: ۴۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ 02 January 2019

انبوه‌سازان دست به عصا پیش می‌روند

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه در سال بعد قیمت مسکن افزایش نمی یابد، گفت: اگر نوسانات پولی و مالی در کشور اتفاق نمی افتاد، مسکن با همان رشد قیمت 5 یا 6 درصدی به رونق خود ادامه می داد.
به گزارش سازه نیوز، جمشید بزرگر  با بیان اینکه در حال حاضر انباشت تقاضا در بازار مسکن دو برابر شده است، افزود: از یک طرف شاهد افزایش تقاضا هستیم و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کمتر شده و پایین آمده است.
وی با انتقاد از سود بالای تسهیلات بانکی ادامه داد: به دلیل نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و با توجه به اینکه حقوق اقشار میانه و کم درآمد جامعه معین و مشخص است، آنها نمی توانند وام مسکن بگیرند و از عهده بازپرداخت اقساط آن بربیایند.

برزگر در ادامه بیان کرد: با این حال مسکن در سال آینده گران نمی شود و اگر هم افزایش قیمتی اتفاق بیفتد، در حد رشد تورم خواهد بود.

وی با بیان اینکه وضعیت قیمت مسکن در سال 98 بستگی به وضعیت بازار دارد، اظهار داشت: قیمت هر کالایی متاثر از وضعیت بازار است. بر این اساس اگر در سال آینده شاهد تورم دو رقمی در اقتصاد کشور باشیم، این تورم طبیعتا در بخش مسکن نیز تاثیر گذار خواهد بود.

این انبوه ساز با بیان اینکه نهاده های تاثیرگذار بر نرخ مسکن مشخص است، تصریح کرد: زمین، خدمات و مصالح ساختمانی از جمله این نهاده ها است و امروز اگر سازندگان مصالحی نظیر میلگرد، آهن آلات و آرماتور را با قیمت چند برابری تهیه می کنند، طبیعی است که نمی توانند این رشد قیمت ها را در مسکن ساخته شده خود حساب نکنند.

برزگر در عین حال عنوان کرد: اگر رشد قیمت مسکن را با نسبت کاهش ارزش پول ملی در تهران و سایر نقاط کشور مقایسه کنیم، می بینیم که امروز مسکن به قیمت رسیده و این در حالی است که خرید و فروش با رکود مواجه شده و ما هم اکنون در رکود تورمی به سر می بریم.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی سازندگان و انبوه سازان به ازای واحدهای مسکونی که به فروش می رسانند، نمی توانند جایگزین آنها را پیدا کنند، بنابراین در چنین شرایطی همکاران ما با احتیاط و دست به عصا پیش می روند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: آن گروه از انبوه سازانی که نیز قبلا واحدهای مسکونی خود را پیش فروش کرده اند، ورشکستگان بی تقصیری هستند که قبلا این واحدها را به فروش رسانده اند و حال به هر نحو ممکن، باید آنها را به اتمام برسانند و واگذار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص واگذاری مسکن مهر به سپاه اظهار کرد: قرار است که سپاه واحدهای نیمه کاره مسکن مهر را تکمیل کند. این اقدام باید پنج سال پیش توسط دستگاه های خدمات رسان انجام می گرفت و حال در قالب قرارداد واگذاری این واحدها به سپاه، امیدواریم که مسکن مهر هم جمع شود و به متقاضیان تحویل داده شود.



منبع: صما